Gå til innhold

NHD/Andre.. Er det rart av meg..?

Gjest Sally som bor i en blindvei

Anbefalte innlegg

Gjest Sally som bor i en blindvei
Skrevet

Er ei kvinne som er uføretrygdet pga "tunge" psykiatriske diagnoser..

Men jeg lever et liv med mann og barn og ser på meg selv som ressurssterk oppi det hele.

Nå er det slik at jeg aldri bruker honnørbevis slik at jeg får betale mindre på buss, museumer, kino osv.. ( Ser ikke ned på dem som bruker det altså!)

Jeg orker ikke "stemple" meg selv som ufør i det offentlige rom derfor betaler jeg. Dette går også litt på selvfølelsen min min. Jeg har heller ikke krevd reisegodtgjørelse for år med timer hos psykiater.. Føler at staten bruker mye penger på meg om jeg ikke skal kreve det også..

Jeg vet jo at dette er rettigheter jeg har.. Derfor spør jeg om dette er rart av meg..? Er jeg kanskje rar og sær...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke dette er rart, og tror det finnes mange andre som gjør tilsvarende. Det har noe med hvordan man ønsker å fremstå i det offentlige rom.

Jeg synes det er greit å ikke kreve alt man har rett på, så hvis du er fornøyd med å gjøre det på denne måten så synes jeg du skal fortsette med det :-)

Skrevet

Enola som bor i skogen gjør det samme som deg. ;0)

Men jeg tror faktisk at jeg skal bli litt flinkere å bruke honnørmuligheten. Man sparer noen øre på det, på for eksempel kjekke ting som litt trening og slikt.

Ellers driver jeg og svelger at det er fakisk helt slutt på å klatre i trær, for kroppen vil ikke lenger. Helt slutt! Jeg synes det er merkelig og tenker at andre damer på førti greier det. Men det er jo mulig jeg tar feil.

Og så tar jeg meg selv stadig i å sende de to eldste når det gjelder å klatre på taket, løfte tungt eller andre akrobatiske vedlikeholdsting. For jeg er rett og slett ikke sterk nok mer og har så vondt at jeg bare ramler ned.

På frokosttv i dag var det to på straks seksti MED leddgikt som skulle sykle birken.

Blahrg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har din ære i behold.

Vær stolt av det.

Skrevet

Men jeg tror faktisk at jeg skal bli litt flinkere å bruke honnørmuligheten. Man sparer noen øre på det, på for eksempel kjekke ting som litt trening og slikt.

Ellers driver jeg og svelger at det er fakisk helt slutt på å klatre i trær, for kroppen vil ikke lenger. Helt slutt! Jeg synes det er merkelig og tenker at andre damer på førti greier det. Men det er jo mulig jeg tar feil.

Og så tar jeg meg selv stadig i å sende de to eldste når det gjelder å klatre på taket, løfte tungt eller andre akrobatiske vedlikeholdsting. For jeg er rett og slett ikke sterk nok mer og har så vondt at jeg bare ramler ned.

På frokosttv i dag var det to på straks seksti MED leddgikt som skulle sykle birken.

Blahrg.

Jeg pleide og å betale fullpris på buss o.l, før jeg flyttet til oslo. Her i oslo er det ingen som gidder å sjekke billett på buss o.l, så det har ingenting å si. Kan også ha noe med att jeg har blitt eldre og.

Men det er ofte pinlig å være ufør, når andre spør hva du gjør o.l.

Skrevet

Blahrg.

Jeg bor på landet og bruker bare bil,så jeg får aldri brukt min røde honnør-leg.

Har man jobbet i over 10 år 100%, bør man ikke ha dårlig samvittighet for å brukle de rabatter som samfunnet har for oss syke.

Du høres meget sterk og ressursterk ut,men er det ikke en menneskerett å få lov til å være svak i blandt? Rike og ressursterke mennesker blir også syke i blandt.De hkan få problemer med både kokain og alkohol.

Man burde ikke være så redd for å være syk og svak,det varer jo skjelden hele livet.

I steden for at 80% av oss jobber 100% eller mer,burde vel heller 100% av oss få lov til å jobbe 80% i snitt?Noen 50% andre 75 eller 90%.

Samfunnet vårt har blitt ett rotterace,ikke rart mange flykter ut på landet eller blir syke eller førtidspensjonister pga ME fibrolylargi og slitasjegikt.Andre er bare utbrent etter å ha jobbet i 30 år 100-120%.Overtid og masse penger er viktig for noen,men man bør vel ikke miste helas pga dette vel? Har vi ikke da prioritert feil?

Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Det er ikke ofte jeg bruker kortet mitt, men det skjer. Ikke alltid jeg har lyst til å gjøre andre kjent med min uførhet, men samtidig finnes det jo situasjoner der det er økonomisk fornuftig å ta med seg den rabatten en kan få.

Men jeg ser at nhd sier at du har "æren i behold". En merkelig ting å si ... som om en ikke har æren i behold, om en benytter seg av de rettighetene en tross alt har.

Skrevet

Hei!

Jeg er ikke uføretrygdet, men jeg tror jeg skjønner hva du mener.

Jeg har et kort der jeg kan ha med meg en ledsager, jeg brukte det lite før, følte det ble så flaut, jeg ser jo så vanlig ut, og er jo det for det meste.

Men nå har jeg lært meg til mer å bruke det, det er ingen som bryr seg likevel, Men det er viktig selvsagt å ha korrekt oppførsel!

To aspergere jeg var ute med for kanskje ca 5- 6 år siden begynte å "bråke" med kelneren :( jeg ble svært flau og opprørt, ja jeg gikk og beklaget det hele, og aldri har jeg gått på kafe med dem mer. De satte det man kaller skrekken i meg (min psykiater sa da at samme diagnose er ikke viktig man må ha samme interereser, det var da jeg skjønte jeg må holde meg til venner som mi psykiater), og jeg ville etter dette ha lite med slike "ufine" mennesker å gjøre, nå går jeg ut med Bella Dotte men hun kan da å oppføre seg korrekt.

Hvis noen er sure så tenker jeg det er deres problem ikke mitt.

En dame som jeg handlet kaffe av her i Hellas klarte knapt å åpne munnen, men min mann sa hun var gått ut på dato/sur, jeg fulgte min egen måte, sa mne ord, takket for meg og bukket. Det er rart for meg at man velger et serviceyrke hvis man ikke klarer å være blid/hjelpsom og hyggelig mot kundene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...