Gå til innhold

Nyttig om psykdom og ME

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

http://www.dagbladet.no/2012/08/31/tema/foreldre/klikk/helse/23198834/

Dette er verdt å merke seg:

Lives råd til foreldre med ME-syke barn og unge:

•Pass på at din egen engstelse ikke forveksles med kjærlighet til barnet.

•Kroppsspråk smitter, så barnet merker når du er redd og fortvilet. Dette gjør noe med barnets opplevelse av alvoret i situasjonen og kan få uønskede konsekvenser.

•Stopp sykdomsprat og fokus på symptomer overfor barnet. Det kan forsterke problemet.

•Bruk tid på å gjøre eller snakke om ting som kan gi gode følelser, slik som hyggelige minner og lystbetonte framtidige aktiviteter. Hvis tilstanden tillater det, mener jeg at omgang med jevnaldrende venner er mer sentralt enn skole.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

17

• frosken

12

• fineline

7

• Sør

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg leste dette og synes det var veldig gode, konkrete råd. Jeg husker selv en barndom som kronisk syk. Det som gjorde utslaget for hvor mye jeg klarte og hvor mye ubehag/smerte jeg trosset var min mors positive væremåte i forhold til meg og sykdom. Selv da jeg var på nippet til å havne i rullestol i en alder av 14 år oppfordret hun meg til å humpe rundt på krykker.

En behandler jeg hadde for noen år siden sa at dette nok også hadde gitt meg personlig egenhet til å takle smertene og betennelsene som har kommet i etterkant av barneleddgikten.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Rørende artikkel og nyttig for andre foreldre med barn med andre diagnoser enn ME også.

Skrevet

Bør ikke dette gjelde ved alle sykdommer?

Nei - det er visst noe spesielt med ME. Man kan visst bare tenke seg frisk.

Og de som ikke klarer det gjør feil.

Og hvis barna er syke så er det foreldrene sin feil som beskrevet her...

Skrevet

Det er INGEN som tror at ME-pasienter kan styre tankene sine slik uten videre for å bli friske.

Det står heller ingenting i artikkelen om at det var foreldrenes feil at jenta ble syk.

Hvorfor er du så nærtagende?

Gjest night bird
Skrevet

Herregud :(

Skrevet

Her utviser du et godt eksempel på hvorfor mange av oss har en noe skeptisk holdning til ME.

Krav om særbehandling, overdreven hårsårhet og fullstendig uten vilje til å ta imot gode råd fra fagpersoner innenfor psykiatrien.

Ikke rart man tenker at dette selvfølgelig har med psykiatri gjøre, til tross for deres hardnakkede fornektelse.

Skrevet

Hvordan klarer du å tolke denne artikkelen slik? Ser ikke det du skriver, selv om jeg aldri så mye tar på meg de negative brillene...

Gjest night bird
Skrevet

Her utviser du et godt eksempel på hvorfor mange av oss har en noe skeptisk holdning til ME.

Krav om særbehandling, overdreven hårsårhet og fullstendig uten vilje til å ta imot gode råd fra fagpersoner innenfor psykiatrien.

Ikke rart man tenker at dette selvfølgelig har med psykiatri gjøre, til tross for deres hardnakkede fornektelse.

Hvis det har med psykiatri å gjøre, hvordan forklarer du da de som ble helt friske eller friskere med kreftmedisin fra et forsøk på Haukeland?

Skrevet

Jeg har blitt frisk så og si frisk av ME gjennom Lillestrøm Helseklinikk - har ikke tatt en psykologtime - noe jeg heller ikke har trengt.

Jeg har fått medisiner, gått på diett og tatt det med ro. Nå kan jeg gå lange turer, trene litt og har det helt topp!!

Men jeg reagerer på måten NHD svarer på ang ME og antydningene om at det er foreldrene sin feil når barna blir syke pga deres "kroppspråk" etc... Det var altså ironi...

