Gå til innhold

Bli lei av forundring rundt AS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er lei av å ikke forstå ting og selv om mennesker delvis forklarer dem også, så er det som om forståelsen ikke kommer inn i meg.

Det er slitsomt. Og det er slitsomt å måtte bare godta at andre ser det så opplagt at jeg har asperger syndrom (min mann, psykiater, venner m.fl), mens jeg selv ikke ser det så klart. (jeg må bare godta, noe jeg jo gjør, men det hadde vært bedre å forstå/se det selv)

Jeg syns det er merkelig at jeg sitter løst henslengt på en stol med en genser skjevt slengt på skuldrene, avslappet med en kopp kaffe (dette er nytt) ( min henslengte stil er dels bevisst, men også kommet naturlig da jeg nå har kjent min psykiater i mange år, samt det med kaffekoppen avklarte vi forrige time. med øyekontakt og leende, som et hvilket som helst vanlig menneske, også sier min psykiater igjen " ja deg har jeg aldri vært i tvil om har asperger syndrom" dette i konteksten av at jeg mer enn visse andre med asperger har problemer med lyder og filtrere ut, jeg hører derfor ikke hva andre sier når det blir flere enn ett menneske. Ett menneske er fint, to,... der starter problemene.

Det er mulig min psykiater husker ASQ og baserer seg utelukkende på det (men for meg er det fortsatt en gåte at noen vil velge grillfest fremfor biblioteket en helg, i følge min psykiater er det normalt, det er her jeg tror det avgjørende stod), men det glemte jeg selvsagt å spørre om. Jeg godtar 100 % min situasjon , men forundre meg, det stopper ikke. Når Bella Dotte sa til meg at det at jeg ikke ser det selv er et asperger trekk, så lurer jeg jo på hvordan hun så kan se det?

Jeg ser ikke mye asperger hos andre foruten hvis håret står bustete rett opp eller andre merkelige forhold som å gå uten T-skjorte, hvis dette faller sammen med spesiell robotstemme/stilisert gange. Jeg har ikke slikt jeg.

Jeg har jo også egeninnsikt sier min psykiater, samt stor evne til å endre meg, da jeg kun trenger forklaringer på det opplagte.

For å skifte samtale emne sa jeg også i dag " kan jeg så stille et nytt spørsmål?" min psykiater smilte som vanlig og sa "ja", inni meg husket jeg hva min venn Bella Dotte sa, det der med å stille et slikt spørsmål er også et asperger trekk, men hvordan i alle dager skal jeg så få stilt spørsmål, jeg finner jo ikke naturlige overganger?

Videoannonse
Annonse
kaffekjerringa
Skrevet

Takk for at du delte dette, det øker forståelsen min av hvordan det er å ha AS.

Skrevet

Hei!

Takk, det var rart? dette jeg skrev?

Jeg var fortvilt i går, men jeg sovnet nesten av fysisk utmattelse og rakk ikke tenke mere på det, i dag er jeg bedre, men jeg kjemper mot min egen manglende forestillingsevne. men nå som jeg har gjort noen erfaringer vet jeg i det minste hva som hjelper, og ikke hjelper, men ikke hva jeg kan gjøre.

Om 14 dager skal jeg ta med kamera til sykehuset og fotografere det hele, bilder er til stor hjelp når jeg får det sånn inni meg. Da jeg var i Hellas og så bilde av huset mitt, ble jeg helt glad og rolig, men det er det ingen som vet for jeg sier ikke dette til noen da det er flaut. Jeg har for gode intellektuelle evner til å rote med slike barnslige greier sier min mann, jeg er enig med han, men være enig hjelper ikke, så jeg må lage en løsning.

I de 14 dagene skal jeg jobbe og være flink og kjøpe en gave til min psykiater, det siste gir meg mye glede, for hvis det jeg sender ikke kommer i retur vet jeg jo at min psykiater fortsatt fins :)

kaffekjerringa
Skrevet

Hei!

Takk, det var rart? dette jeg skrev?

Jeg var fortvilt i går, men jeg sovnet nesten av fysisk utmattelse og rakk ikke tenke mere på det, i dag er jeg bedre, men jeg kjemper mot min egen manglende forestillingsevne. men nå som jeg har gjort noen erfaringer vet jeg i det minste hva som hjelper, og ikke hjelper, men ikke hva jeg kan gjøre.

