Gå til innhold

Begrense antall spørsmål?

Anbefalte innlegg

Gjest usikkerpådette
Skrevet

Skal inn på et siste møte med gruppeterapeutene før det hele starter uken etter. I den forbindelse forbereder jeg en del spørsmål, ting jeg lurer på og som jeg føler er betryggende å vite på forhånd. Er blitt enig med behandleren min om og ikke skal ta med så mange «detaljspørsmål», det vil si kutte ned på mengden spørsmål jeg har ved å ta bort det som ikke er helt nødvendig for meg å vite og det er her mitt dilemma kommer. Jeg ser ikke min behandler før etter det nevnte møtet og derfor er jeg uten hjelp til dette arbeidet. Jeg vet ikke hvilke spørsmål som er unødvendige (for meg føles det viktig å vite mest mulig, for å ha kontroll) og jeg er heller ikke sikker på hva som er normalt å vite på forhånd når man skal starte med noe nytt, er redd for at en del av mine spørsmål kan virke noe sære. Hvor mange (ca) spørsmål kan jeg stille dem og hvordan velg ut hvilke jeg skal ta med og ikke?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan sikkert stille alle de spørsmål du ønsker å stille.

På den annen side: Du skal i gang med noe som objektivt sett ikke er farlig. Hva med å trene på å ta ting som ikke er farlige som de kommer? Trene på å ikke ha kontroll hele tiden?

Skrevet

Jeg antar det er innleggelse det er snakk om? Husk at du kan spørre underveis. Trolig vil du få en kontakt du kan henvende deg til som du bare kan pepre løs med spørsmål ovenfor. Kanskje stedet har en hjemmeside, om du søker på nettet kan det være det dukker opp bruker historier du kanskje kan dra noe nytte av.

Jeg vet ikke hva du legger i sære spørsmål, hadde jeg skulle vært innlagt hadde jeg trolig bare kommet med sære spørsmål. Spør om det du er nødt til å vite for å klare komme deg til neste post (altså denne kontakten din).

Gjest usikkerpådette
Skrevet

Du kan sikkert stille alle de spørsmål du ønsker å stille.

På den annen side: Du skal i gang med noe som objektivt sett ikke er farlig. Hva med å trene på å ta ting som ikke er farlige som de kommer? Trene på å ikke ha kontroll hele tiden?

''Du kan sikkert stille alle de spørsmål du ønsker å stille.

På den annen side: Du skal i gang med noe som objektivt sett ikke er farlig. Hva med å trene på å ta ting som ikke er farlige som de kommer? Trene på å ikke ha kontroll hele tiden?''

Det er dette som er så vanskelig, vet at jeg bør prøve å slippe kontrollen over slike ting, men liker svært dårlig å være uforberedt på nye situasjoner... Innser selv at i en "normal tilværelse" kan man jo ikke holde på slik jeg gjør med å forsikre meg om alt mulig heller.

Gjest usikkerpådette
Skrevet

Jeg antar det er innleggelse det er snakk om? Husk at du kan spørre underveis. Trolig vil du få en kontakt du kan henvende deg til som du bare kan pepre løs med spørsmål ovenfor. Kanskje stedet har en hjemmeside, om du søker på nettet kan det være det dukker opp bruker historier du kanskje kan dra noe nytte av.

Jeg vet ikke hva du legger i sære spørsmål, hadde jeg skulle vært innlagt hadde jeg trolig bare kommet med sære spørsmål. Spør om det du er nødt til å vite for å klare komme deg til neste post (altså denne kontakten din).

Det er ikke snakk om en innleggelse, men en gruppe som starter på et DPS. Har bare denne ene anledningen til å bli kjent med de som har gruppa og hva det vil si å gå i en gruppe (har bare hatt individuelle samtaler til nå, så dette er nytt for meg). Gruer meg veldig for oppstarten, føler at det jeg holder på med (stille spørsmål ved hver minste detalj) er en form for "trygghetsstratergi" og lurer på om jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste, for slik jeg holder på nå er det vanskelig å gjøre i den "virkelige verden"...

Skrevet

Det er ikke snakk om en innleggelse, men en gruppe som starter på et DPS. Har bare denne ene anledningen til å bli kjent med de som har gruppa og hva det vil si å gå i en gruppe (har bare hatt individuelle samtaler til nå, så dette er nytt for meg). Gruer meg veldig for oppstarten, føler at det jeg holder på med (stille spørsmål ved hver minste detalj) er en form for "trygghetsstratergi" og lurer på om jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste, for slik jeg holder på nå er det vanskelig å gjøre i den "virkelige verden"...

Aha, skjønner. Så spennede! Har ingen problemer med å skjønne at du har mange spørsmål, dette er nytt på samme tid er det kanskje noe av dette du bør øve deg på -å gi litt slipp på den enorme kontrollen du ønsker å ha. Du trenger ikke stupe i det, sakte og ørsmå skritt er også fremgang.

Gjest usikkerpådette
Skrevet

Aha, skjønner. Så spennede! Har ingen problemer med å skjønne at du har mange spørsmål, dette er nytt på samme tid er det kanskje noe av dette du bør øve deg på -å gi litt slipp på den enorme kontrollen du ønsker å ha. Du trenger ikke stupe i det, sakte og ørsmå skritt er også fremgang.

Tusen takk for svar! :o)

''Du trenger ikke stupe i det, sakte og ørsmå skritt er også fremgang.''

Godt med en påminnelse! Har lett for å tenke at alt må være perfekt første gang jeg gjør noe nytt og blir det ikke perfekt så er det total katastrofe, er liksom ikke noen mellomting...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...