Gå til innhold

Psykoedukasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Marimari2
Skrevet

Jeg har et spørsmål angående en artikkel jeg leste i VG, der det ble nevnt psykoedukasjon. Jeg søkte det opp på wikipedia for å lese hva det betyr, og der så jeg ditt navn angående et opplegg du har på Sykehuset Levanger. Jeg har lest litt om forebygging av schizofreni, i tekster basert på forskning av Dr. Dweck (Columbia University). Jeg lurte på om psykoedukasjon underviser læring, mestring og personlig utvikling på "dagligdagse" områder, eller om det er mer ren fakta om sin egen sykdom. Spørsmålet mitt er ikke til personlig bruk, kun av nysgjerrighet fordi jeg er interessert i tema relatert til pedagogikk.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vi har utviklet et relativt bredt tilbud i PE til ulike diagnosegrupper. Lengst har vi kommet med tilbudet til personer med bipolar lidelse. Her har vi utviklet en pakke - Bipolarskolen trinn 1-3 (4). Vi legger stor vekt på å ha med partner( pårørende) i deler av opplegget.

Inntaket i hver gruppe er basert på diagnose. Mye av innholdet går på opplæring i sykdommen, dens årsaker, behandling, tidlige varsler på ny episode og forebygging av nye episoder. Inn i denne læringen hører også det du etterspør, nemlig takling av dagliglivets utfordringer.

Skal forresten ut på en liten miniturnè i begynnelsen av september med kurs i Oslo, Bergen og Trondheim sammen med en av de store internasjonalt i PE, Francesc Colom fra Barcelona.

For de som ønsker å lese mer om PE, vil det lønne seg å søke på de to store innen feltet: Vieta & Colom, begge fra Barcelona.

https://www.google.no/#hl=no&sclient=psy-ab&q=colom+vieta+psychoeducation&oq=colom+vieta&gs_l=serp.1.0.35i39j0i30j0i5i30j0i8i30.125118.126571.1.129904.5.5.0.0.0.0.266.857.0j4j1.5.0...0.0...1c.ll61OyXnnHw&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&fp=d4070100d2476e1c&biw=1920&bih=879

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...