Om 14 dager skal jeg ta med kamera til sykehuset og fotografere det hele, bilder er til stor hjelp når jeg får det sånn inni meg. Da jeg var i Hellas og så bilde av huset mitt, ble jeg helt glad og rolig, men det er det ingen som vet for jeg sier ikke dette til noen da det er flaut. Jeg har for gode intellektuelle evner til å rote med slike barnslige greier sier min mann, jeg er enig med han, men være enig hjelper ikke, så jeg må lage en løsning.

I de 14 dagene skal jeg jobbe og være flink og kjøpe en gave til min psykiater, det siste gir meg mye glede, for hvis det jeg sender ikke kommer i retur vet jeg jo at min psykiater fortsatt fins :)

''Takk, det var rart? dette jeg skrev?''

Nei, på ingen måte synes jeg det. Jeg synes du er veldig god til å fortelle om hvordan det er å leve med AS. det gir meg enda bedre innsikt i problematikken.

Skrevet

''Takk, det var rart? dette jeg skrev?''

Nei, på ingen måte synes jeg det. Jeg synes du er veldig god til å fortelle om hvordan det er å leve med AS. det gir meg enda bedre innsikt i problematikken.

Hei!

Takk.

Jobber du med mennesker med autisme eller har det i din familie?

Nå føler jeg meg snart bra igjen. Det hjelper å få tenke seg aktivt frem til hvordan systemene er og henger sammen.

Men jeg har jo fått mye hjelp som du sikkert har forstått.

Skrevet

Det økte kanskje forståelsen din av hvordan det er for Madelenemie å ha AS, ikke hvordan det er for andre.

Skrevet

Det økte kanskje forståelsen din av hvordan det er for Madelenemie å ha AS, ikke hvordan det er for andre.

Viktig å få frem. Det virker som mange her inne tror at alle aspergere er som Madelenemie. Ingen av de jeg har møtt har vært særlig lik henne. Har inntrykk av at aspergere er omtrent like forskjellige som oss andre selv om visse ting vel går igjen hos mange.

Skrevet

Viktig å få frem. Det virker som mange her inne tror at alle aspergere er som Madelenemie. Ingen av de jeg har møtt har vært særlig lik henne. Har inntrykk av at aspergere er omtrent like forskjellige som oss andre selv om visse ting vel går igjen hos mange.

Men det er vel en del sætrekk hos alle med as også?

At de tenker svært konkret, at de gjerne er veldig opptatt av ett eller noen få fagområder f.eks.

Skrevet

''Har inntrykk av at aspergere er omtrent like forskjellige som oss andre''

Korrekt!

Skrevet

Men det er vel en del sætrekk hos alle med as også?

At de tenker svært konkret, at de gjerne er veldig opptatt av ett eller noen få fagområder f.eks.

Ja, jeg sa vel det, tror jeg. Enkelte ting går igjen, men jeg har ikke møtt noen der de trekkene er så tydelige som hos Madelenemie. Nå kjenner jeg jo bare henne herfra, så det er jo mulig at de ikke er så fremtredende i virkeligheten, men ingen av de jeg har møtt har vært så typiske som hun er. Jeg hadde ikke tenkt asperger hvis jeg ikke hadde visst at det er det de har.

kaffekjerringa
Skrevet

Ja, det økte forståelsen min for Madelenemie, men også for et familiemedlem. I noe av det hun skrev kjente jeg igjen noe, og det er det som økte min forståelse av hvordan det kan være for noen å ha AS.

kaffekjerringa
Skrevet

''Har inntrykk av at aspergere er omtrent like forskjellige som oss andre selv om visse ting vel går igjen hos mange.''

Det har du helt rett i. Nå husker jeg ikke farta hvordan det er, (og ikke er jeg spesielt god i matte) men la oss si at det er 17 symptomer på AS, hvor kun 5 av dem må være oppfylt for å kunne gi diagnosen. Da blir det veldig mange kombinasjoner. I tillegg har en jo sin medfødte personlighet, ens unike oppvekstmiljø, ens unike liverfaringer, osv. som er med på å gjøre en til akkurat den en er. Og for ikke å glemme vår frie vilje hvor vi kan velge hvordan vi vil være.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...