Gå til innhold

Hvordan få min nakomane bor til å flytte???

Anbefalte innlegg

Gjest Årelange nedturer.......
Skrevet

Min bror er godt over 30 år og narkoman av tyngste sort. Han er nå i LAR prosjekt uten at han har lykkes på noe vis, ettersom han ikke overholder kriteriene som ligger i avtalen. Problemet er at han bor hjemme hos foreldrene mine, som nå er så psykisk sliten etter årelange utfordringer at jeg ser nå at dette bærer galt av sted. Jeg har fortalt dem viktigheten av at de må sette grenser for sitt eget liv, sette foten ned selv om det er smertefullt å gjøre. De har ofte sagt at de skal gjøre det, men er viklet inn i ett nett det er vanskelig å komme ut av. De ønsker at han skal flytte for seg selv og ta ansvar for eget liv. Det beror ofte på at broren min kommer med trusler om det ene og det andre, han har ved noen anledninger tatt stoff som har gjort han psykotisk og de har vært redde i eget hjem. Han lever og bor på dem og viser ingen respekt ved at han blant annet ruser seg i deres hjem. Foreldrene mine har aldri hatt overskudd til meg og min andre bror, samt barnebarn. Livet har dreid seg hele tiden om den narkomane. Nå sier min mor at det er nesten som hun ønsker at min bror tok en overdose for å få fred. Problemet nå er hvordan få han til å flytte?? De har sagt det flere ganger, men han gjør ikke det. Hvilke virkemidler skal til? Jeg har sagt til dem at de må bestemme seg og ta et valg for sin egen del. Så lenge det ikke skjer en forandring blir dette å vedvare og nå vil jeg ikke se på dette lengre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det bare er en måte å gjøre det på, og det er den tøffe måten. Dvs.:

Å sette en frist for når han skal ut. Bytte låser. Evt. ringe politi hvis han lager bråk på utsiden. Holde seg sterk å ikke gi seg. Stille betingelser om at han må gjennomføre rehab. før de/dere gir dere.

(Jeg vet ikke helt hva LAR innebærer, forresten.)

Skrevet

Tror det bare er en måte å gjøre det på, og det er den tøffe måten. Dvs.:

Å sette en frist for når han skal ut. Bytte låser. Evt. ringe politi hvis han lager bråk på utsiden. Holde seg sterk å ikke gi seg. Stille betingelser om at han må gjennomføre rehab. før de/dere gir dere.

(Jeg vet ikke helt hva LAR innebærer, forresten.)

LAR:

http://no.wikipedia.org/wiki/Legemiddelassistert_rehabilitering

Skrevet

Han kan vel ikke flytte for da mister han plassen sin på LAR. Han må ha et sted å bo og det holder ikke å bo på hospits. Og hvis han ikke klarer å holde seg nykter og ser forholdvis striglet ut så er det vel ganske vanskelig å finne et sted å bo.

Gjest Årelange nedturer...
Skrevet

Han kan vel ikke flytte for da mister han plassen sin på LAR. Han må ha et sted å bo og det holder ikke å bo på hospits. Og hvis han ikke klarer å holde seg nykter og ser forholdvis striglet ut så er det vel ganske vanskelig å finne et sted å bo.

Glemte å nevne i hovedinnlegget at han har en egen hybel som er ordnet til han nært lege og oppfølging, slik at han kan bo der. Imidlertid velger han å bo på foreldrene sine. Er mer behagelig for han, men ikke dem.

Skrevet

Glemte å nevne i hovedinnlegget at han har en egen hybel som er ordnet til han nært lege og oppfølging, slik at han kan bo der. Imidlertid velger han å bo på foreldrene sine. Er mer behagelig for han, men ikke dem.

Hvis han har et sted å bo så hadde jeg hevet han ut. Da er det ingen grunn til at han skal bo hjemme.

Gjest Tante Navn
Skrevet

Få foreldrene dine til å bytte lås og å holde døren låst.

Skrevet

Få dem til å gjøre det mindre behagelig for ham.

Gjest Grrrusomt_Problem
Skrevet

Jeg har vært i akkurat samme situasjon og har rett og slett måttet resignere. De er voksne mennsker og så lenge de er viklet inn i dette nettet hvor de sliter å sette grenser er det ikke så mye vi som voksne søsken kan gjøre.

Hva med at de kan få noen form for støtte hjelp utenfra. Pårørende grupper hvor de ser hvordan det å sette tydelig grenser kan være et utrykk for kjærlighet og omsorg.

Ønsker deg lykke til. Jeg har et lignende problem selv som jeg ikke har noen anelse hvordan man skal løse. Personlig har jeg måttet distansere meg og tenke at dette er deres problem og om de ikke bestemmer seg for å komme seg ut av dette nettet vil ingenting forandre seg. På samme måte som må tenke i forhold til sine narkomane søsken.

