Gå til innhold

Spørsmål om Ritalin og deprisjoner

Anbefalte innlegg

Gjest Jente1991-20år
Skrevet

­Hei! Jeg har noen spørsmål angående Ritalin, ADD og angst/depresjoner. Jeg har ADD og begynte på Ritalin 10mg for ca 4-5 mnd siden, men har ikke helt fulgt opp når jeg skal ta de på grunn av at konsentrasjonen min er veldig ''svekket''. Har alarm på telefonen tre ganger om dagen, men glemmer det fortsatt (skal egentlig ta 2 tabletter kl 8, en kl 12 og en kl 16). Det kan gå flere uker i mellom hver gang jeg tar tablettene, og bruker de egentlig bare når jeg er veldig deprimert. Da tar jeg ofte flere tabletter enn jeg skal, fordi da føler jeg ingen psykiske lidelser. Klarer egentlig ikke å føle eller tenke noen ting, og det kjennes ut som om jeg bare forsvinner inn i et tomrom. For et par uker siden gikk jeg i tre døgn og ''rusa'' meg på Ritalin. Jeg sov ikke på disse tre dagene ogspiste nesten ingen ting. Men fikk i meg masse vann på grunn av munn tørrheten. Jeg begynte først med tre tabletter og når virkningen gikk ut i løpet av noen timer, tok jeg tre til. Og slik holdt jeg på i tre dager både på dagen og natten. Jeg skjønner selvfølgelig at dette er veldig dumt å gjøre, men føler det er den eneste løsningen for å slippe unna angsten og deprisjonene. Jeg dro til legen på morgenen den fjerde dagen på grunn av at hendene mine var blitt numne og sorte/mørkeblå, og begge armene verket. Hjertet mitt kjentes ut som om skulle hoppe ut av brystet mitt, men jeg turde ikke si noe til legen om Ritalinen fordi jeg følte meg så dum. Han så på hendene mine, uten å si så mye, og lyttet på meg. Tenkte for meg selv at han måtte bli mistenksom siden hjertet mitt pumpet tre ganger fortere og hardere enn det skulle, brystkassen min ristet, og at hendene mine så ut som de gjorde.(Jeg var også litt nervøs med tanken på blodpropp) Men når han lyttet på meg sa han bare at det ikke var noe galt med hjertet, så det var ikke noe farlig. Og sendte meg deretter hjem uten å si noe mer. - Har også hatt en del selvmordstanker gjennom livet. Men mistet en nær venn for ikke lenge siden, og dette endret tankegangen min. Har jo familie og venner som jeg er veldig glad i, og unner dem virkelig ikke å sitte igjen med den følelsen jeg gikk med etterpå. Det var vel da jeg begynte å ta for mye Ritalin, som en annen løsning. Jeg går til ungdomskontakten en gang i uken. Hun jeg snakker med vet at jeg er veldig distre, har "kortidshukommelse" og har veldig lett for å falle i min egen verden når folk snakker til meg. Dette skjer mange ganger daglig, og jeg klarer ikke å kontrolere det. Hun snakket på at det kunne være et punkt i hjernen som var svekket. Husker ikke navnet på dette punktet men hun kalte det også for en slags ''bibiotekar'' som hjelper hjernen med å sortere og å ''finne'' ting (?) Håper du vet hvilke punkt jeg sikter til. - Her er ihvertfall noen spørsmål jeg lurer på: -Hvorfor ble hendene mine som de ble? -Er det stor risiko for å få blodpropp? -Og er det å være så distre og å falle i sin egen verden hele tiden helt vanlig symptom for folk med ADD? (Hender også ofte at folk forteller meg viktige ting jeg må huske på, som jeg kan glemme bare få sekunder etterpå) Eller kan det være andre årsaker til dette, som f.eks at denne bibliotekaren i hjernen ikke er som den skal? .. Jeg føler selv at dette er mye av grunnen til depresjonene jeg har. Håper du har svar på noen av spørsmålene mine. Takker på forhånd :-)

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvorfor ble hendene mine som de ble? -Er det stor risiko for å få blodpropp?

S: Bivirkninger ved overdosering er bl.a ulike mer og mindre alvorlige hudlidelser. Jeg antar at det er noe slikt som har skjedd. Det er også en viss risiko for blodpropp ved ufornuftig overforbruk.

-Og er det å være så distre og å falle i sin egen verden hele tiden helt vanlig symptom for folk med

S: Dette er vel selve kjernesymptomet på ADD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...