Gå til innhold

Utbrenthet/ME/Fibromyalgi.

Gjest Plutselig ble livet snudd opp ned.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har møtt veggen/blitt utbrent, hvordan er det dette har vært for dere i forhold til utmattelse?

Må vi alltid føle utbrenthet som noe negativt? Med det mener jeg at, kan vi være godt på vei til å være utbrent i en jobb vi stortrives i f.eks?

Jeg har f.eks. omtrent hver gang vi har hatt møter på jobben sovnet. Eller har slitt med å holde meg våken. Har hellet på med både Burn og litervis med kaffe. Det har ikke gått over på flere timer. Dette har vært i en jobb jeg har strortrivdes i og i møter jeg har gledet meg til. (Samtidig har jeg slitt i et år med stiv nakke, et par år med glemsomhet, problemer med ordforråd osv.)

Har nå fått diagnosen utbrenthet sammen med fibromyalgi, men selvom jeg har hatt det nesten ubeskrivelig stritt på flere områder i mange år så føler jeg at vi kanskje skulle tenkt litt mer på ME før vi setter diagnosen utbrent. Fibromyalgien går jo ofte hånd i hånd med ME etter som jeg har skjønt.

Dere med ME, og dere som har møtt veggen, hvordan har dere følt kampen mot utmattelse?

Jeg er sjekket og fremstår ikke deprimert, men ligger så klart lengre ned på denne stigen en vanlig. Har dager jeg ligger sløv hele dagene og sovner hele tiden. Ligger ofte hele neste dag etter jeg har gjort noe mer en vanlig. Smertene har jeg hatt i mange år og har lært meg å leve med, men utmattelsen er virkelig vanskelig å håndtere. Den er slettes ikke enkel å bare overkjøre.

Har jeg møtt veggen, eller kan jeg være uheldig å ha ME sammen med Fibromyalgi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk diagnosen ME i juni i år. Hos meg startet det hele veldig brått i september. Ble sendt i ambulanse med mistanke om hjerneslag (noe jeg ikke hadde).

Jeg var da i en jobb jeg stortrivdes i og synes det er veldig trist at jeg ikke kunne fortsette der.

Har du lest de siste kriteriene for ME?

http://www.me-forening.no/filer/Canada_definisjon.pdf

De er ganske mye strengere enn de kriteriene som ble brukt før.

Smertene ved ME og fibormyalgi kan ligne på hverandre, og det er flere som har begge diagnosene.

Er man utbrendt, så vil man nok friskne godt til i løpet av et års tid. Det er veldig mange med ME som ikke friskner så mye og så fort til.

Fibromyalgi sitter også i større grad i kroppen. ME har mange kognitive symptomer (ting som foregår i hodet - tåkehode, vansker med å snakke, ordleting, vansker med å tenke, ta avgjørelser osv).

ME har også et veldig svingende forløp.

Du bør nok få tatt endel blodprøver for å finne ut av bl.a. ernæringsstatus og stoffskifte.

Skrevet

Jeg fikk diagnosen ME i juni i år. Hos meg startet det hele veldig brått i september. Ble sendt i ambulanse med mistanke om hjerneslag (noe jeg ikke hadde).

Jeg var da i en jobb jeg stortrivdes i og synes det er veldig trist at jeg ikke kunne fortsette der.

Har du lest de siste kriteriene for ME?

http://www.me-forening.no/filer/Canada_definisjon.pdf

De er ganske mye strengere enn de kriteriene som ble brukt før.

Smertene ved ME og fibormyalgi kan ligne på hverandre, og det er flere som har begge diagnosene.

Er man utbrendt, så vil man nok friskne godt til i løpet av et års tid. Det er veldig mange med ME som ikke friskner så mye og så fort til.

Fibromyalgi sitter også i større grad i kroppen. ME har mange kognitive symptomer (ting som foregår i hodet - tåkehode, vansker med å snakke, ordleting, vansker med å tenke, ta avgjørelser osv).

ME har også et veldig svingende forløp.

Du bør nok få tatt endel blodprøver for å finne ut av bl.a. ernæringsstatus og stoffskifte.

Takk for svar. Det er en god del av symptomene som stemmer der, selv på dette nye du linket til. Jeg har tatt masse blodprøver og de viser ingen unormaliteter.

Skrevet

Takk for svar. Det er en god del av symptomene som stemmer der, selv på dette nye du linket til. Jeg har tatt masse blodprøver og de viser ingen unormaliteter.

Det er jo ganske typisk at blodprøvene ikke viser noe... :)

Får håpe du får et svar og en diagnose som stemmer :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...