Gå til innhold

Overvektige har seg selv å takke

Anbefalte innlegg

Skrevet

som er så grådig i skjeften etter mat. Enig eller uenig?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tjohei

9

• Olav Femte

3

• Lillemus

2

• frosken

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''som er så grådig i skjeften etter mat. Enig eller uenig?''

Hvis du skal skjelle ut noen eller drive hån med noen hadde det vært fint om du kunne stave ordene rett i det minste... Hva er skjeften?

Skrevet

Det heter kjeften, ikke skjeften. Og problemstillingen er langt mer sammensatt og komplisert enn som så.

Skrevet

Jeg skriver dette fordi jeg opplever liten støtte som overvektig. Når har jeg fått vondt i føttene og beine etter å ha prøvd meg i en jobb som krever løfting, gåing og ståing hele arbeidsdagen. Jeg har også fått tverrplattfot og tror jeg har hælspore. Jeg har vel bare meg selv å takke? Kan ikke skylde på antidepressiva og andre unnskyldninger? Nå er det skjerpings!

Skrevet

''som er så grådig i skjeften etter mat. Enig eller uenig?''

Hvis du skal skjelle ut noen eller drive hån med noen hadde det vært fint om du kunne stave ordene rett i det minste... Hva er skjeften?

Jeg oppdaget det først etterpå. Litt morsomt da. Men jeg mener dette er holdingen jeg møter hos folk.

Skrevet

Hva vil du med dette spørsmålet?

Les tilleggsinnlegene fra meg.

Gjest Si oss det...
Skrevet

Jeg skriver dette fordi jeg opplever liten støtte som overvektig. Når har jeg fått vondt i føttene og beine etter å ha prøvd meg i en jobb som krever løfting, gåing og ståing hele arbeidsdagen. Jeg har også fått tverrplattfot og tror jeg har hælspore. Jeg har vel bare meg selv å takke? Kan ikke skylde på antidepressiva og andre unnskyldninger? Nå er det skjerpings!

Jeg forstår ikke helt hva du kommuniserer her.

På den ene siden skriver du at du opplever liten støtte. Støtte til hva? At du er overvektig og har deg selv å takke, eller at du

bør få støtte for at overvekten bare har "skjedd" deg?

Når du samtidig skriver at "nå er det skjerpings!" så ligger det vel implisitt i dette at du kan ta ansvar, og ønsker å gjøre noe med situasjonen - eller?

Skrevet

Jeg oppdaget det først etterpå. Litt morsomt da. Men jeg mener dette er holdingen jeg møter hos folk.

Overhodet ikke. Noen har riktignok rett og slett spist seg feite og da kan de jo skylde på seg selv. Andre har blitt overvektige pga sykdom / medisiner eller andre ting som de er mer uforskyldte i forhold til.

Gjest sangsol
Skrevet

Forsiktig her...!

Ikke alltid at ting er så lett.

For egen del- så er jeg selv skyld i mine kilo for mye (ca 7 kg).

Andre kan ha for mye pga sykdom/psykdom. Ingen kan klandre en person for dette.

Gjest Elextra
Skrevet

'' Jeg har vel bare meg selv å takke? Kan ikke skylde på antidepressiva og andre unnskyldninger? Nå er det skjerpings!

''

Du dobbeltkommuniserer. På den ene siden sier du at holdningene til overvektige er feil ("de har seg selv å takke"), så sier du at du selv skal skjerpe deg og således nærmest bekrefter at de med feil holdninger har rett. Hva vil du egentlig med dette?

Gjest Elextra
Skrevet

Forsiktig her...!

Ikke alltid at ting er så lett.

For egen del- så er jeg selv skyld i mine kilo for mye (ca 7 kg).

Andre kan ha for mye pga sykdom/psykdom. Ingen kan klandre en person for dette.

''For egen del- så er jeg selv skyld i mine kilo for mye (ca 7 kg).

''

Slik er det her også :P. Jeg går nok for normalvektig, men ville følt meg bedre med 7 kg. mindre. Dette går dog ikke an å sammenligne med virkelig overvekt.

Gjest Si oss det...
Skrevet

Tenker du at din situasjon som overvektig har med psykdom å gjøre?

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Hos meg er det ihvertfall så enkelt som at hvis jeg legger på meg et par kg så er det fordi jeg har spist litt for mye/usunt den siste tiden - som nå i ferien. Men jeg vet også at når hverdagen nå setter inn så vil de ekstra kg gå av igjen for jeg får så mye å tenke på at jeg glemmer å spise så mye.

Gjest Hulderen
Skrevet

Jeg har meg selv å takke når jeg veier for mye. Men så er det også jeg som har æren når jeg slanker meg.

Skrevet

Tenker du at din situasjon som overvektig har med psykdom å gjøre?

Ja, det tenker jeg, men det er kanskje også bare en dårlig unnskyldning. Når man skreller bort alle unnskyldningene så faller det på noe så enkelt som at man spiser mer enn man trenger.

Skrevet

'' Jeg har vel bare meg selv å takke? Kan ikke skylde på antidepressiva og andre unnskyldninger? Nå er det skjerpings!

''

Du dobbeltkommuniserer. På den ene siden sier du at holdningene til overvektige er feil ("de har seg selv å takke"), så sier du at du selv skal skjerpe deg og således nærmest bekrefter at de med feil holdninger har rett. Hva vil du egentlig med dette?

Trenger man alltid ville noe med innlegg. Kanskje bare lufte tanker omkring tema. Jeg vil ingenting. Jeg bare beskriver hvordan jeg opplever det er å leve med overvekt. Hvordan jeg opplever hvordan jeg møtes av andre og media. Dette er slik jeg opplever det.

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du kommuniserer her.

På den ene siden skriver du at du opplever liten støtte. Støtte til hva? At du er overvektig og har deg selv å takke, eller at du

bør få støtte for at overvekten bare har "skjedd" deg?

Når du samtidig skriver at "nå er det skjerpings!" så ligger det vel implisitt i dette at du kan ta ansvar, og ønsker å gjøre noe med situasjonen - eller?

Ja, klart jeg må ta ansvar. Men jeg opplever liten støtte iforhold til overvekt dvs. at jeg møtes med holdninger fra andre om at man er grådig og at man må skjerpe seg.

Skrevet

Når det gjelder mennesker med stor overvekt, så har de aller, aller fleste forårsaket sin overvekt gjennom et stort matinntak. Slik sett er det deres handlinger som er hovedårsaken til fedmen.

Men et stort flertall av de med stor overvekt, har dårlig apetittregulering, det sies at de ikke opplever å bli mette slik som de fleste normalvektige gjør. Dette kan de ikke takke seg selv for. Det kreves _mye_ mer av en en med dårlig eller manglende apetittregulering for å ha en normal vekt enn det gjør av en med normal apetittregulering. For noen er det en daglig, livslang kamp å kontrollere vekten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...