Gå til innhold

kan psykose gå over av seg selv? NHD og andre.

Anbefalte innlegg

Gjest virr varr
Skrevet

Hei jeg lurer på dette:

Hender det at psykoser går over av seg selv etter en viss tid selv om man ikke har fått medisiner.?

Får folk som har fått en psykotisk episode alltid tilbakefall?

(jeg tenker her ikke på de som får psykose forårsaket av rus)

Kan stress utløse en psykotisk episode?

Kan traumer fra barndommen utløse psykose i voksen alder?.

Kanskje ikke lett å svare på alle disse spørsmålene. Spesielt det siste. Men jeg mener å ha hørt at noen er overbevist om dette. Jeg selv tror litt på dette siden jeg har hatt en kaotisk oppvekst med mye angst som har satt seg i kroppen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Hender det at psykoser går over av seg selv etter en viss tid selv om man ikke har fått medisiner.?'' En bør være hissig på AP umiddelbart ved tegn på AP, for å bedre prognosen, for å ta vare på hjernen. Det er mulig at en psykose kan gå over av seg selv men det er ikke normen, derimot vet vi at en ubehandlet psykose kan forverre seg. AP er essensielt ved psykoser.

''Får folk som har fått en psykotisk episode alltid tilbakefall? (jeg tenker her ikke på de som får psykose forårsaket av rus)'' Har man hatt psykose har man økt risiko for å få det igjen.

''Kan stress utløse en psykotisk episode?'' Ja om stresset/presset har vært stort. Sterke påkjenninger kan utløse psykose. Vi kan alle bli psykotiske og/eller få psykosesymptomer -o-m- forholdene ligger til rette for det.

''Kan traumer fra barndommen utløse psykose i voksen alder?.'' Jeg tror man har økt sårbarhet for det meste, også psykoser etter en slik oppvekst.

Skrevet

''Hender det at psykoser går over av seg selv etter en viss tid selv om man ikke har fått medisiner.?'' En bør være hissig på AP umiddelbart ved tegn på AP, for å bedre prognosen, for å ta vare på hjernen. Det er mulig at en psykose kan gå over av seg selv men det er ikke normen, derimot vet vi at en ubehandlet psykose kan forverre seg. AP er essensielt ved psykoser.

''Får folk som har fått en psykotisk episode alltid tilbakefall? (jeg tenker her ikke på de som får psykose forårsaket av rus)'' Har man hatt psykose har man økt risiko for å få det igjen.

''Kan stress utløse en psykotisk episode?'' Ja om stresset/presset har vært stort. Sterke påkjenninger kan utløse psykose. Vi kan alle bli psykotiske og/eller få psykosesymptomer -o-m- forholdene ligger til rette for det.

''Kan traumer fra barndommen utløse psykose i voksen alder?.'' Jeg tror man har økt sårbarhet for det meste, også psykoser etter en slik oppvekst.

''En bør være hissig på AP umiddelbart ved tegn på AP''

Ved umiddelbar tegn på _psykoser_ skal det selvsagt være.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hender det at psykoser går over av seg selv etter en viss tid selv om man ikke har fått medisiner.?

S: Ja, særlig om de er fremkalt av rus eller av en ekstrem opplevelse (reaktiv psykose). Det er imidlertid skadelig for hjernen å være psykotisk. Derfor er det et viktig poeng at tiden i psykose blir kortest mulig.

Får folk som har fått en psykotisk episode alltid tilbakefall? (jeg tenker her ikke på de som får psykose forårsaket av rus)

S: Nei, ikke alltid. Men om episoden ikke skyldtes en ekstren belastning, har de dessverre en tendens til å komme tilbake.

Kan stress utløse en psykotisk episode?

S: Ja. Men da snakker vi om svært stress som de aller fleste ville blitt betydelig påvirket av.

Kan traumer fra barndommen utløse psykose i voksen alder?

S: Ja, det er det belegg for å hevde. Douglas Turkington er en av de største innen schizofreniforskning som hevder dette.

http://www.ncl.ac.uk/ion/staff/profile/douglas.turkington

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nå er det like før jeg tilbyr deg jobb på Levanger :-)

Skrevet

Nå er det like før jeg tilbyr deg jobb på Levanger :-)

Du er nå skjønn.

Dere har aldri råd.

B-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...