Gå til innhold

Hva er det som gjør at jeg ikke forstår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som gjør at jeg ikke forstår "hvem jeg er"? Jeg har fått diagnose, men for meg kan alle andre være like sanne.

Jeg vet jeg ikke "er" diagnosen, men for meg er det altså en viktig nøkkel til å forstå "hvem jeg er"...

Jeg trenger å forstå hvem jeg er. Jeg trenger en forklaring på hvorfor ting har blitt som de har blitt (les: at jeg ble så mislykket).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

''Jeg vet jeg ikke "er" diagnosen, men for meg er det altså en viktig nøkkel til å forstå "hvem jeg er"...

''

Slik har det vært for meg også, min psykiater nevner ofte min diagnose, dette fordi det forklarer en del av det som er vanskelig for meg og det er med og gir meg en identitet ved siden av alt det andre som er meg.

Men jeg kunne aldri vært min diagnose, mine venner har stort sett ike asperger syndrom, og mange av de med min diagnose kjeder meg med sine togtabbeller eller andre særinteresser, jeg foretrekker derfor de som er mer der jeg er.

Likevel jeg er glad jeg har to gode venner med asperger syndrom, de forstår ting som andre ikke forstår når jeg trenger det :)

Skrevet

Nei, du er ikke diagnosen din, men den kan kanskje forklare hvorfor du er som du er. Er vel identiteten som avgjør hvem man er, hva man sier og gjør. Alle har vel et ego, men hos noen er egoet i stykker...tror jeg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er oftest slik at en ikke kan forklare sikkrt hvorfor en har blitt som en har blitt. Viktigst er valget av foreldre og det tillfeldige utvalget av gener en får fra dem.

Dessuten viser forskningen at det er til særdeles liten nytte å vite/forstå hvorfor en har blitt som en har blitt.

motorPrøysen
Skrevet

"Jeg vet jeg ikke "er" diagnosen, men for meg er det altså en viktig nøkkel til å forstå "hvem jeg er"...

Jeg trenger å forstå hvem jeg er. Jeg trenger en forklaring på hvorfor ting har blitt som de har blitt (les: at jeg ble så mislykket)."

Jeg tror et slikt "forståelsesprosjekt" er fånyttes. Det kan være nyttig å få innsikt i hva som har vært med på å forme deg i barndom og andre relasjoner, men du vil aldri finne det ene og endelige svaret.

Denne grublingen og lengselen etter en forklaring kan være unnskyldningen du trenger for å ikke endre deg. Du sier du ikke veit hvem du er, men du har selv mulighet til å forme hvem du er gjennom valgene du tar og handlingene du gjør — hver dag, hele tida.

Skrevet

"Jeg vet jeg ikke "er" diagnosen, men for meg er det altså en viktig nøkkel til å forstå "hvem jeg er"...

Jeg trenger å forstå hvem jeg er. Jeg trenger en forklaring på hvorfor ting har blitt som de har blitt (les: at jeg ble så mislykket)."

Jeg tror et slikt "forståelsesprosjekt" er fånyttes. Det kan være nyttig å få innsikt i hva som har vært med på å forme deg i barndom og andre relasjoner, men du vil aldri finne det ene og endelige svaret.

Denne grublingen og lengselen etter en forklaring kan være unnskyldningen du trenger for å ikke endre deg. Du sier du ikke veit hvem du er, men du har selv mulighet til å forme hvem du er gjennom valgene du tar og handlingene du gjør — hver dag, hele tida.

''Denne grublingen og lengselen etter en forklaring kan være unnskyldningen du trenger for å ikke endre deg.''

Hårreisende!

Neida - det kan kanskje være noe i det... sukk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...