Gå til innhold

NHD: BP under revisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos psykiateren min i dag og han sa at mye av det som sies om bp bare er tull. Det er gjort mye forskning på området og man har kommet frem til nye ting. Medisinering av bp pasienter er kompleks. Selv er jeg visst en klassiker når det kommer til medisiner. Vi filosoferte også over protestantisk arbeidsmoral og gudsbegrep versus vitenskapelig filosofi. Meget interessant. For en psykiater jeg har!

Men altså spørsmålet er: mener du at mye av det som skrives om bp er bare tull?

Jeg håper på svar. Dette finner jeg interessant.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ser ikke bort fra at det finnes noe tull blant alt det fornuftige som skrives om bipolar lidelse.

I hovedsak har forskningen på og behandlingen av bp gåt fremover med raske skritt de siste årene.

Jeg er således helt uenig med din psykiater.

Skrevet

Jeg ser ikke bort fra at det finnes noe tull blant alt det fornuftige som skrives om bipolar lidelse.

I hovedsak har forskningen på og behandlingen av bp gåt fremover med raske skritt de siste årene.

Jeg er således helt uenig med din psykiater.

Hmmm..... Ser man det. Den ene så kategorisk, den andre med et mer sobert synspunkt. Den ene radikal, den andre fornuftig og jordnær. Åkken ska en godblunke tel?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hmmm..... Ser man det. Den ene så kategorisk, den andre med et mer sobert synspunkt. Den ene radikal, den andre fornuftig og jordnær. Åkken ska en godblunke tel?

Det kommer en nasjonal retningslinje for dette i høst.

En skal blunke til den som ligger nærmest denne retningslinje.

Skrevet

''mye av det som sies om bp bare er tull.''

Det hadde vært interessant å vite hva han mente var "bare tull".

Skrevet

Det kommer en nasjonal retningslinje for dette i høst.

En skal blunke til den som ligger nærmest denne retningslinje.

Da venter jeg med spenning på det. Hvor skal man lese om dette?

motorPrøysen
Skrevet

Bipolar-diagnosen har vært i endring over lenger tid:

- Diagonsen er utvida. Flere som før hadde andre diagnoser som borderline eller depresjon blir i dag oftere ansett som bipolare. Visse typer depresjoner (gjentatte, tidlig debut, etc.) anses som innafor bipolar-spekteret og behandles som bipolar.

- SSRI og antiepileptika er ut, antipsykotika er inn.

Noen leger ser dette som medisinsk/vitenskapelig framskritt og en kilde til bedre behandling. Andre vil si at man ikke veit mer om hva bipolar er eller hvordan det oppstår, men at man bare har gitt fenomenene man observerer nye navn.

Take your pick.

Skrevet

''mye av det som sies om bp bare er tull.''

Det hadde vært interessant å vite hva han mente var "bare tull".

Ja. Hvorfor søren spurte jeg ikke om det? Men han sa i en annen sammenheng at bp pasienter må behandles individuelt når det gjelder medisinering. Det er ingen regel. Bp skiller seg virkelig fra andre sinnssykdommer når det gjelder medisinering. Spekteret er videre enn det man hittill hadde trodd og den ene pasienten skiller seg markant fra den andre. Noe sånt. Men nå uttrykker jeg meg sikkert klønete. Når han sa det virket det så spennende.

Vi snakket også om bp og moral. De som har et sterkt superego klarer seg bra hvis de er optimalt medisinert. De som mangler dette kommer stadig ut for problemer. Når de blir hypomane, som de oftere blir enn de som er godt medisinert, tar de fullstendig av med og driver med hasardiøs adferd. Å ha moralen intakt er altså viktig.

Jeg husker ikke hva mer vi snakket om. Jeg uttrykker meg vagt. Da han sa det var det klokkeklart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...