Gå til innhold

Forslag til hvordan jeg kan hjelpe min mor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg tror min mor er veldig syk igjen...Og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Og hvordan jeg kan hjelpe henne nå. (Og også uten at det blir en for stor belastning for meg... Jeg har i grunnen nok med mitt...)

Hun har en veldig lang sykehistorie med depresjoner, og nervøsitet...og jeg vet ikke helt hva. Hun har perioder hvor hun er ganske bra over lang tid...før hun blir veldig dårlig igjen. Jeg vet ikke helt hva som feiler henne. Men, så lenge jeg kan huske, så har hun vært slik. Hun har alltid også støttet seg veldig på meg. (Siden jeg var i barnehage alder...).Og jeg har forsøkt så godt jeg kan og hjelpe henne så lenge jeg kan huske. (Og jeg har også skånet henne og forhindre henne i å vite hva som har foregått med meg og mitt liv...rett og slett av frykt for å gjøre henne sykere). Etter hvert så har det blitt litt mye for meg også å takle alt mulig, og samtidig hjelpe henne, så jeg har prøvd å distansere meg så mye jeg kan fra henne. Men, det er litt vanskelig. (utenom sønnen min, så er jo hun den eneste familie jeg har)...

Nå har hun vært veldig "pågående" mot meg, og jeg har skjønt at hun ikke har hatt det særlig bra. Hun ringte meg i dag tidlig, og strigråt. Jeg bestemte meg for å besøke henne igjen. Ikke for å være slem, men jeg skulle nesten ønske at jeg ikke hadde gjort det. Hun hadde kloret seg til blods i ansiktet og på bena (jeg vet ikke hvorfor hun gjør dette), og det var veldig tydelig at hun ikke hadde sovet. Og hun "virret" urolig rundt omkring ustanselig. (så fort hun satte seg ned, så spratt hun opp igjen). Mye av det hun sa/snakket om ga overhodet ingen mening (i mine ører...). Jeg vet som sagt ikke helt hva som feiler henne. Jeg har noen teorier, og kan gjette litt på hvorfor han har blitt slik...

Men, er det i det hele tatt noe jeg kan gjøre nå for å hjelpe henne? Takknemlig for alle forslag. jeg vet jeg kanskje ikke burde ta på meg å hjelpe henne nå, men jeg vet også at dersom jeg ikke gjør noe så vil samvittigheten min ta meg...

Oppe i alt dette blir jeg også litt nervøs for meg selv... og hva det eventuelt kan bli av meg... Min mor har dette, og min far er en psykopat... Hva skal det bli av meg???!

Videoannonse
Annonse
Onsdag1365380628
Skrevet

Du hjelper din mor og deg selv med å søke råd hos fastlege i første omgang. Alene kan du neppe hjelpe henne. Jeg synes du beskriver en person i psykisk ubalanse. Hun trenger hjelp, mer en du kan gi henne. Lov meg at du ringer fastlege i morgen. Og fortell gjerne hvordan det går videre.

Skrevet

Du hjelper din mor og deg selv med å søke råd hos fastlege i første omgang. Alene kan du neppe hjelpe henne. Jeg synes du beskriver en person i psykisk ubalanse. Hun trenger hjelp, mer en du kan gi henne. Lov meg at du ringer fastlege i morgen. Og fortell gjerne hvordan det går videre.

Så det er ikke noe jeg kan gjøre for henne? Ja, jeg tror du har rett i at hun er psykisk ustabil.

Jeg er litt usikker på hvem som er fastlegen til min mor...(men kan vel finne ut av det...). Men kan jeg eventuelt ta kontakt der for å få hjelp til min mor? Hvordan skal jeg så få min mor til å innse at hun må til legen (og ikke til meg?!)

Skrevet

Så det er ikke noe jeg kan gjøre for henne? Ja, jeg tror du har rett i at hun er psykisk ustabil.

Jeg er litt usikker på hvem som er fastlegen til min mor...(men kan vel finne ut av det...). Men kan jeg eventuelt ta kontakt der for å få hjelp til min mor? Hvordan skal jeg så få min mor til å innse at hun må til legen (og ikke til meg?!)

Du kan bare oppmuntre henne til å gå til lege, mer kan du vel ikke gjøre. Hun er ikke ditt ansvar.

Gjest Dettegårfint
Skrevet

Det er mye du kan gjøre for henne siden ingen andre kan hjelpe, og din mor er faktisk ditt ansvar for hun er alene og trenger din hjelp. Ring først fastlegen imorgen og forklar situasjonen at hun er nødt til å få hjelp. Si til moren din at dere må til legen og ta full sjekk av blodprøver( hvorfor spør hun-svar at dette er noe alle må gjøre en gang i året, så bestiller du en time og sier rolig at du blir med henne frem og tilbake. Legen vil så kunne observere henne oppførsel og sette i gang tiltak. Dette klarer du veldig fint.

Skrevet

Du må ringe fastlegen så får han ta ansvar for din mor. Kanskje finnes det noe psykiatrisk team i kommunen, evt en psyk. sykepleier som kunne besøke din mor? Tror det er viktig at du får tatt dette ansvaret litt vekk fra dine skuldre. Mor skal jo være mor, ikke en person som du skal være både lege, sykepleier og det meste for.

Skrevet

Hei!

Jeg tror ikke det er så vanskelig. Din mor må til lege også videre til psykiater, hun er jo alvorlig syk og virker meget ustabil.

Med medisiner tror jeg hun kan få det bedre, roe seg ned, men hun har jo et stort egenansvar selv, som jeg ikke ser at hun tar av det du skriver.

Hvis hun ikke vil ta seg sammen/ta i mot hjelp, prøv å distanser deg fra henne, hennes umodenhet har ingenting med deg å gjøre. Vi er heldigvis våre egne herrer for våre liv, vi kan gjøre bedre valg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...