Gå til innhold

Et møte, tiår senere.


Gjest fudge_somharglemtpassordet

Anbefalte innlegg

Gjest fudge_somharglemtpassordet

Til slutt måtte det komme en anledning man ikke får snodd seg unna - et bryllup, en begravelse.

Etter ikke å ha sett han på et tiår var han blitt gammel. Han var gjennomsiktig, malplassert, svak og ikke truende i det hele tatt. Av oss to var det jeg som hadde en plass der. Han hadde helt tydelig blitt satt i bånd og blitt fortalt hvilken smal stripe han fikk bevege seg på.

Det var godt å se han sånn! Det var godt å kjenne meg selv som vinneren!

Men i dagene etter "ser" jeg han overalt. Bakhodet til naboen ligner litt.. mannen på butikken har samme skjegg og briller... til og med i hjulene på min datters dukkevogn kan jeg se ansiktet hans.

Og gamle, tørre elver av møkkete, ekle følelser flommer plutselig over igjen.

Den gjennomsyrende skammen.

Jeg hadde jo kontroll på dette. Jeg HAR jo egentlig kontroll på dette. Jeg vet hvordan det egentlig henger sammen.. jeg vet hva som er riktig, hvor skylden og skammen hører hjemme og alt det der.

Men hjernen klarer ikke å overdøve bulderet fra den oversvømte elven.

Jeg kjenner at hvis jeg lar pusten komme for dypt ned i magen kommer bølgen av vonde følelser og slår meg over ende.

Jeg klartrer opp igjen - helt sikkert. Det vil stilne og bli rolig igjen. Men jeg kjenner at jeg er skuffet over meg selv. Jeg føler meg svakere enn jeg trodde og skremt over at gammelt gruff kan bli så virkelig på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Long time no see... Det er helt normalt, uten at det hjelper deg noe akkurat nå. Du har jobbet både hardt og møysommelig, at du reagerer på dette er helt innenfor normalen. Ethvert menneske med din bakgrunn ville reagert. Gi deg selv rom og tid til å førdøye. Ikke push deg videre, det kommer av seg selv. Du har ingen grunn til å være skuffet, er du klar over arbeidet du har gjort i disse årene? Slikt står det respekt av. Kan du være så snill å minne deg selv på at du er et menneske og ikke en maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du beskriver en normal og naturlig reaksjon.

Selv om disse følelsene kan kjennes som nøyaktig de samme gamle, ufyselige og ødeleggende, er ikke ting som før. Du har ikke mistet noe av det du møysommelig har bygd opp.

Ja, det er et gufs fra fortiden, men ikke så mye mer enn et gufs. Denne gangen sitter du ikke fast. Du vet hva som er sant og rett. Du er ikke i offerets rolle lengre.

Du har grunnleggende kontroll, om enn ikke full kontroll. Disse tingene eier deg ikke, selv om de kan forstyrre deg. Først og fremst er det følelsesmessig støy, fryktelig ubehagelig sådann, ikke en livskrise. Kjenn etter og merk at du står støtt, selv om det buldrer og braker.

Min erfaring er at slike reaksjoner takles best med 5-25% refleksjon og for øvrig, ignorering, avledning og fortregning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fudge_somharglemtpassordet

Long time no see... Det er helt normalt, uten at det hjelper deg noe akkurat nå. Du har jobbet både hardt og møysommelig, at du reagerer på dette er helt innenfor normalen. Ethvert menneske med din bakgrunn ville reagert. Gi deg selv rom og tid til å førdøye. Ikke push deg videre, det kommer av seg selv. Du har ingen grunn til å være skuffet, er du klar over arbeidet du har gjort i disse årene? Slikt står det respekt av. Kan du være så snill å minne deg selv på at du er et menneske og ikke en maskin.

Tusen takk, snille deg, for konstruktive og kloke ord - som vanlig.

Jeg vet jo alt du skriver, likevel trengte jeg å lese det.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, snille deg, for konstruktive og kloke ord - som vanlig.

Jeg vet jo alt du skriver, likevel trengte jeg å lese det.

Takk.

Ta vare på deg og dine, og ikke la det gå altfor lang tid før du tar en visitt innom dol igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fudge_somharglemtpassordet

Ta vare på deg og dine, og ikke la det gå altfor lang tid før du tar en visitt innom dol igjen :-)

Du også, og takk for at du dukker opp hver gang jeg ramler innom her sånn hvert fjerde år eller så... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fudge_somharglemtpassordet

Synes du beskriver en normal og naturlig reaksjon.

Selv om disse følelsene kan kjennes som nøyaktig de samme gamle, ufyselige og ødeleggende, er ikke ting som før. Du har ikke mistet noe av det du møysommelig har bygd opp.

