Gå til innhold

Vil ha venner som også sliter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg ønsker ikke å oppsøke dagsenter og fontenehus. Hvordan får jeg det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle sliter! :-)

Det virker ikke slik på facebook. Får ikke lyst til å være åpen der isåfall.

Skrevet

Alle sliter! :-)

Alle sliter ikke like mye. De friske vil være sammen med friske. De syke må finne hverandre virker det som hvis ikke er man en belastning.

Skrevet

Det virker ikke slik på facebook. Får ikke lyst til å være åpen der isåfall.

Det er nok anderledes i "virkeligheten"... selv forsøker jeg mitt ytterste med å fremstå så vellykka som mulig, selv om jeg ikke greier det, men jeg prøver jo, og det tror jeg folk flest gjør og.

Men kan godt forstå hva du mener, likevel.

Skrevet

Alle sliter ikke like mye. De friske vil være sammen med friske. De syke må finne hverandre virker det som hvis ikke er man en belastning.

Kanskje, kanskje... jeg vet ikke helt jeg. Tror det er mer forståelse enn mange, inkludert meg selv, tror...

Skrevet

Hei!

jeg vil helst ha venner med felles interesser ikke felles vansker.

Hvis det siste må interesser også være tilstedet!

Jeg blir sliten inni ørene av å høre om problemer,

Jeg vil heller høre om noe interessant.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''hvis ikke er man en belastning''

Har du ikke mulighet for å bestemme det selv om du vil være en belasting eller ei?

Skrevet

Har du ikke mulighet for å bestemme det selv om du vil være en belasting eller ei?

Kunne du bestemme om du var til belastning eller ikke da du brakk beinet i fjor? Selvfølgelig var du til belastning da, men det varte bare en kort periode og jeg skjønner godt at folk ikke har lyst til å være til belastning i en evighet

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Kunne du bestemme om du var til belastning eller ikke da du brakk beinet i fjor? Selvfølgelig var du til belastning da, men det varte bare en kort periode og jeg skjønner godt at folk ikke har lyst til å være til belastning i en evighet

Jeg spør fordi jeg lurte på dette. Jeg var nok en belastning for den nærmeste familie. Ikke for venner.

Når det gjelder psykisk sykdom, så spør jeg fordi jeg er nysgjerrig på hvordan dette fungerer i forhold til venner. Har man ikke mulighet til å bestemme seg for ikke og være en belastning når en treffer venner altså?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Har foressten sendt deg en melding på facebook :-)

Skrevet

Har foressten sendt deg en melding på facebook :-)

Den har jeg svart på :)

Skrevet

Hvorfor vil du det? Selv vil jeg ha venner som jeg kan diskutere med og som er der uansett frisk eller syk. Det spiller ingen rolle for meg om de er det ene, eller det andre bare de er greie å være sammen med. Uansett snakker jeg ikke sykdom når jeg er sammen med venner, det skjer ihvertfall veldig sjelden.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Den har jeg svart på :)

Og så tilbake til denne diskusjonen :-) Det har jo blitt sagt flere ganger her inne at folk dømmer ikke pga. diagnose, men pga adferd. Dette tolker jeg til at adferden kan styres uavhengig av psykdom.

Gjest bølger
Skrevet

Det er ikke alltid du kan velge om du vil være til belastning, uten å isolere deg når du er dårlig. Ser selv at har jeg en dårlig dag, klarer jeg kanskje ikke smile, ikke le. Er alvorlig og tungsinnet. Kan prøve å skjule det, men klarer det ikke. Det blir da belastende for den jeg omgås med når jeg har det slik. Tror at dagsformen kan lett smitte over på den andre, selv om du ikke snakker om at du er dårlig.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det er ikke alltid du kan velge om du vil være til belastning, uten å isolere deg når du er dårlig. Ser selv at har jeg en dårlig dag, klarer jeg kanskje ikke smile, ikke le. Er alvorlig og tungsinnet. Kan prøve å skjule det, men klarer det ikke. Det blir da belastende for den jeg omgås med når jeg har det slik. Tror at dagsformen kan lett smitte over på den andre, selv om du ikke snakker om at du er dårlig.

Jo, men du er fortsatt ikke ekkel, spydig, ufordragelig osv?

Det var helst det jeg tenkte på som en belastning, men som du sier finnes det flere måter en kan være en belastning på.

Men jeg vil tro at det vil være mye bedre for en psyk person og omgås friske mennesker som drar en opp isteden for ned. I tillegg til at friske mennesker muligens er bedre rustet til og takle andres sykdom en det syke selv er. At en frisk person vil føle det som en mindre belastning enn det er syk person vil gjøre. Tror du ikke det?

Gjest bølger
Skrevet

Jo, men du er fortsatt ikke ekkel, spydig, ufordragelig osv?

Det var helst det jeg tenkte på som en belastning, men som du sier finnes det flere måter en kan være en belastning på.

Men jeg vil tro at det vil være mye bedre for en psyk person og omgås friske mennesker som drar en opp isteden for ned. I tillegg til at friske mennesker muligens er bedre rustet til og takle andres sykdom en det syke selv er. At en frisk person vil føle det som en mindre belastning enn det er syk person vil gjøre. Tror du ikke det?

To psyke som drar hverandre ned er nok iallefall ikke ideelt.

Jeg har en frisk venninne som også vet hvordan det er å slite psykisk. Jeg kan fortelle alt til henne, men unngår og snakke for mye om hvordan jeg har det når jeg er langt nede, for jeg føler det er belastende for henne, samtidig som det smitter lett over. At hun også får en tyngre dag når jeg sliter. Men selv om jeg ikke sier noe så merker hun det som oftest.

Vi har de vennene vi har enten de er friske eller syke, men i alle vennskap tror jeg det er viktig at vi prøver å bygge hverandre opp, samtidig som vi kan støtte hverandre.

Gjest Zyprexus
Skrevet

Å gå sammen med folk som sliter er ikke bra om du sliter selv, det kan jeg være enig i!

Kanskje du kan søke om støttekontakt? Da kommer du deg jo ut på ting, og treffer nye venner!

Skrevet

Og så tilbake til denne diskusjonen :-) Det har jo blitt sagt flere ganger her inne at folk dømmer ikke pga. diagnose, men pga adferd. Dette tolker jeg til at adferden kan styres uavhengig av psykdom.

Det er jeg enig i.

Skrevet

Jeg spør fordi jeg lurte på dette. Jeg var nok en belastning for den nærmeste familie. Ikke for venner.

Når det gjelder psykisk sykdom, så spør jeg fordi jeg er nysgjerrig på hvordan dette fungerer i forhold til venner. Har man ikke mulighet til å bestemme seg for ikke og være en belastning når en treffer venner altså?

Det er mange måter å være en belastning på. Hvis man er for stille, kan det være en belastning for andre for man oppfattes som kjedelig å være sammen med. Er man sliten, kan også dette være en belastning for andre fordi man trenger ro og hvile og ikke orker å være så aktiv. Er man innadvendt og ikke har så mye å bidra med, kan også dette oppfattes som en belastning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...