Gå til innhold

NHD - gjenkalle minner fra psykotiske perioder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved psykose opplever jeg det som å være inne i et uvirkelig tåkelandskap. Jeg husker lite av det som har skjedd.

Er det vanlig at hukommelsen blir dårligere etter psykose, at en da får en permanent svekkelse eller skade?

Kan en slik skade rettes opp på noe vis? Kan minner fra psykotiske perioder gjenkalles gjennom terapi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du ha tilbake de minnene?

:-)

Jeg ønsker å få oversikt over hva som har skjedd i disse periodene, hva jeg har sagt, tenkt og gjort.

Jeg ønsker å få en kontinuitet i historien.

Skrevet

Tar spørsmålet tilbake - glem det. Sorry.

Skrevet

Jeg ønsker å få oversikt over hva som har skjedd i disse periodene, hva jeg har sagt, tenkt og gjort.

Jeg ønsker å få en kontinuitet i historien.

Det gir jo mening det... :-)

Skrevet

Tror ikke du kan få tapte minner tilbake, må være med hypnose det da...noe jeg har tenkt på. Selv husker jeg mer av "psykosen" enn ting i den virkelige verden.

Skrevet

Tror ikke du kan få tapte minner tilbake, må være med hypnose det da...noe jeg har tenkt på. Selv husker jeg mer av "psykosen" enn ting i den virkelige verden.

''Selv husker jeg mer av "psykosen" enn ting i den virkelige verden.''

Dette kjenner jeg meg veldig godt igjen i. Jeg kan gjenkalle hva det er jeg har vært redd for og en del av det som jo er vrangforestillinger og paranoide tanker. Det som jo skremmer meg er at jeg når jeg er inne i de mest overbevisende psykotiske tankene overhodet ikke opplever at det er noe galt med tenkningen min.

Etter en slik periode kan de dukke opp "blaff" av de samme tankene. Altså føler jeg at jeg befinner meg på vippen over i de psykotiske tankene nå i ettertid. Har du det også slik?

Skrevet

''Selv husker jeg mer av "psykosen" enn ting i den virkelige verden.''

Dette kjenner jeg meg veldig godt igjen i. Jeg kan gjenkalle hva det er jeg har vært redd for og en del av det som jo er vrangforestillinger og paranoide tanker. Det som jo skremmer meg er at jeg når jeg er inne i de mest overbevisende psykotiske tankene overhodet ikke opplever at det er noe galt med tenkningen min.

Etter en slik periode kan de dukke opp "blaff" av de samme tankene. Altså føler jeg at jeg befinner meg på vippen over i de psykotiske tankene nå i ettertid. Har du det også slik?

Kan oppleve slike "plaff" jeg og, da blir jeg virkelig redd for å bli syk igjen. Nå i det siste opplever jeg ting som minner om da jeg var syk, er ganske redd for å bli syk igjen.

Skrevet

Kan oppleve slike "plaff" jeg og, da blir jeg virkelig redd for å bli syk igjen. Nå i det siste opplever jeg ting som minner om da jeg var syk, er ganske redd for å bli syk igjen.

Det forstår jeg veldig godt. Det er vondt å gå å være redd for noe som en opplever at det er vanskelig å kontrollere.

Hvor langvarig tror du at din psykotiske periode har vært?

Skrevet

Det forstår jeg veldig godt. Det er vondt å gå å være redd for noe som en opplever at det er vanskelig å kontrollere.

Skrevet

Vet ikke, har kommet og gått. Men var psykotisk i et år en gang, det var jeg virkelig og trengte hjelp. Aldri mer sier jeg bare. Tar iallefall litt medisin nå, så det hjelper jo. Men blir så "satt ut" når jeg får opplevelser som minner meg om det året, men det er mange år siden. Men har nok vært småpsykotisk etter det, men aldri så "borte vekk" som den gangen.

Tar du medisiner, kan jeg spørre hvilke?

Skrevet

Vet ikke, har kommet og gått. Men var psykotisk i et år en gang, det var jeg virkelig og trengte hjelp. Aldri mer sier jeg bare. Tar iallefall litt medisin nå, så det hjelper jo. Men blir så "satt ut" når jeg får opplevelser som minner meg om det året, men det er mange år siden. Men har nok vært småpsykotisk etter det, men aldri så "borte vekk" som den gangen.

Tar du medisiner, kan jeg spørre hvilke?

Jeg har lenge gått på Zyprexa, 15 mg. Akkurat nå prøver jeg Abilify, 15 mg en periode, supplert med små doser Zyrexa ved behov.

Har tidlidere gått på Trilafon og Nozinan i mange år.

Skrevet

Jeg har lenge gått på Zyprexa, 15 mg. Akkurat nå prøver jeg Abilify, 15 mg en periode, supplert med små doser Zyrexa ved behov.

Har tidlidere gått på Trilafon og Nozinan i mange år.

Har også tatt trilafon og abilify. Sover du godt om natta på det du tar?

Har problemer med søvnen nå, føler det spiller en stor rolle. Men burde takle mer nå som jeg tar medisin, men blir fort sliten. Frustrerende er det, for jeg tror jeg anker mer enn jeg gjør.

Skrevet

Har også tatt trilafon og abilify. Sover du godt om natta på det du tar?

Har problemer med søvnen nå, føler det spiller en stor rolle. Men burde takle mer nå som jeg tar medisin, men blir fort sliten. Frustrerende er det, for jeg tror jeg anker mer enn jeg gjør.

Er i en liten utprøvingsfase for meg selv når det gjelder søvn. Jeg vil si at det er litt opp og ned. Stort sett opp tror jeg.

Det å supplere med Zyprexa er jeg blitt anbefalt fremfor å benytte benzo for å fremme søvn.

Jeg forsto ikke din siste setning.

Skrevet

Er i en liten utprøvingsfase for meg selv når det gjelder søvn. Jeg vil si at det er litt opp og ned. Stort sett opp tror jeg.

Det å supplere med Zyprexa er jeg blitt anbefalt fremfor å benytte benzo for å fremme søvn.

Jeg forsto ikke din siste setning.

Ok, benzo er vel ikke å anbefale nei, mye bedre å klare seg uten :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...