Gå til innhold

Bekymret jente 20 år.

Anbefalte innlegg

Gjest molleymarley
Skrevet

Hei. Jeg er en jente på 20 år, er som regel frisk som en fisk med mindre jeg kler meg dårlig om vinteren. Jeg har de siste dagene hatt prikkninger i høyrearmen, det begynte brått da jeg bevegde fingrene (danset med fingrene på en måte) det er akuratt som om det prikker i blodårene i høyrearmen. Og jeg har også hatt litt tung pust men det får jeg særlig når jeg blir redd. Jeg har også fått 3-4 prikker på overkroppen som kan minne om kviser men det er ikke kviser de er bare rare. Kan Minne litt om hårrotinfeksjon, men jeg er jo jente og har ikke hår der. Jeg har tittet litt rundt på nettet og søkt på tung pust og prikkninger i armen, Da dukker det opp alt fra MS til hjertesvikt, til b-12 mangel og alt. Jeg ble veldig bekymret for MS, men ingen i min slekt har hatt MS! Heller ingen som har hatt hjertefeil eller hjerteproblemer. Men jeg spiser veldig usunt og har veldig dårlig døgnrytme. Røyker ikke men røyket i 3 år men sluttet i fjor. Har vært hos legen og da tok jeg blodprosent og blodtrykk og infeksjons test. Hadde ikke infeksjon, blodprosenten var bra og blodtrykket mitt har alltid vært fint. Men kan min tunge pust skyldes blodmangel? som derifra skyldes vitamin mangel eller jernmangel? Jeg spiser bare drittmat og tar sjeldent vitaminer. Jeg har vært litt trøtt og sliten i det siste, men jeg går hjemme hver dag, har lite å gjøre og leser mye på nettet. Har vært veldig psykisk stresset i det siste for har lest en del skummle ting på nettet. Kan dette ha gjort meg stiv i skuldrene som kan føre til prikkningen i armen? Jeg er også veldig redd for hjernesvulst, men har sjeldent vondt i hodet og synet er bra. Har god hukomelse også. Har add/adhd, eneste sykdommen jeg har trur jeg. Har ikke vært aktiv på en stund, men er ikke overvektig. er helt normal. Er veldig nervøs, jeg har hatt my angst og gitt meg selv symptomer på ting som ikke er der ved og tenke mye på de. Men prikkingen i armen bekymrer meg litt. håper det skyldes stive skuldre og at det ikke er hjerteinfarkt eller MS. Trøttheten min kan vel skyldes noe helt normalt? som døgnrytmen og stress, mat osv? har vært lat hele livet, eller lissom ikke sånn lat. men sånn lat at jeg helst foretrekker at andre reiser seg opp å henter noe i steden for meg. er dette unormalt? er redd for det meste jeg. Men håper ikke dette er MS. Håper du har et svar, bekalger rotete spørring men er ikke så flink til å forklare. Hilsen bekymret jente. 20 år

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prikking i høyre arm: ingen grunn til bekymring for hjerteinfarkt. Det ville gitt symptomer i venstre arm.

Tung pust: Kanskje du rett og slett er i dårlig form? Du beskriver en veldig passiv livsstil med dårlig kosthold.

Slapp og trett: Mest sannsynlig på grunn av din passive livsstil og kostholdet. Usunn mat, lite aktivitet og å være inne stort sett hele dagen gjør at du blir slapp og trett. Prøv å ta tran og en multivitamintablett, og gå deg en tur hver dag.

Prikking i armen: Det ble utløst av at du "danset" med hånden. Sannsynligvis er det årsaken, du fikk vridd litt på sener og muskler, kanskje en nerve kom litt i klemme. Eller det kan, som du sier, komme av stive skuldre og nakke. Det vil ofte gi smerter i nakke/skuldre og hodepine i tillegg.

Prikker på brystet: Dette kan faktisk være på grunn av hår, selv om du er jente. Det er faktisk ikke uvanlig at jenter har helt lyse, tynne og korte hår på for eksempel brystet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dessverre står det ikke i noen lærebok at det er normalt å ha noen prikker på huden, litt stikninger, litt vondt i korsryggen, hodepine av og til, romling i magen, hjretebank en sjelden gang osv osv.

Jeg synes du skal gjøre et ekspriment med sunn mat, regelmessig døgnrytme og lett daglig mosjon i to måneder. Evaluer så hvordan dette virker inn på livskvaliteten din. Et slikt forsøk er ufarlig og har sannsynligvis ingen bivirkninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...