Gå til innhold

Ikke nok næring, plis svar NHD og andre

Anbefalte innlegg

Gjest Ensomspisernesteningenting
Skrevet

Hei!

Jeg har i flere uker slitt med veldig dårlig matlyst.

Står opp kl 6.30 for å gå på skole og spiser da ingen ting.

Får i meg en næringsdrikk kl 11.15 og spiser et måltid igjen ca mellom 3 og 10 om kvelden.

Får i meg kun middag og en næringsdrikk, er dette nok?

Har slitt med dette lenge og fikk i dag kommentar om at jeg hadde blitt en del slankere. Jeg er slapp og har mye vondt i magen.

Får i meg lite fiber pga lite måltider så jeg sliter med å gå på do, kan gå en hel uke mellom hver gang.

Når jeg drikker næringsdrikk med fiber så blir alt bedre.

Skal til legen den 10 september, til da må jeg kjøpe inn næringsdrikker selv.

Bør jeg drikke næringsdrikker, eller holder det med et måltid?

Skal diskutere med legen om jeg kan få næringsdrikker på resept pga jeg har slitt med denne problematikken lenge.

Har hatt perioder der jeg har kun drukket et par glass med drikke og ikke spist på 2 dager.

Har tidligere prøvd colagen på resept, men den var knalldyr selv på resept, pga jeg skulle ha maksdose.

Har jeg rett på næringsdrikker på blå resept eller må jeg betale alt selv?

Jeg har ikke råd til det pga jeg må leve på 1000 kr uka, og det skal dekke klær, frisør, mat osv..

Jeg klarer meg ikke uten næring, får skikkelig vondt i magen og blodsukkeret mitt blir ekstremt lavt ( får følelsen av å besvime, skjelver osv.. ) Jeg er ikke undervektig, men har tatt av 12-14 kg på noen måneder pga lite næring.

Hva skal jeg gjøre? Slutte med næringsdrikker og heller risikere å svime av på skolen?

Har du NHD eller andre noen mening om dette, om jeg har rett til å få dette på resept? Får ikke i meg næring ellers og heller ikke fiber og da får jeg ekstremt vondt i magen når jeg ikke får til å gå på do.

Håper på svar!!!

Kan legge til at jeg ble født en måned før tiden, hadde lav fødselsvekt (ca 2,5 kg) og kunne ikke puste selv.

Har hatt flere operasjoner i magen pga smerter og cyster og blindtarm.

Har dette noe å si for hvorfor jeg har det sånn?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du har en BMI under 21 og/eller du går ned i vekt, får du ikke i deg nok næring.

Du bør spise vanlig, norsk mat. Start med frokost med brødskiver eller frokostblanding, lunch med brød, salat eller kylling. Vanlig middag med fisk/lyst kjøtt, salat og poteter/spagetti/ris. Kveldsmat med brød og/eller salat.

Skrevet

Hvis du har en BMI under 21 og/eller du går ned i vekt, får du ikke i deg nok næring.

Du bør spise vanlig, norsk mat. Start med frokost med brødskiver eller frokostblanding, lunch med brød, salat eller kylling. Vanlig middag med fisk/lyst kjøtt, salat og poteter/spagetti/ris. Kveldsmat med brød og/eller salat.

Jeg har prøvd å spise frokost og andre måltider, men brekker det bare opp igjen.. får det ikke ned i magen.

Kan legge til at jeg har lagt merke til en rød flekk som kommer og går på halsen, på samme sted. Den er noen cm i omkrets og er blodrød. Har dette noe å si for matlysten?

Bør jeg nevne dette for lege?

Men når jeg har prøvd lenge å få i meg næring, men ikke klarer det, bør jeg da drikke næringsdrikker? Det er det eneste som kommer ned

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har prøvd å spise frokost og andre måltider, men brekker det bare opp igjen.. får det ikke ned i magen.

Kan legge til at jeg har lagt merke til en rød flekk som kommer og går på halsen, på samme sted. Den er noen cm i omkrets og er blodrød. Har dette noe å si for matlysten?

Men når jeg har prøvd lenge å få i meg næring, men ikke klarer det, bør jeg da drikke næringsdrikker? Det er det eneste som kommer ned

Du bør sjekkes av en lege. Om maten ikke kommer ned, er det noe som er feil.

Skrevet

Hei!

Hvis du vil bli sulten spis litt frukt når du står opp om morgenen, det setter raskere og kraftigere igang sekresjon av spytt og magesafter, resultat, man blir mer sulten og vil spise annen mat.

Skrevet

Hei!

Du skrev jo du spiser kl 3 og 10 om kvelden, det er ikke uvanlig.

Når jeg er som mest travel spiser jeg kun et stort måltid pr dag, dette på kvelden da jeg har fred og ro. Man sier man ikke skal spise på kvelden, personlig tror jeg lite på all den der småspisingen, bedre med et stort måltid i fred og ro.

Jeg er likevel slank, jeg tror egentlig mennesker legger på seg av den der småspisingen som er blitt mote tror jeg.

