Gå til innhold

21 år forvaring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, i følge en meget god kronikk jeg leste høsten 2011.

Men denne kronikken du leste i 2011 - stoler du blint på den ?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• Olav Femte

17

• Madelenemie

12

• fineline

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, i følge en meget god kronikk jeg leste høsten 2011.

Så lenge du ikke forklarer dette nærmere så holder ikke dette svaret.

Skrevet

Trenger det ene å utelukke det andre?

nasjonalsosialister er ofte såppas fanatiske i sitt jødehat att de til og med dro for og hjelpe saddam under den første golfkrigen.

Antiislamister som feks english defence league, sian og lignende, bruker ofte det israelske flagget og er sterkt pro-israel.

Skrevet

nasjonalsosialister er ofte såppas fanatiske i sitt jødehat att de til og med dro for og hjelpe saddam under den første golfkrigen.

Antiislamister som feks english defence league, sian og lignende, bruker ofte det israelske flagget og er sterkt pro-israel.

Enig der.

Skrevet

''Jeg er ikke på noen måte overbevist om at ABB vil sitte i fengsel til han dør - så lenge han ikke dør i tidlig alder.''

Om han mot formodnign skulle slippe ut så vil han neppe vare lenge ute på gata...

Dette hevdes rett som det er når forhatte kriminelle slipper ut. Likvidering i frihet av sivilister skjer imidlertid svært, svært skjelden.

Skrevet

Dette hevdes rett som det er når forhatte kriminelle slipper ut. Likvidering i frihet av sivilister skjer imidlertid svært, svært skjelden.

Det skjer ikke i Norge i dag. Men jeg tror majoriteten av det Norske folk - ville ha han skutt.

Skrevet

Det skjer ikke i Norge i dag. Men jeg tror majoriteten av det Norske folk - ville ha han skutt.

Men det denne prosedyren er kun under krig.

Skrevet

Som et paradoks: Quisling ligger begravet ved siden av min familiegrav...Kommer stadig kranser ved hans grav.

Den effektive tyske spionen Helmut Jaspersen ledet Abwehr, den tyske militære overkommandos etteretningtjeneste i Trondheim fra 1943. Han gjorde stor skade...

Skrevet

Ja, ja, men det er ikke det jeg spør om.

Skrevet

Hvor har du hørt det fra ?

Skrevet

Som har studert nyere historie, var det bare et fåtall som ble skutt etter andre verdenskrig. Den siste i 1948. Gestapo-sjefen i Midt - Norge Gerhard Flesch. Rinnan 1 feb. 1947....de fleste pro nazi, slapp ut etter caa 15 til 20 år.

De andre som ble skutt, vet dere vel..

Underoffiser Walter Gemmeke i Gestapo i Trondheim - kom unna.

I Tyskland hadde han en betydlig formue..?

Skrevet

Hei!

Ja det tror jeg også.

Men, at denne mannen er ondere enn andre, ondskapen selv, er jeg ikke enig i, han er ikke verre i mitt hodet enn stefaren til Christoffer Gjerstad Kiile som torturerte og drepte et uskyldig barn uten noe motiv. Han var sadist, ond, djevelen selv.

For det fikk han knappe 8 år fengsel, så får han fortsette å plage et annet lite barn, det er uforsvalighet!

Skrevet

Trenger det ene å utelukke det andre?

Hei!

Jeg har ikke lest at Breivik hater jøder eller frykter et jødisk verdensherredømme/ eller hevder andre rare ting om jøder, slik som nasjonalsosialistene gjør. Breivik vender seg mot muslimene, på en måte er han kanskje et produkt av at man ikke har tatt en viss reell frykt på alvor. Reell når man ser flere tilfeller av hvordan et moderne Europa gir etter for middelaldertankegang, feks har Frankrike innført særegne arveregler for muslimske kvinner, enda de er franske. Karikaturtegnere står ikke like fritt, fordi man nå må ta hensyn til en religion spesielt, osv osv...

Til slutt handler ikke dette om rasisme, men kun om frykt, og den frykten når den bare blir avfeid, feks som paranoid psykose el.l og ikke en gang tatt på alvor. Det er det som jeg tror best kan sies er å "skyte seg selv i foten", derfor er ikke jeg så sjokkert over Breivik.

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Hei!

Jeg har ikke lest at Breivik hater jøder eller frykter et jødisk verdensherredømme/ eller hevder andre rare ting om jøder, slik som nasjonalsosialistene gjør. Breivik vender seg mot muslimene, på en måte er han kanskje et produkt av at man ikke har tatt en viss reell frykt på alvor. Reell når man ser flere tilfeller av hvordan et moderne Europa gir etter for middelaldertankegang, feks har Frankrike innført særegne arveregler for muslimske kvinner, enda de er franske. Karikaturtegnere står ikke like fritt, fordi man nå må ta hensyn til en religion spesielt, osv osv...