Skrevet

Hvordan klarer du å tolke denne artikkelen slik? Ser ikke det du skriver, selv om jeg aldri så mye tar på meg de negative brillene...

Mange foreldre med ME syke barn har blitt møtt med mistenkeliggjøring - at det er DE som har gjort barna syke, gjør at barna forblir syke. Denne artikkelen bygger jo så til de grader opp under dette synet.

Stakkars foreldre - som om de ikke har nok.

Les boka "de bortgjemte".

Gjest night bird
Skrevet

Jeg har blitt frisk så og si frisk av ME gjennom Lillestrøm Helseklinikk - har ikke tatt en psykologtime - noe jeg heller ikke har trengt.

Jeg har fått medisiner, gått på diett og tatt det med ro. Nå kan jeg gå lange turer, trene litt og har det helt topp!!

Men jeg reagerer på måten NHD svarer på ang ME og antydningene om at det er foreldrene sin feil når barna blir syke pga deres "kroppspråk" etc... Det var altså ironi...

Det minner meg om da man trodde kjøleskapmødre forårsaket autistiske barn.

Skrevet

Hvis det har med psykiatri å gjøre, hvordan forklarer du da de som ble helt friske eller friskere med kreftmedisin fra et forsøk på Haukeland?

Hvordan forklarer du at jenta i artikkelen ble syk uten kreftmedisiner?

Skrevet

Beklager det skulle stå 'ble frisk', ikke 'ble syk'.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Men jeg reagerer på måten NHD svarer på ang ME og antydningene om at det er foreldrene sin feil når barna blir syke pga deres "kroppspråk" etc.''

Slik tolket ikke jeg det. Jeg tolket det mer som at foreldrene kan bli så i overkant (misforstått) omsorgsfulle at det kan bli et hinder for tilfriskning.

Jeg husker en gang jeg og sønnen vår var på et kurs over flere dager for å lære om immunsvikt sammen med andre foreldre og deres barn med immunsvikt. Der ble det så mye fokus på krav, rettigheter og sykdomsprat at jeg dro derifra med en følelse av at sønnen min var sykere enn det han var.

Siden har vi droppet å delta på slike kurs.

Og jeg tror denne artikkelen kan være nyttig for mange. Ikke bare for foreldre med ME -syke barn.

Skrevet

''Men jeg reagerer på måten NHD svarer på ang ME og antydningene om at det er foreldrene sin feil når barna blir syke pga deres "kroppspråk" etc.''

Slik tolket ikke jeg det. Jeg tolket det mer som at foreldrene kan bli så i overkant (misforstått) omsorgsfulle at det kan bli et hinder for tilfriskning.

Jeg husker en gang jeg og sønnen vår var på et kurs over flere dager for å lære om immunsvikt sammen med andre foreldre og deres barn med immunsvikt. Der ble det så mye fokus på krav, rettigheter og sykdomsprat at jeg dro derifra med en følelse av at sønnen min var sykere enn det han var.

Siden har vi droppet å delta på slike kurs.

Og jeg tror denne artikkelen kan være nyttig for mange. Ikke bare for foreldre med ME -syke barn.

Jeg er helt enig med deg.

Gjest night bird
Skrevet

Hvordan forklarer du at jenta i artikkelen ble syk uten kreftmedisiner?

Hvorfor stiller du meg et nytt spørsmål i stedet for å svare på det jeg spurte om?

Skrevet

Jeg tolket det ikke slik i det hele tatt. Se mitt svar under, hvor jeg snakker om min mors tilnærming til min høyst reelle og påviste barneleddgikt.

Skrevet

Hvorfor stiller du meg et nytt spørsmål i stedet for å svare på det jeg spurte om?

Jeg har ikke forklaring på de som ble friske av kreftmedisin og såvidt jeg vet er ikke dette vitenskapelig bevist. Jeg har heller ikke forklaring på hvorfor Snåsamannen helbreder. Jeg har heller ikke forklaring på hvorfor jenta i artikkelen ble frisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...