Gå til innhold

Halveringstid risperdal + sammensatt utredning

Anbefalte innlegg

Gjest fortsatt bekymret kjæreste
Skrevet

Kjæresten min prøver risperdal mot tankekjør, 0,5 mg på kvelden. Han hadde god effekt i går kveld, men i morges var tankekjøret (delvis) tilbake. Han beskriver det som høyere, men allikevel roligere tempo. Betyr det at risperdal ikke har fungert? At virkningen har avtatt pga lav halveringstid? Vil det i så fall ha bedre effekt å øke med 0,5 mg morgen også? Han har ikke reagert like sterkt på angst, mer "hva så" enn varig/økende angst. Det har han tolket som at risperdal virker sløvende, jeg tror heller det skyldes at risperdal har hatt positiv effekt på tankekjøret?

Han har sammensatte problemer, fikk oppfølging fra bup fra før skolealder, og frem til han ble overført til voksenpsykiatrien da han ble 18. Han har fått ritalin i perioder, med god effekt. Han har i tillegg stoffskiftesykdom/antakelig annen hormonsykdom i binyrer el i tillegg. Han har diabetes og bruker insulin. Stoffskiftesykdommene er aldri blitt skikkelig utredet, alle fysiske problemer/plager er blitt plassert i kategorien psykosomatisk. Stoffskiftet har han slitt med ca fra ti års alder, men har ikke tålt behandling med levaksin. Det er også mistanke om ptsd. Han er nå henvist til noe som kalles "voksenutredning", noe som skal være en sammensatt utredning for å finne ut hva som er galt og hvor de forskjellige tingene "hører hjemme".

Vi har ikke fått noen forklaring på hva "voksenutredning" er, er det noen som kan svare på det? Er flere forskjellige spesialister involvert, så det går an å skille mellom psykiatri og somatikk, og de forskjellige lidelsene innen hvert felt? De symptomene han har passer jo i flere diagnoser, både fysisk og psykisk, og han har problemer som hører hjemme i begge "leire". Noe vi synes er viktig er at en nevrolog er involvert i utredningen med tanke på den kompliserte stoffskifte/hormonsykdommen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halveringstid: Ca. 3 timer .

Vet du noe om bivirkninger av risperdal også? Som jeg skrev over er kjæresten min blitt trøtt og sløv, og opplever også at han snakker langsommere enn vanlig (det er hans egen opplevelse, jeg har ikke snakket så mye med han i dag, så jeg har ingen mening foreløbig.)

Er det to forskjellige bivirkninger? Og kan det å snakke langsomt være et resultat av at han er trøtt og sløv? Er dette bivirkninger han ev må leve med, eller gir de seg etter noen dager/uker? (Omtrent hvor lenge?)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vet du noe om bivirkninger av risperdal også? Som jeg skrev over er kjæresten min blitt trøtt og sløv, og opplever også at han snakker langsommere enn vanlig (det er hans egen opplevelse, jeg har ikke snakket så mye med han i dag, så jeg har ingen mening foreløbig.)

Er det to forskjellige bivirkninger? Og kan det å snakke langsomt være et resultat av at han er trøtt og sløv? Er dette bivirkninger han ev må leve med, eller gir de seg etter noen dager/uker? (Omtrent hvor lenge?)

Du virker veldig "på hugget". Effekt og bivirkniger kan ikke vurderes etter så kort tid.

Skrevet

http://www.felleskatalogen.no/medisin/risperdal-janssen-563543

Skrevet

Du virker veldig "på hugget". Effekt og bivirkniger kan ikke vurderes etter så kort tid.

Jeg er nok veldig "på hugget" som du kaller det. Det satt langt inne for kjæresten min i det hele tatt å prøve risperdal, og jeg er redd han vil avskrive det fordi han har vært trøtt og sløv i dag. Han har gjort lignende ting flere ganger tidligere. Jeg skal fortelle hva du har sagt, og be han gi risperdal noen uker før han ev avskriver det.

Kan du si noe om hva en "voksenutredning" er? Eller er det ikke et vanlig brukt uttrykk?

Skrevet

Jeg er nok veldig "på hugget" som du kaller det. Det satt langt inne for kjæresten min i det hele tatt å prøve risperdal, og jeg er redd han vil avskrive det fordi han har vært trøtt og sløv i dag. Han har gjort lignende ting flere ganger tidligere. Jeg skal fortelle hva du har sagt, og be han gi risperdal noen uker før han ev avskriver det.

Kan du si noe om hva en "voksenutredning" er? Eller er det ikke et vanlig brukt uttrykk?

Hei!

Hva betyr det å være på hugget?

Trodde det hadde noe med å bli sint/aggresiv?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Utredning er i hovedsak diagnostisering. Det kan være både psykisk og somatisk.

Du skriver om nevrolog. Det er nok heller en endokrinolog han trenger for de plager du nevner i den forbindelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...