Gå til innhold

Syre/base status...(lSøyland).


blink

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skrev for noen dager siden "Diural til gutt 7 år". Først vil jeg si takk for svaret du ga meg.

Jeg har et lite tilleggsspørsmål angående syre/base - oksygenbruk. Han bruker 1/2 liter o2 om natten og har da en metning på 94-96. Om dagen måler jeg ham litt hyppig med pulsoxymeter, og når han har gått/løpt synker metning ned til 86-89. Altså antar jeg at han gjennom dagen ligger litt lavt i metning. Vil han da konstant være litt "sur" i blodet, men likevel "ha det relativt bra", eller vil han sakte men sikkert bli mer og mer sur og tilslutt utvikle metabolsk acidose? Vil man i såfall få et "varsel", eller vil det komme plutselig. Pulsen hans i hvile er 90-10, men ved lett anstrengelse går den opp til 150.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Blink.

En viss reduksjon av oxygenmetning i forbindelse med anstrengelser er ikke uvanlig ved BPD. Dette betyr ikke at han får en respiratorisk acidose ( opphopning av sure forbindelser i blodet p.g.a. nedsatt lungefunksjon). Når han får hvilt seg litt vil han sannsynligvis normalisere sin oxygenmetning, og vil neppe kunne utvikle noen reell acidose, med mindre han har en alvorlig funksjonsreduksjon.

Hvis en acidose skulle utvikle seg på dette grunnlaget, ville den utvikle seg over tid og ikke gi plustelige utslag.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...