Gå til innhold

Depresjonsanfall.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var noen her inne som fant på ordet depresjonsanfall, og jeg syns det var et godt uttrykk på det jeg stadig vekk opplever. Jeg vet hva som utløser det. Likevel er det rart å gå brått fra å være i relativt godt humør, passe nevrotisk, mye energi og lyst-glede, - til å ligge her helt slapp, sug i magen og tenke at livet er ikke noe for meg. Rart at kroppen reagerer som om livet nesten var over. Tungt og deprimerende. Hvordan skal jeg komme meg gjennom helga. Jeg vet at det går over, det er bare å vente. Skulle ønske det fantes en depresjonsanfall-medisin, som sobril mot angstanfall. Jeg vet at det ikke finnes. Jeg blir satt ut av dette. Skulle bare skrivet et innlegg og se om det hjalp, uten noen klare spørsmål eller ønsker. Kanskje noen har vært borte i dette selv? Kanskje dumt å kalle det depresjonsanfall, at jeg heller skulle se på det som en naturlig del av livet.

Skrevet

Jeg tror alle opplever tunge dager. Men en tung depresjon er syklig og potensielt farlig (jeg tenker på selvmord). Det er fryktlig slitsomt med depresjonsanfall som gjentar seg med jevne mellomrom. Jeg vet det. Jeg opplevde det i tredve år før jeg fikk medisinsk behandlig da jeg var 39 år.

Står du på medisiner?

Skrevet

Jeg tror alle opplever tunge dager. Men en tung depresjon er syklig og potensielt farlig (jeg tenker på selvmord). Det er fryktlig slitsomt med depresjonsanfall som gjentar seg med jevne mellomrom. Jeg vet det. Jeg opplevde det i tredve år før jeg fikk medisinsk behandlig da jeg var 39 år.

Står du på medisiner?

Ja. Nei, det er rart hvordan det kommer og overtar tanker, følelser og stjeler energien. Jeg blir veldig passivt dratt ned. Dumt.

Skrevet

Ja. Nei, det er rart hvordan det kommer og overtar tanker, følelser og stjeler energien. Jeg blir veldig passivt dratt ned. Dumt.

Kanskje du skal bytte ad da? Jeg står på lamictal, wellbutrin , fluanxol og cipralex. Det er litt av en cocktail, men det funker. Jeg prøvde å redusere fluanxol men da ble jeg bare sittende å stirre i veggen og ikke se meningen med livet. Jeg økte til vanlig dose igjen og det ordnet seg. Nå har jeg det fint.

Hva sier behandleren din?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

RBD?

Skrevet

RBD?

Ja, skulle nesten tro det. Det er ytre faktorer som virker på mine indre faktorer som utløser det. På en måte reaktivt. Er ikke RBD mer biologi?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, skulle nesten tro det. Det er ytre faktorer som virker på mine indre faktorer som utløser det. På en måte reaktivt. Er ikke RBD mer biologi?

Jo, RBD er per def uavhengig av ytre faktorer (og menssyklus).

Skrevet

Kanskje du skal bytte ad da? Jeg står på lamictal, wellbutrin , fluanxol og cipralex. Det er litt av en cocktail, men det funker. Jeg prøvde å redusere fluanxol men da ble jeg bare sittende å stirre i veggen og ikke se meningen med livet. Jeg økte til vanlig dose igjen og det ordnet seg. Nå har jeg det fint.

Hva sier behandleren din?

Jeg har egentlig ikke uttalt dette eksplisitt til legen, da jeg er vant til at det er sånn, og vet hva det kommer av. Det ble bare ganske tydelig nå når jeg har hatt det realtivt bra en lengre periode, og så blir så kjapt uttafor. Er litt redd for å bytte antidepressiva da jeg er fornøyd med cipralex, men det er selvfølgelig fristende i øyeblikket å tenke at medisiner kunne hjulpet.

Skrevet

Jo, RBD er per def uavhengig av ytre faktorer (og menssyklus).

Ja, skulle nesten ønske det var biologisk og kunne medisineres bort, men jeg må jo være glad for at jeg heldigvis ikke har det, for da er det sikkert mulig å gjøre noe med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...