Ja, det er et gufs fra fortiden, men ikke så mye mer enn et gufs. Denne gangen sitter du ikke fast. Du vet hva som er sant og rett. Du er ikke i offerets rolle lengre.

Du har grunnleggende kontroll, om enn ikke full kontroll. Disse tingene eier deg ikke, selv om de kan forstyrre deg. Først og fremst er det følelsesmessig støy, fryktelig ubehagelig sådann, ikke en livskrise. Kjenn etter og merk at du står støtt, selv om det buldrer og braker.

Min erfaring er at slike reaksjoner takles best med 5-25% refleksjon og for øvrig, ignorering, avledning og fortregning.

mvh

Takk for konstruktiv tilbakemelding, PieLill.

Det du skriver er helt riktig.. men likevel, så vanskelig det er å miste fotfestet når man er litt ute av trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktiv tilbakemelding, PieLill.

Det du skriver er helt riktig.. men likevel, så vanskelig det er å miste fotfestet når man er litt ute av trening.

Slike 'strafferunder' er ikke greie, nei.

Om det er til noen trøst kan du tenke på den gode følelsen når støvet har lagt seg og du enda en gang står som vinner.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jaggu meg ikke det bøss svak! Vist skaper det ekle, dumme, vonde bølger, men en gang hadde det makten til å ødelegge selve livet. Aldri mer! Noen dager her, noen timer her, er alt det har makt til å stjele.

Også er det lov å holde fast i Brum eller Tussi når det står på som verst og man kjenner seg liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du også, og takk for at du dukker opp hver gang jeg ramler innom her sånn hvert fjerde år eller så... :-)

Skulle ønske det var langt oftere! Ikke på dette forumet... men jeg er glad det finnes på slike "faser" du går igjennom nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fudge_somharglemtpassordet

Du er jaggu meg ikke det bøss svak! Vist skaper det ekle, dumme, vonde bølger, men en gang hadde det makten til å ødelegge selve livet. Aldri mer! Noen dager her, noen timer her, er alt det har makt til å stjele.

Også er det lov å holde fast i Brum eller Tussi når det står på som verst og man kjenner seg liten.

Åå, der var du også jo :-)

Jeg håper dere vet hvor godt det er å høre fra akkurat dere når man snubler sånn... Tusen takk oppmuntring og gode ord, skal!

Nå har jeg fått to nydelige jenter som koser masse på Brum og Tussi, men det er nok av koser til meg der også, ja.

Håper du har det så bra som du bare kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fudge_somharglemtpassordet

Skulle ønske det var langt oftere! Ikke på dette forumet... men jeg er glad det finnes på slike "faser" du går igjennom nå.

Det er jammen jeg også! Og det er jo ganske utrolig å kunne komme inn hit etter så mange år og finne igjen støtten fra gamle kjente.

Nå har jeg fyrt av en mail til støttesenteret i området her vi har flyttet... jeg ser at det kan være greit med en lufteventil.

*biter negler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen jeg også! Og det er jo ganske utrolig å kunne komme inn hit etter så mange år og finne igjen støtten fra gamle kjente.

Nå har jeg fyrt av en mail til støttesenteret i området her vi har flyttet... jeg ser at det kan være greit med en lufteventil.

*biter negler*

Du er like beinhard-modig som du var tidligere :-) Trasig ikke Grete og Ritva er her lenger, det er endel som kan trenge dette forumet der ute. Så flott å høre at du tok kontakt med senteret. Nå setter jeg på deg fotlenke slik at du ikke forsvinner så raskt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åå, der var du også jo :-)

Jeg håper dere vet hvor godt det er å høre fra akkurat dere når man snubler sånn... Tusen takk oppmuntring og gode ord, skal!

Nå har jeg fått to nydelige jenter som koser masse på Brum og Tussi, men det er nok av koser til meg der også, ja.

Håper du har det så bra som du bare kan!

:)

Det går egentlig veldig bra her, men var snålt at du kom her med en dump akkurat når jeg og hadde en dump.

Men stort sett går livet veldig bra nå!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Det går egentlig veldig bra her, men var snålt at du kom her med en dump akkurat når jeg og hadde en dump.

Men stort sett går livet veldig bra nå!

Klem

Så hyggelig å høre skal!

Tenker på deg fra tid til annen og savner deg her inne.

Sender en klem over eteren :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fudge_somharglemtpassordet

:)

Det går egentlig veldig bra her, men var snålt at du kom her med en dump akkurat når jeg og hadde en dump.

Men stort sett går livet veldig bra nå!

Klem

Selv om jeg ønsker for deg at du var på en topp så er det alltid godt med selskap i grøfta.

Vi klatrer ut igjen, begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ønsker for deg at du var på en topp så er det alltid godt med selskap i grøfta.

Vi klatrer ut igjen, begge to.

Jepp! Skal vi spleise på en slamsuger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...