Blodsukkeret holder seg muligens mer stabilt men jeg tror mer på spise seg mett, være fornøyd og tåle å kjenne seg sulten uten å måtte spise og tenke på mat ustanselig.

Jeg har selv slitt med å bli for tynn i travle perioder, men tipset om å spise frukt er effektivt og fornuftig, det fører til at jeg får lyst på annen mat.

Skrevet

Hei!

Du skrev jo du spiser kl 3 og 10 om kvelden, det er ikke uvanlig.

Når jeg er som mest travel spiser jeg kun et stort måltid pr dag, dette på kvelden da jeg har fred og ro. Man sier man ikke skal spise på kvelden, personlig tror jeg lite på all den der småspisingen, bedre med et stort måltid i fred og ro.

Jeg er likevel slank, jeg tror egentlig mennesker legger på seg av den der småspisingen som er blitt mote tror jeg.

Blodsukkeret holder seg muligens mer stabilt men jeg tror mer på spise seg mett, være fornøyd og tåle å kjenne seg sulten uten å måtte spise og tenke på mat ustanselig.

Jeg har selv slitt med å bli for tynn i travle perioder, men tipset om å spise frukt er effektivt og fornuftig, det fører til at jeg får lyst på annen mat.

Spiser ikke 2 ganger men en gang mellom de klokkeslettene

Skrevet

Spiser ikke 2 ganger men en gang mellom de klokkeslettene

Hei!

Okey, men tipset mitt om frukt kan du jo prøve.

Klarer du ikke svelge/ kaster opp, må du jo til legen!

Jeg hadde bare nedsatt matlyst, så derfor hjalp tipset med frukt som øker sekresjon av salvia osv..

Sarah Elizabeth
Skrevet

Jeg har slitt med underspising (og undervekt) hele livet og dette svaret er basert på personlig erfaring.

Du skal absolutt drikke næringsdrikker fram til du kommer deg til lege, men dette er en unntakstilstand for å få i deg næring fram til du har fått en grundig utredning og avklart om det er noe fysisk galt og eventuelt har fått en diettplan.

Jeg feiler ingenting fysisk, men jeg underspiser av psykologiske årsaker. Jeg kan derfor IKKE tillate meg kun å innta flytende næring. For meg som har underspist lenge, er det bare et par dager uten fast føde som skal til før magen får ordentlig trøbbel med å håndtere fast føde igjen og jeg får problemer med brekninger og oppkast. Hvis jeg har havnet i et slikt uføre, må jeg komme igang igjen ved å spise lite, men jevnt gjennom hele dagen. Jeg har vært såpass dårlig at det har vært snakk om å spise to druer hvert femte minutt, men det er ekstremt. Jeg øker på med nøtter, kjeks og knekkebrød i små biter til jeg kan spise normale måltider igjen.

Mine spiseregler nå:

- Spise frokost HVER dag (minst en brødskive). Hvis jeg dropper frokost, er det meget stor sjanse for at jeg kommer til å underspise resten av dagen.

- Aldri la det gå mer enn fire timer mellom hvert måltid.

- Ett måltid pr. dag SKAL være stort slik at jeg vedlikeholder toleranse for å ha full mage. Mine øyne kunne ikke bedømme størrelsen på måltidet. Jeg måtte derfor lære hva normal størrelse på et måltid er.

Skrevet

Har du akalasi?

Skrevet

Jeg har slitt med underspising (og undervekt) hele livet og dette svaret er basert på personlig erfaring.

Du skal absolutt drikke næringsdrikker fram til du kommer deg til lege, men dette er en unntakstilstand for å få i deg næring fram til du har fått en grundig utredning og avklart om det er noe fysisk galt og eventuelt har fått en diettplan.

Jeg feiler ingenting fysisk, men jeg underspiser av psykologiske årsaker. Jeg kan derfor IKKE tillate meg kun å innta flytende næring. For meg som har underspist lenge, er det bare et par dager uten fast føde som skal til før magen får ordentlig trøbbel med å håndtere fast føde igjen og jeg får problemer med brekninger og oppkast. Hvis jeg har havnet i et slikt uføre, må jeg komme igang igjen ved å spise lite, men jevnt gjennom hele dagen. Jeg har vært såpass dårlig at det har vært snakk om å spise to druer hvert femte minutt, men det er ekstremt. Jeg øker på med nøtter, kjeks og knekkebrød i små biter til jeg kan spise normale måltider igjen.

Mine spiseregler nå:

- Spise frokost HVER dag (minst en brødskive). Hvis jeg dropper frokost, er det meget stor sjanse for at jeg kommer til å underspise resten av dagen.

- Aldri la det gå mer enn fire timer mellom hvert måltid.

- Ett måltid pr. dag SKAL være stort slik at jeg vedlikeholder toleranse for å ha full mage. Mine øyne kunne ikke bedømme størrelsen på måltidet. Jeg måtte derfor lære hva normal størrelse på et måltid er.

Synes du gir gode og konkrete råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...