Gå til innhold

Hvordan få et godt forrhold til mat?

Anbefalte innlegg

Gjest Idioter
Skrevet

Jeg er en dame på 28år, som de siste månedene har fått et noe anstregt forrhold til mat. Men jeg vil likevell ikke kalle meg selv for en med spiseforstyrrelser. Jeg hadde det på samme måte da jeg var 14-15 år, hvor jeg gikk fra å være veldig stor ( i mine øyne) 65 kilo til 48 kilo. Jeg slet en del psykisk på denne tiden. Nå veide jeg 100 kilo i påsken, samtidig som jeg har vert en del neffor. Jeg fikk en akkut trang til å slanke meg til en stor begivenhet i livet. Så jeg begynte å kasteopp igjen. Jeg trudde at om jeg bare gikk ned 10 kilo, så skulle jeg bli fornøyd. Det ble jeg ikke. Nå har datoen jeg skulle slanke meg til gått mange uker forbi, og jeg har gått ned yttligere 11 kilo og veier nå 79. Fremdeles veldig stor. I følge BMI er jeg sykeligovervektig i klasse 1. Jeg spiser 1 knekkebrød om morgenen, og veldig lite middag, men jeg kaster alltid opp all middagen like etterpå. Jeg blir kvalm av tanken på å ha mat i magen. Jeg kan også bli fysisk dårlig i form av kvalm og svimmel og magesmerter hvis jeg spiser. Resten av dagen drikker jeg masse vann for å hindre sultfølelsen til å ta overhånd. Jeg gruer meg til lunch med venner, jeg gruer meg til turer hvor jeg vet det blir mye mat, jeg gruer meg til å reise bort hvor jeg ikke har toalettet mitt i nærheten. Jeg vil ned i vekt, men jeg vil egentlig ikke gjøre det på denne måten, men nå klarer jeg ikke slutte. Jeg blir daglig påmindt hvor fæl jeg ser ut i bildet. Og selvom vekten går ned, og klærne blir større, ser jeg ikke endringene selv. Hva feiler det meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://lillemaane.no/bok/1074/Sten+Sture+Skaldeman/Spis+deg+ned+i+vekt

Muligens denne boka kan hjelpe deg.

Det er ingenting i veien med kroppen din, selv om du legger lett på deg. Det er forskjell på responsen av insulin blandt folk. Det er de som legger lett på seg, som vil overleve de tøffe vinterene vi hadde før i tiden.

Det er bare tull at det er noe "feil" om en er tjukk.

Må den andre side kan en prøve å ta hensyn til egen kropp, med å kutte ut sukker og erstatte det med fett i kosten.

Å tro at en blir feit av å spise fett, er som å tro at en blir grønnsaker av å spise grønnsaker ( Fedon Lindberg ).

Lykke til!

Gjest luftslott
Skrevet

Det er jo helt åpenbart at du har en spiseforstyrrelse. Ta snarest kontakt med fastlegen din og be om en dobbelttime, og fortell hvordan du har det eller gi legen en utskrift av det du har skrevet her. Bulimi fører ofte med seg forstyrrelser i kroppens saltbalanse, det er noe du må få sjekket ut umiddelbart da det kan gi hjerterytmeforstyrrelser. Du MÅ begynne å spise litt igjen, begynn med f.eks. naturell yoghurt med litt havregryn eller litt kyllingfilet og salat. Kroppen din skriker etter næring nå... Når du kjenner trangen til å kvitte deg med det du har spist, prøv å utsette det. Vent ti minutter. Vent ti minutter til. Vent en halvtime. Bare ikke gi etter for trangen der og da...

Bare tenk så mye bedre det ville vært å kunne være med venner, og gjøre ting som gleder deg, uten at tanker om mat dominerer hele deg! Du fortjener å ha det så mye bedre enn nå, begynn med å dra til fastlegen og gjør det i dag!

Det blir en tung kamp, men det er så inderlig verdt det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...