Gå til innhold

Tunga er for stor? Henger ut når han sover.


Gjest pblmf

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lagt merke til noe jeg synes er litt underlig: Samboeren min sover med tunga stikkende ut av munnen! Tunga ser rett og slett ganske hoven og forstørret ut. Det er noen få år siden jeg så det første gang, men nå virker det som om han alltid sover slik. Som om han rett og slett ikke får lukket munnen på noen avslappet måte ellers. En ting er jo at det ser skikkelig dumt og ubehagelig ut, en annen ting er at det plutselig slo meg at dette er kanskje ikke normalt? Kan det være et eller annet tegn på sykdom? Eller en bivirkning av noen medisin eller lignende?

Han har nemlig en del andre kroniske sykdommer, en del autoimmune. Bl.a. lavt stoffskifte, som han aldri har blitt helt 100 % frisk av, så han sliter med lite oversktudd og sover MYE. Ligger ofte hele kvelden på sofaen og sover -med munnen åpen og tunga ute. Og så har han kronisk elveblest, må ta blodtrykksmedisin, har dårlig nyrefunksjon, plages med diffuse ledd og muskelsmerter, urinsyregikt m.m.

Var til utredning for revmatisme for ett år siden. Fikk beskjed om at han i hvert fall ikke hadde "klassisk" leddgikt, men kanskje en eller annen uvanlig type revmatisme?

Er det noen andre som har opplevd dette tungeproblemet i tilknytning til samme type sykdommer? Er dette noe vi burde nevne for noen av legene han går til? Jeg vet ikke om det plager han på dagtid når han er våken, har ikke spurt, for jeg tror han synes det er flaut... Men jeg synes han liksom snakker mer "grøtete" enn før også, og han har fått så tjukk hals. Haka er på en måte borte. Han har gått opp i vekt i samme periode, men det er liksom noe mer enn bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Søndag_i_dag

Jeg er ingen lege, men for meg høres dette med tungen ut som en vane/uvane. Jeg tror ikke dette har noe å gjøre med de andre sykdommene hans.

Glad det ikke er jeg som gjør dette. For min uvane er at jeg klapper kjevene hardt sammen når jeg sover. Og hadde tunge vært i veien da:(((

Men det har hendt jeg har tatt siden på den,og det er vondt nok:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
denlillekjempen

Jeg googlet på "sove med tungen ute" for å se om det var noe om temaet. Og leste dette. Jeg hadde en mor som  døde 96 år gammel. Hun hadde et sykehusopphold pga en slags blodforgiftning. Da var hun over 90. Jeg besøkte henne en gang på sykehuset hvor jeg fant henne i dyp søvn med en tjukk tunge langt ute av munnen. Det var fryktelig ekkelt. Tror jeg kom igjen noe seinere for å snakke m henne. Har aldri fortalt om dette til noen, men lurer på hvorfor sove sånn. Tror mamma hadde en form for stresset pust og lungebruk. Husker ikke navnet på det. Var det derfor tungen kom ut for å puste maksimalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...