Gå til innhold

Sosial angst?

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Jeg er en jente på 19 år, som vanligvis er er blid og fornøyd. Nå har det seg slik at jeg i noen situasjoner får angst. Når dette skjer blir jeg - nervøs - varm - stille og innesluttet - gråter mye (når jeg er alene etter det hendelsen) - blir skjelven og lei meg - får en vond "klump" i brystet - flau (hva som skjer kommer helt ann på situasjonen. Noen er verre enn andre) Ting som utløser dette kan være: - Å få oppmerksomhet (særlig med flere folk samlet) - Dumme meg ut - Bli stilt spørsmål (feks på skolen) - gjøre ting hvor folk ser eller hører meg - Finne klær på morgenen (kan fort ødelegge dagen min hvis jeg føler at jeg ser feit og ekkel ut) - Samtaler med folk jeg ikke kjenner så godt - Telefonsamtaler (særlig med ukjente) - Ta ordet i grupper av mennesker - Gå alene i store folkemengder (bare i byen hvor jeg bor, fordi det kan være kjente folk der) -Sex (når jeg ikke har kontroll, og i stillinger hvor kroppen min synes) -Prøve nye/uvandte ting - Få komplimenter - Sport/trening hvor andre ser meg. (spesielt gymtimer) Jeg har hatt det slik ganske lenge, men aldri tenkt no særlig på det. Har bare trodd at jeg er sjenert. Men nå syns jeg det begynner å bli "hindring" for meg og det hindrer meg i så mye i hverdagen. Jeg har en fantastisk kjæreste som jeg har snakket med dette om, og han støtter meg veldig. Jeg synes det er forferdelig trist å ikke tørre å gjøre ting med han som han synes er gøy. Feks klatring, joggeturer, padling og andre aktive ting. Noen perioder er jeg veldig langt nede og dette går selvfølgelig ut over han også. Jeg blir veldig stille og vil helst ikke gjøre noe, bare være alene. Jeg har alltid slitt med dårlig selvtillit, men synes det går veldig langt noen ganger. Jeg kan begynne å gråte for den minste ting og enkle gjøremål som å finne klær på morgenen kan ta opptil en time fordi jeg føler meg stygg og er redd for hva andre tenker om meg. Derimot kan jeg ha perioder hvor jeg føler meg helt bra og jeg ikke har så mye angst. Burde jeg kontakte lege eller er dette noe jeg kan klare å bli kvitt selv?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, storparten av det du skriver om her er sosial angst. Det er noe i tillegg som handler om din lave selvtillit, og denne kombinasjonen er ganske vanlig.

Du trenger hjelp av en trenet kognitiv terapeut for å komme over dette. Ingen grunn til å utsette det.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...