Gå til innhold

NHD: Enig med meg? (Ufør psyk. og barn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du enig med meg at det er uansvarlig av psykisk syke som er uføre å få barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på graden av psykdom og hvilken diagnose det gjelder.

Skrevet

Dersom de har symptomer som labilitet, sinne, ol, synes jeg de bør avstå fra det. Lider de av en mindre dramatisk pf er det vel ikke noe i veien.

Skrevet

Dersom de har symptomer som labilitet, sinne, ol, synes jeg de bør avstå fra det. Lider de av en mindre dramatisk pf er det vel ikke noe i veien.

Enig i det, men jeg mener angst også er en grunn til å avstå fra i å få barn. Det er det iallefall i mitt tilfelle.

Skrevet

Si meg en psyk. sykdom hvor det er greit å få barn da, og som barna ikke kan arve?

Skrevet

''Er du enig med meg at det er uansvarlig av psykisk syke som er uføre å få barn?''

Det blir for generelt til å ha en mening om det. Psykisk syke er like forskjellige som resten av oss, det er forøvrig mange "ikke syke" som gud hjelpe meg ikke skulle hatt barn.

Det er heller ikke diagnoser som bør være avgjørende men måten man takler den på samt s-t-a-b-i-l-i-t-e-t og ikke over 1 år men flere år. Videre hjelper det alltid med et godt nettverk.

Skrevet

Si meg en psyk. sykdom hvor det er greit å få barn da, og som barna ikke kan arve?

F.eks. en depresjon og angst hvis man er villig til å søke hjelp og bruke de medisiner som finnes for å bli bedre/friskere. Det er viktig å frata et barn skyld for at f.eks mor er syk, at det forstår at mor har en sykdom som hun går til lege for. Det gjelder jo for fysiske sykdommer også. Det er viktig at mor ser barnet oppe i det hele og søker hjelp til det også.

Gjest maiapril
Skrevet

Iddellt sett skulle man ikke satt barn til verden hvis ikke _alt_ var på stell. Men da hadde jo kloden blitt avfolket ganske raskt...

Og det er ikke uføre eller selve uføregraden som behøver å gjøre foreldre til dårlige foreldre. Det finnes mange psykisk syke (uten trygd) som absolutt heller ikke skulle vært foreldre. For ikke å snakke om alle besserwissere og selvoppnevnte dommere rundt omkring, de burde jaffal ikke få barn! ;)

Skrevet

Omlag halvparten av befolkningen får en psykisk sykdom i løpet av livet. Så da blir det mange som ikke bør få barn.

Slike diskusjoner bidrar ikke til så mye annet enn tabuisering og sigmatisering om man ikke gidder å spesifisere hva man mener.

Fobi mot hunder kan defineres som en psykisk lidelse. Det samme kan kraftig vannskrekk.

mvh

Skrevet

Kommer an på graden og funksjonsnivå. I spørsmålet var det vel snakk om en såpass alvorlig grad at personen var ufør. Er man er berettiget hundre prosent ufør, spørst det om man takler å ha barn. Men det finnes vel selvfølgelit unntak.

Har man bare en diagnose og kan fungere greit i hverdagen likevel, ser jeg ikke noen grunn til å unngå å få barn, men det blir jo viktig at en gjør det en kan for å holde seg friskest mulig og evt. skaffer hjelp til barna om de trenger det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...