Gå til innhold

Hvordan få utredet sønnen min

Anbefalte innlegg

Gjest Trøtting
Skrevet

Jeg er en svært bekymret mamma til en gutt på 17 år, han har bestandig hatt problemer på skolen, ikke sosialt men faglig. Da han gikk i 3 klasse var jeg i kontakt med skole og PPT for å få en utredelse, men resultatet uteble pga. sykdom av personen som testet han. Etter gjentatte forsøk på å få tak i resultatene har hverken jeg eller skolen mottatt disse fra den gang. Startet prosessen på ny da han begynte i 7 kl. Da viste resultatene seg at han lå faglig på 4 klasse nivå og hadde konsentrasjonsvansker. Han ble ikke diagnostisert med verken ADHD eller dysleksi, men han fikk ekstra hjelp på barneskolen. Oppfølging på ungdomskolen uteble. Karakterene på ungdomskolen lå på 2-3 og på 2 første året i VGS. I år har han vært i en ulykke hvor han fikk skader under pannelappen. Han er blitt utredet hos en nevropsykolog. Resultatene tydet mye på konsentrasjonsvansker og dysleksi, samt hvor de mente at dette var noe han hadde fra før av. Jeg synes heller ikke sønnen min har forandret seg med unntak at han blir fortere sliten. Der ble det foreslått at han kunne ha ADD, men når jeg foreslo om de kunne utrede han for ADD, ville de ikke dette, pga. at «bestillingen» gjaldt kun for utredelse forårsaket av ulykken og at jeg burde være fornøyd med diagnosen hodeskader. Sønnen min kontaktet da fastlegen om en henvisning til BUP for en utredelse, men fikk avslag av BUP uten noen forklaring og med råd om å kontakte PPT. (har prøvd å ta kontakt med undertegnede) Her er noen av "symtomene" han alltid har hatt: - Utsetter på alt det han skal gjøre. - Har alltid store planer, som aldri blir gjennomført. - Bytter venner med engang de blir kjent med han og han merker at de oppdager at det er bare "munnen" på han. (Det kan være med tv-spill, skating, fotball osv) - Han har aldri virkelig kunne noe. - Stjeling av penger. - Alltid på farta. - Kan lage kjempe diskusjoner for noe som KAN skje i fremtiden. - Alltid vanskelig (sint, krangler) etter en forandring (kan vare i noen uker). - Blir veldig sint hvis noen vil hjelpe han og legger skylda på dem at han ikke ble ferdig. - Dårlig økonomisk sans. - M.m. men i farta husker jeg ikke. Hvert eneste år håper jeg at han vokser fra disse tingene, men de er der ennå. Det jeg lurer på er: -Hvilken av instituttene er det han skal kontaktes for å få en diagnose? -Hvordan skal fastlege skrive neste henvendelse til BUP for å komme inn? -Utfra disse opplysningene, hva slags diagnose ville du foreslått? Ellers så er han en fin gutt, men han har også lyst å finne ut om det er noe som kan gjøres. Vi føler at vi går i ring, den ene ber oss å kontakte den andre osv.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan ikke komme med hele utredningsrekken, men det jeg aller først ville gjort, var å få gjennomført en evnetest - i voksenpsykiatrien.

Før en kan gjøre noe annet, må en få klarhet i evnenivået. Enklest gjøres dette med en test som heter WAIS.

Skrevet

Jeg kan ikke komme med hele utredningsrekken, men det jeg aller først ville gjort, var å få gjennomført en evnetest - i voksenpsykiatrien.

Før en kan gjøre noe annet, må en få klarhet i evnenivået. Enklest gjøres dette med en test som heter WAIS.

Hvem skal ta WAIS her? Fastlegen, PPT, BUP, voksenpsykiatrien?

Hjelpe meg, gutten faller mellom alle stoler.

Skrevet

Hvem skal ta WAIS her? Fastlegen, PPT, BUP, voksenpsykiatrien?

Hjelpe meg, gutten faller mellom alle stoler.

Det står vel i svaret. Les enn gang til.

Skrevet

Det står vel i svaret. Les enn gang til.

Det står ingen argumenter for hvorfor voksenpsykiatrien skal ta den testen, og jeg er ikke sikker på at alle er enige med deg.

Skrevet

Det står ingen argumenter for hvorfor voksenpsykiatrien skal ta den testen, og jeg er ikke sikker på at alle er enige med deg.

Sønnen er allerede fylt 17. En videre utredning bør ha kontinuitet. Derfor er det ingen grunn til så smått å starte i BUP for etter noen måneder å bli overført til voksen.

Jeg skriver ikke råd for at flest mulig skal være enige. Jeg skriver det jeg mener er faglig best.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...