Gå til innhold

tvangsinnleggelse av pappa?

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp pappaen min
Skrevet

er det mulig for meg å mine søsken å få pappa tvangsinnlagt? tingen er at siden jeg var 12 år så har pappa drukket mer å mer, vi har ikke alltid bodd hos han fordi han drakk så mye. men nå når vi alle kom i voksen alder så har vi sett mer til drikkingen og pillene han bruker. jeg vet han bruker paralgine forte og valium, det er en god del andre og men husker desverre ikke fler. han blander alltid med øl om han har det i hus (noe som er svært sjeldent at han er tom for), og han mener så lenge sykehuset før i tiden ga øl som et "legemiddel" så er det godt for han. legen hans sa og en gang at han måtte drikke mye, og så lenge han hørte det så antar han at han kan drikke mye alkohol. han ser heller ikke at det er farlig å blande piller med alkohol. paralgine forte er han så vant med at når han ikke tar disse når han skal eller om han går tom så kan han rett å slett gjøre på seg. nå i det siste gjør han ikke annet enn å ringe legen å få piller, spør alltid meg eller mine søsken om å hente for han på apoteket. han kjører svært sjelden selv for tiden, noe som er bra i å med at han bruker så mye. men han er veldig sjeldent ute av hus. han er livredd når noen banker på hos han, nekter å åpne om han ikke vet hvem som kommer og dette skjer til og med midt på dagen. når hans familie ringer så svarer han ikke telefonen lenger, vil ikke ta den når jeg ringer lenger. han er ikke lenger renslig desverre, tisser i vasken på kjøkkenet for han gidder ikke gå ut til do så lenge han bare skal tisse. han har tisset på seg når han drikker, og sist han gjorde det er nesten 2mnd siden.... og han har ennå ikke vasket seg eller byttet tøy. slik går han og ligger han i. han spiser veldig lite også. i hans hjem er det søppel over alt, han klager på at ungene hans ikke gjør rent hos han men når vi har våre egne familier og hjem så er ikke det noe vi har tid til. han sier selv han ikke orker å gjøre det men har ikke råd til å ha vaskehjelp. han mener og han trenger beskyttelse og har da skaffet seg en strømpistol og en vanlig pistol. men om den vanlige pistolen er ekte eller luftpistol har vi ikke fått sjekket fordi han har det under puta si hvor han ligger i stua. han har truet den ene av mine søsken om at han kommer til å bruke taiseren (strømpistolen) på vedkomne om ting skjer som han ikke vil. han har brukt så mye piller at han ikke ser riktig heller lenger. virker ukordinert, ustabil og skadelig for seg selv og andre. vi tenker og at hva om han en dag er så rusa på piller og slikt at han tar frem pistol og begynner å skyte.. det er skremmende.. vi er en søskenflokk på 3, vi alle er redde for at visst vi ikke får han innlagt på et vis at vi kommer en dag til å finne han død rundt piller og alkohol. det er vondt å tenke slikt om sin far men gjør vi ikke noe så har vi snart ikke pappa lenger. til oss "unger" sier han at han tror han feiler så altfor mye, men å sjekke seg på sykehus gidder han ikke og da han en gang var der inne (i mai) så sa han til legene der at han er frisk som en fisk. han lyver gjerne for å få mer piller og kjøper gjerne av andre om han finner noen som selger på svartemarkede.. han sier og selv at han og legen hans skal diskutere om han skal ha mer enn han har nå.. og den dag idag har han altfor mye allerede. hjelp oss, hva kan vi gjøre videre for å hjelpe pappa?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Om du varsler Politiet, kan de ta fra han våpnene. Min erfaring er at Politiet også er flinke til å bringe helsevesenet inn når det er beov for det.

2. Du må snakke med fastlegen hans om hvordan dette er. Fastlegen er helt avhengig av slik kunnskap for å kunne stoppe forskrivingen av rusende medikamenter.

3. Det re tvilsomt om han kan tvangsinnlegges etter Psykisk helsevernloven. Muligens til observasjon da han tydeligvis har noen paranoide ideer.

4. Han kan tvangsinnlegges etter sosialtjenesteloven da han er i ferd med å pådra seg alvorlig helseskade og forkommer. Slikt vedtak tar litt tid, me om du ringer NAV på mandag, kan de starte prosessen.

5. Han fyller per i dag ikke helsekravene for førerkort. Dette kan motivere noen til å komme ut av tilstanden.

Sarah Elizabeth
Skrevet

1. Om du varsler Politiet, kan de ta fra han våpnene. Min erfaring er at Politiet også er flinke til å bringe helsevesenet inn når det er beov for det.

2. Du må snakke med fastlegen hans om hvordan dette er. Fastlegen er helt avhengig av slik kunnskap for å kunne stoppe forskrivingen av rusende medikamenter.

3. Det re tvilsomt om han kan tvangsinnlegges etter Psykisk helsevernloven. Muligens til observasjon da han tydeligvis har noen paranoide ideer.

4. Han kan tvangsinnlegges etter sosialtjenesteloven da han er i ferd med å pådra seg alvorlig helseskade og forkommer. Slikt vedtak tar litt tid, me om du ringer NAV på mandag, kan de starte prosessen.

5. Han fyller per i dag ikke helsekravene for førerkort. Dette kan motivere noen til å komme ut av tilstanden.

Ad 4: Det er helse- og omsorgstjenesteloven kap. 10 som regulerer dette nå. Sosialtjenesteloven er opphevet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ad 4: Det er helse- og omsorgstjenesteloven kap. 10 som regulerer dette nå. Sosialtjenesteloven er opphevet.

Takk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...