Gå til innhold

NHD eller ERFAREN: efexor vedlikeholdsdose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg gikk tidligere på efexor pga depresjon og angst, og har vært uten i 5 mnd nå. Etter å ha gått på 75mg/150mg/75mg/37,5mg i ca 2-3 år.

Det var viktig for meg å slutte da, men jeg sa til meg selv at jeg må følge med og ikke ta for gitt at uroen ikke kommer tilbake.

Nå kjenner jeg en viss uro, irritabilitet og til tider sinne av det jeg i behandling kalte bagateller.

Bekymringer for alt mulig dukker også opp som svekker min livskvalitet. Ikke deprimert,i såfall veldig mildt og i perioder.

Jeg har vurdert om å starte på igjen, er det fornuftig å ligge på minstedose 37,5 som en "vedlikeholdsdose"? Eller er 75 det beste...

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

All kunnskap sier at vedlikeholdsdose = effektiv behandlingsdose.

For deg betyr det 75 eller 150 mg.

Skrevet

All kunnskap sier at vedlikeholdsdose = effektiv behandlingsdose.

For deg betyr det 75 eller 150 mg.

Ok, var det jeg trodde. Av en eller annen grunn vil stoltheten stå på 37,5, men lite fornuft i den tankegangen....eller?

-Er det slik at jeg må belage meg på å bruke AD over lengre tid enn tidligere (3 år)? Resten av livet? (Vi har anlegg for depresjon i familien/slekt.)

Får jeg en følelse av å miste kontroll over ting som skjer rundt meg og i livet mitt, så jobber jeg intenst med å få kontroll kjappere enn kjappest. Slitsomt. Klarer vel egentlig å forstå at jeg at jeg har stresset unødvendig mye i de månedene jeg har vært borte fra efexor.

Etter at jeg har gjenvunnet "kontrollen", så er det nesten pinlig å innse at det ikke var nødvendig å stresse. Formelle ting, som med tålmodighet hadde blitt ordnet uansett.

Jeg har hentet ut en ladning på apoteket idag, ba om 37,5 selv om det sto 75 på resepten:P

-Bør jeg trappe opp eller bare kjøre rett på 75?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ok, var det jeg trodde. Av en eller annen grunn vil stoltheten stå på 37,5, men lite fornuft i den tankegangen....eller?

-Er det slik at jeg må belage meg på å bruke AD over lengre tid enn tidligere (3 år)? Resten av livet? (Vi har anlegg for depresjon i familien/slekt.)

Får jeg en følelse av å miste kontroll over ting som skjer rundt meg og i livet mitt, så jobber jeg intenst med å få kontroll kjappere enn kjappest. Slitsomt. Klarer vel egentlig å forstå at jeg at jeg har stresset unødvendig mye i de månedene jeg har vært borte fra efexor.

Etter at jeg har gjenvunnet "kontrollen", så er det nesten pinlig å innse at det ikke var nødvendig å stresse. Formelle ting, som med tålmodighet hadde blitt ordnet uansett.

Jeg har hentet ut en ladning på apoteket idag, ba om 37,5 selv om det sto 75 på resepten:P

-Bør jeg trappe opp eller bare kjøre rett på 75?

Kjør rett på 75 mg.

Ja, det er sannsynlig at du trenger AD livslangt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...