Uansett er det helt jævlig å se hvordan folk man er glad i sliter og oppfatter som uforskyldt i den situasjonen de er i. Men de har også sin rolle i at ting forblir som de er.

Vondt er det ihvertfall.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Narkomane på dette nivå er som psykopater. De har ingen empati, de ser ikke andres behov. De er kun opptatt av seg selv og har en parasittær livsstil.

Her hjelper det kun å sette hardt mot hardt. Dvs dine foreldre må regelrett kaste han ut evt med politiets hjelp.

Det vil selvsagt både hjelpe han og dine foreldres samvittighet om kommunen skaffer en bolig til han før utkastelsen skjer.

I tillegg må foreldrene dine få avtale med politiet som raskt griper inn om han truer den etter utkastelsen.

Valget ligger hos dine foreldre.

Skrevet

Narkomane på dette nivå er som psykopater. De har ingen empati, de ser ikke andres behov. De er kun opptatt av seg selv og har en parasittær livsstil.

Her hjelper det kun å sette hardt mot hardt. Dvs dine foreldre må regelrett kaste han ut evt med politiets hjelp.

Det vil selvsagt både hjelpe han og dine foreldres samvittighet om kommunen skaffer en bolig til han før utkastelsen skjer.

I tillegg må foreldrene dine få avtale med politiet som raskt griper inn om han truer den etter utkastelsen.

Valget ligger hos dine foreldre.

Enig! Narkomane er de mest egoistiske personer på denne jord. De tenker kun på seg selv!

Skrevet

Enig! Narkomane er de mest egoistiske personer på denne jord. De tenker kun på seg selv!

som han ikke benytter.

Gjest germinate
Skrevet

Er det personen som er egoistisk, eller er det narkotikaen som gjør dem egoistiske?

Gjest eller få purken til å hente han
Skrevet

Går det ikke an å få han begjært tvangsinnlagt?

Skrevet

Hvilke kriterien skal ligge til grunne for å få han begjært tvangsinnlagt? Foreldrene mine har ringt å forhørt seg, men de får ingen tilpasset hjelp. Hjelpeapparatet sier bare til foreldrene mine at det har vært beundringsverdig at de har hjulpet han så lenge. Dette føles skikkelig vanskelig, og en har tanker om ansvarsfraskrivelse for de som burde tatt over nå.

Skrevet

som han ikke benytter.

De må kaste ham ut. Om nødvendig med politiets hjelp. Bytt låser, selvfølgelig uten å gi ham nøkler til de nye låsene. Installer alarm på alle dører og vinduer. Snakk med politiet om situasjonen, og forsikre dere om at foreldrene dine raskt får hjelp hvis han dukker opp eller oppfører seg truende.

Skrevet

Hvilke kriterien skal ligge til grunne for å få han begjært tvangsinnlagt? Foreldrene mine har ringt å forhørt seg, men de får ingen tilpasset hjelp. Hjelpeapparatet sier bare til foreldrene mine at det har vært beundringsverdig at de har hjulpet han så lenge. Dette føles skikkelig vanskelig, og en har tanker om ansvarsfraskrivelse for de som burde tatt over nå.

'' Dette føles skikkelig vanskelig, og en har tanker om ansvarsfraskrivelse for de som burde tatt over nå.

''

Din bror må pålegges å ta ansvar for seg selv - verken dine foreldre eller det offentlige skal ha den oppgaven. Siden han har hybel, så koker vel det hele ned til at dine foreldre må nekte ham å overnatte hos dem? Det blir vel ikke noe lettere om andre enn dine foreldre sier det til ham - eller hva tenker du om det?

Kanskje vil det kunne være en løsning at dine foreldre setter en dato og at de så reiser bort et par uker - rett etter at de har fått skiftet lås på dørene. På den måten slipper de å stå i daglig mas den første perioden.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes ingen lovhjemmel for å tvangsinnlegge han.

Gjest Hulderen
Skrevet

Er det personen som er egoistisk, eller er det narkotikaen som gjør dem egoistiske?

Hvilken rolle spiller det, egoismen er like stor uansett.

Gjest eller få purken til å hente han forts.
Skrevet

Burde vært gjort om loven,

de som er narkomane vet ikke sitt eget beste, på samme vis som en som er scizofren osv, de er til fare for seg selv og andre pga rusen,

de ruser seg - til døde...

De er ikke i stand til å fatte beslutninger på vegne av seg selv da det er narkotikaen som styrer. Tror mange flere ville klart å bli "rene" om

de kunne bli tvangsinnlagt.

Vet en narkoman sitt eget beste? Det er narkotikaen som bestemmer, ikke han...

Jeg kjenner en dame som ble tvangsinnlagt, vet ikke hele historien hennes og hvorfor hun ble det, men hun hadde jo barn osv og drev vel med selvskading osv i tillegg,

men nå har hun vært ren i over 4 år og er 100 % innstilt på å aldri mer røre driten :-)

Krysser fingrene for at hun fortsetter sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...