Gå til innhold

Er psyk 3/4 av ukas dager.Vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ordentlig værsjuk i dag og orker bare å sove.Er merkelig sliten enda jeg har sikkert sovet 2 timer på dagen i dag.Våknet kl 7.30 og drakk litt kaffe.Måtte legge meg kl 9.00 da jeg ble så utrolig trøtt.Så jeg sov fra 9-11 og 13-14.

Bruker vanlig zoloft 100 mg.

Du som er 100% uføretrygdet,hvor mange dager i uka er du enten sengeliggende eller helt utmattet,slapp eller bare "tung i hodet" ?

Fatter ikke at jeg i forrige uka hadde så mye energi og var så positiv? Var det sol og varme kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er syk sånn periodevis. Nå er jeg så frisk at jeg tror jeg snart kan begynne å lukte litt på arbeid igjen. Må bare gi det litt tid slik at jeg ikke starter for tidlig en gang til og faller ned igjen. Jeg greier meg utmerker i dagliglivet nå ihvertfall, de to siste ukene. Når jeg er syk hender det at jeg sover, eller ligger hele døgnet. Det er det som gjør tilværelsen så vanskelig for meg, jeg vet aldri hvordan en dag/uke vil se ut. Jeg har en jobb som venter på meg, men er jeg sterk nok til å greie den nå? Har prøvd og feilet 4 ganger før.

Skrevet

Jeg er syk sånn periodevis. Nå er jeg så frisk at jeg tror jeg snart kan begynne å lukte litt på arbeid igjen. Må bare gi det litt tid slik at jeg ikke starter for tidlig en gang til og faller ned igjen. Jeg greier meg utmerker i dagliglivet nå ihvertfall, de to siste ukene. Når jeg er syk hender det at jeg sover, eller ligger hele døgnet. Det er det som gjør tilværelsen så vanskelig for meg, jeg vet aldri hvordan en dag/uke vil se ut. Jeg har en jobb som venter på meg, men er jeg sterk nok til å greie den nå? Har prøvd og feilet 4 ganger før.

Vent til du klarer å jobbe 25%,halv uke og halv dag.Tiden går utrolig fort når du har noe å gjøre.

Jeg var helt slått ut i formiddag.Det var veldig skyet vær.Nå har det letnet og sola skinner.

Jeg har det altid best etter kl 15,altid etter kl 18.Vet ikke om det har med mat,vær eller medisiner å gjøre.

Må legge meg før kl 2.00 eller så sovner jeg ved pcn.Jeg legger meg alt fra kl 00.00 til 03.00.De dagene jeg ikke sovner før kl 03.00 har jeg vært i Oslo elelr Lillestrøm hele dagen og også spist middag.Da legger jeg meg nedpå kl 19 eller 20,og sover 1-2 timer.Når jeg da våkner kl 21.00 spiser jeg så lite som mulig og drikket hverken kaffe eller te.

Er rett og slett værsyk.

Skrevet

Vent til du klarer å jobbe 25%,halv uke og halv dag.Tiden går utrolig fort når du har noe å gjøre.

Jeg var helt slått ut i formiddag.Det var veldig skyet vær.Nå har det letnet og sola skinner.

Jeg har det altid best etter kl 15,altid etter kl 18.Vet ikke om det har med mat,vær eller medisiner å gjøre.

Må legge meg før kl 2.00 eller så sovner jeg ved pcn.Jeg legger meg alt fra kl 00.00 til 03.00.De dagene jeg ikke sovner før kl 03.00 har jeg vært i Oslo elelr Lillestrøm hele dagen og også spist middag.Da legger jeg meg nedpå kl 19 eller 20,og sover 1-2 timer.Når jeg da våkner kl 21.00 spiser jeg så lite som mulig og drikket hverken kaffe eller te.

Er rett og slett værsyk.

Du hadde nok blitt i bedre form om du konsekvent la deg kl. 23 om kvelden og sto opp før kl. 09 om morgenen. I tillegg om du kuttet ut sovinga på dagen. Har du prøvd dette?

Gjest Labolina
Skrevet

Min dagsform svinger veldig, men all in all er jeg "i drift" igjennom uka. Jeg kan ha et par ok uker, og kanskje ei uke hvor jeg er satt ut et par dager.

Det som holder meg gående er at jeg sørger for å ha noe meningsfylt å gjøre på om dagene, sammen med å følge opp behandling. Ikke rote med medisiner. Få nok søvn, nok mat. Samtidig må jeg ha mulighet til å skjerme meg fra for mange inntrykk på en gang,. om angstproblemene mine blir for påtrengende, og til å si at akkurat i dag må jeg hvile om jeg blir sliten. For jeg har ganske lav terskel for å bli sliten. Grunnene for det er kompliserte.