Til slutt handler ikke dette om rasisme, men kun om frykt, og den frykten når den bare blir avfeid, feks som paranoid psykose el.l og ikke en gang tatt på alvor. Det er det som jeg tror best kan sies er å "skyte seg selv i foten", derfor er ikke jeg så sjokkert over Breivik.

''Jeg har ikke lest at Breivik hater jøder eller frykter et jødisk verdensherredømme/ eller hevder andre rare ting om jøder, slik som nasjonalsosialistene gjør''

Korrekt. Dessuten var jo Breivik frimurer, som er en organisasjon som stod høyt på nazistenes hatliste, da de anså dem som en del av den jødiske konspirasjonen for verdensherredømme. Noe av det første tyskerne gjorde i norske byer i 1940 var å forby losjene og ta over deres bygninger.

Skrevet

Det kan vi dessverre ikke være sikre på.

Han fikk 21 års forvaring med en minstetid på 10 år. Strengere går det viss ikke an å dømme noen her til lands.

Det er på høy tid å endre lovverket slik at det blir mulig å idømme reelt livsvarig fengsel.

mvh

Skrevet

Hei!

Det handler om rasisme, og nøyaktig ingenting kan bortforklares eller unnskyldes av Breiviks handlinger.

Nasjonalsosialisme og antimuslimisme handler i begge tilfeller om rasisme og ingenting annet. Jeg ser ingen forskjell her. Det er ikke noe mer legitimt å hate muslimer enn jøder.

Skrevet

Det handler om rasisme, og nøyaktig ingenting kan bortforklares eller unnskyldes av Breiviks handlinger.

Nasjonalsosialisme og antimuslimisme handler i begge tilfeller om rasisme og ingenting annet. Jeg ser ingen forskjell her. Det er ikke noe mer legitimt å hate muslimer enn jøder.

''Det handler om rasisme''

Nei, rasisme handler om rase. Å hate jøder er rasisime. Antiislamisme handler ikke om rase, men om religion.

''og nøyaktig ingenting kan bortforklares eller unnskyldes av Breiviks handlinger.''

Korrekt!

''Nasjonalsosialisme og antimuslimisme handler i begge tilfeller om rasisme og ingenting annet.''

Feil - som beskrevet ovenfor.

''Det er ikke noe mer legitimt å hate muslimer enn jøder.''

Korrekt.

Skrevet

''Det handler om rasisme''

Nei, rasisme handler om rase. Å hate jøder er rasisime. Antiislamisme handler ikke om rase, men om religion.

''og nøyaktig ingenting kan bortforklares eller unnskyldes av Breiviks handlinger.''

Korrekt!

''Nasjonalsosialisme og antimuslimisme handler i begge tilfeller om rasisme og ingenting annet.''

Feil - som beskrevet ovenfor.

''Det er ikke noe mer legitimt å hate muslimer enn jøder.''

Korrekt.

''Nei, rasisme handler om rase. Å hate jøder er rasisime. Antiislamisme handler ikke om rase, men om religion.'' - GPn

fineline skrev: "antimuslimisme", og ikke "Antiislamisme". Muslimer er en folkegruppe, og dekkes derfor helt klart av rasismebegrepet (som ikke kun går på "rase").

For eksempel, "Jøde" refererer like mye til rase som til religion, så (for å følge det du skriver) kan jo nazister påstå at de ikke er rasister, men de liker bare ikke judaismen...

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei!

Hvorvidt det er jøder, hinduer, kvinner, muslimer eller andre som er hat-objektet er selvsagt helt irrelevant - det de gjør er galt uansett, og det er svært liten forskjell mellom ABB og f. eks. nazisten Tore Tveit.

Det ser man også på at Tore Tveit ikke vil ta avstand fra ABB.

Det er ikke snakk om psykose verken for Tore Tveit eller ABB. Det er snakk om hat, og om ekstremistiske politiske synspunkter, litt som folk som støttet Stalin etter at man visste hva han bedrev.

Det finnes INGEN unnskyldning for ABB eller det han forfekter. Han "reddet" ingen, han er en simpel terrorist.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Jeg er ikke på noen måte overbevist om at ABB vil sitte i fengsel til han dør - så lenge han ikke dør i tidlig alder.''

Om han mot formodnign skulle slippe ut så vil han neppe vare lenge ute på gata...

Tja... Ny frisyre, farge håret, anlegge et ordentlig skjegg stedenfor de tustene han har på haka nå, bytte navn...

Han kan vel vare lenge nok, vil jeg tro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...