Så om det er vanlig å være sjuk 75% av uka? Nei, jeg vil ikke si det om jeg snakker ut i fra akkurat meg. Eller misforstå meg rett, for jeg er sjuk. Imidlertid går det mye på å leve med det framfor å leve under det. Jeg tenker det er veldig viktig at enhver finner den riktige balansegangen mellom sunn mengde utfordring og uheldig mye press. Der jeg er i dag, så er jeg i en liten deltidsjobb men 100% uføretrygda. Så langt ser det faktisk ut til å fungere utmerket :-). Så hva er det egentlig jeg tenker på å si med dette innlegget? Kanskje at uføretrygd ikke er dommedag, men samtidig at det er veldig viktig at man ikke bare parkerer hjemme! Noen forpliktelser trenger vi, noen utfordringer trenger vi. Derfor vil jeg anbefale å skaffe seg noen forpliktelser om man ikke har noen. Ellers er det jo det evindelige rådet om å leve regelmessig. Her er jeg absolutt ikke perfekt sjøl, men jeg har skjerpa meg mye på det - hvilket jeg virkelig merker på helsa. Særlig det å ha orden på søvn er viktig for meg. Sklir det ut med søvn, sklir det også fort ut med både panikkangst og migrene. I verste fall også den bipolare lidelsen jeg har.

Men det er meg. Det er forskjell på oss, og på hvorfor vi på trygd er på trygd. En god del sjukdommer påvirker jo dagsform i en sånn grad at man kanskje ikke fungerer mer enn 25% på heltid. Man har alltid mange grånyanser mellom svart og hvitt :-)

Skrevet

Du hadde nok blitt i bedre form om du konsekvent la deg kl. 23 om kvelden og sto opp før kl. 09 om morgenen. I tillegg om du kuttet ut sovinga på dagen. Har du prøvd dette?

Uansett om jeg spiser anderledes eller drikker kaffe anderledes MÅ liksom kroppen ha minst 1 time på sofaen hver bidige dag,på ekstremt dårlige dager 2-3 timer.

En måned våknet jeg i 6-7 tida,sto opp,drakk kaffe og måtte legge meg i 9-10 tida dødstrøtt,jeg hadde sovnet i stolen om jeg ikke hadde legt meg i senga.Så sover jeg fra 13-14 og 17-18 (18-19).Da har jeg en meget dårlig uke.

Jeg er også værsjuk,så nå som regnet kom må jeg regne med å bli liggende mye av dagen.

NÅ kan jeg endelig jobbe inne og i garasjen.Skal fyre i ovnen og brenne mye papp og papir.Har ikke kastet søppel på 1-2 år.Så jeg har mange grandis,melke og fjordland esker å brenne opp.JA det blir noe aske,men det kaster jeg ut av baderomsvinduet,så den aksen må jeg ta tak i senere,mulig jeg lager en kompostbinge.Der kan jeg val kaste alt matavfall også? Med mye insekter ,mark og slikt,man det hende at det blir mer mus,så kattene i nabolaget kan ha noe å kose seg med.

Jeg har den leie uvanen at jeg "murer meg inne",Jeg kan være inne 6-7 dager i uka,bare avbrutt av innkjøp av mat 1-2 ganger i uka.Får nå "lommepenger" av min hjelpeverge kr 2000 x 2 per mnd.Dette er matpenger som også skal være til klær og bensin.Jeg sover naken,og liker best å gå rundt i bare under-tøyet.Siden jeg er ganske stor må jeg trekke for alle gardiner. Har 2-3 vifter nå om sommeren,selv 20 grader er mye for meg,,så viftene går ofte.Disse 6 dagene går til mat,kaffe soving og mine 2 yndligshobbyer,internett og tv-titting.Nå som jeg endelig har fått meg en 30-40" flattv og en bra dekoder med opptaksfunksjon har jeg mye glede av tv.Har også endelig fått stilt inn parabolhodet korrekt,så nå får jeg inn bra signal.

For å bryte opp ensformigheten leser meg en del,før var det mest bøker,nå er det mest bladene Illustrert Vitenskap og Historie.Vi Menn og Komputer for alle er sagt opp.Har mange hjelpe-dvder og finner nok info på internett om noe skulle skje med min hjemmebygde pc til 3000 kr fra 2005 (06?)

Har også en gammel Toshiba om noe skulle skje med min pc jeg ikke klarer å fikse før mine 2000 kommer.Den kjører nå stabilt med vista og 3 gb ram,med en gammel Athlon 4400+ ffa ca 2005.Dobbeltkjerne holder for meg i første omgang.

På dager uten regn forsøker jeg å klippe gresset,som har blitt alt for langt.Fant ut at jeg kunne bygge om min gressklipper så den kom vesentlig høyere,høy nok til å klippe gress på 30-50 cm.Når jeg endelig blir ferdig med mine 1000 m2 - 1 mål,skal jeg sette den tilbake til normal høyde og begynner normal klipping 5-30 cm.Regner med at jeg vil godta 10-20 cm før jeg begynner å klippe igjen.Håper at jeg kan bli ferdig med sesongen i løpet av oktober.

Dette ble veldig langt,men jeg forsøker å skrive meg ut av sykdommen som hemmer meg så mye.Det er da ikke normalt å mure seg inne 6 dager i uka,omtrent naken og bare selskap av tv,radio og katta mi?

Anser dere dolere som mine eneste ekte venner.Mine to andre er helt hinsides i sin sykdom,og nekter for at de er scizofrene og borderline.

(kode:811419_161211219514_1629_61352151511)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...