Gå til innhold

Jeg har skjønt det!

Anbefalte innlegg

kaffekjerringa
Skrevet

Man får ikke symptomer som depresjon, humørsvingninger, suicidal adferd av å bruke verken Zyban eller Champix i røykesluttøyemed.

Disse symtomene får man nemlig når man slutter å røyke. Det er altså selve røykeslutten og ikke medisinene som gir slike symptomer. Det har jeg skjønt, og det hjelper ikke om 1000 leger fortalte meg det motsatte.

Legene er nemlig kjøpt og betalt av legemiddelindustrien, og myndighetene (WHO) har pålagt dem å få ned antall lungesyke og kreftsyke her i verden pga alle kostnadene ved det.

Det at antakelig flere dør av selvmord ved røykeslutt enn av kreft ved røyking, bryr de seg ikke om. Da blir det jo færre mennesker å fø på i verden.

Spesielt vanskelig å slutte er det for mennesker med psykiatrisk sykdom som f.eks. tilbakevennede depresjoner og bipolar lidelse. Det er derfor det står i pakningsvedlegget at det skal utvises forsiktighet og ekstra oppfølging av denne pasientgruppen ved oppstart av røykestopp-medisin.

Men det er altså ikke medisinen i seg selv som kan forverre de psykiatriske symptomene, men selve det at du slutter å røyke.

Bare de med sterkest psyke greier å slutte.

Så alle psyke som ikke greier å slutte å røyke, ikke ha dårlig samvittighet! Bare røyk videre, for det ble allerede for seint for oss den dagen vi ble fanget av tobakksindustriens djevelske grep. Da ble vi dømt til et varig liv med røyk.

På den andre side, så skal vi alle dø før eller siden. Om jeg lever ti år mindre enn jeg burde ha gjort, blåser jeg i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med alle de medisinene mot bipolar lidelse. De har en viss risiko for selvmord. Å slutte å røyke er en smal sak i forhold til mye annet. Mange har fått alvorlige psykiske reaksjoner av de medisinene du nevner...

Gjest night bird
Skrevet

Dette må være det dummeste jeg har lest på en god stund.

kaffekjerringa
Skrevet

Hva med alle de medisinene mot bipolar lidelse. De har en viss risiko for selvmord. Å slutte å røyke er en smal sak i forhold til mye annet. Mange har fått alvorlige psykiske reaksjoner av de medisinene du nevner...

Det er ikke medisinene som gir dem disse psykiske reaksjonene, men opphør i røykingen.

Dette vil ikke innrømmes, derfor overfører de bivirkningene av røykeslutt til bivirkningene av medisinene, slik at folk skal tro at sterke psykiske reakjoner kommer av medisinene og ikke av røykeslutt alene.

Noe lignende kan det være med andre psykofarmaka. Grunnen til at mange begynner på AD er jo nettopp fordi de er deprimerte og kanskje har suicidale tanker og handlinger. Mange står også i generell fare for å begå selvmord. Hva er da mer passende enn å tilskrive slike symptomer som "bivirkninger" av de ulike medisinene? Dette gjøres kun for å ta høyde for at medisinen kanskje ikke virker. Så må pasientene prøve ut nye og nye medisiner, og slikt gir legemiddelindustrien penger i kassa. Det meste av slike medisiner er altså bare tøv og bull.

kaffekjerringa
Skrevet

Dette må være det dummeste jeg har lest på en god stund.

Du skal ikke tro alt du hører og leser om av såkalte forskningsresultater om dette og hint.

Skrevet

Det er ikke medisinene som gir dem disse psykiske reaksjonene, men opphør i røykingen.

Dette vil ikke innrømmes, derfor overfører de bivirkningene av røykeslutt til bivirkningene av medisinene, slik at folk skal tro at sterke psykiske reakjoner kommer av medisinene og ikke av røykeslutt alene.

Noe lignende kan det være med andre psykofarmaka. Grunnen til at mange begynner på AD er jo nettopp fordi de er deprimerte og kanskje har suicidale tanker og handlinger. Mange står også i generell fare for å begå selvmord. Hva er da mer passende enn å tilskrive slike symptomer som "bivirkninger" av de ulike medisinene? Dette gjøres kun for å ta høyde for at medisinen kanskje ikke virker. Så må pasientene prøve ut nye og nye medisiner, og slikt gir legemiddelindustrien penger i kassa. Det meste av slike medisiner er altså bare tøv og bull.

Hmm. Du har noen merklige meninger om medisiner.

Skrevet

Champix er verstingen - mange har fått psykiske problemer. Er å slutte å røyke så vansklig? Røyka i mange år. Slutta. Det var ikke vanskelig. Men folk er forskjellige.

kaffekjerringa
Skrevet

''Hmm. Du har noen merklige meninger om medisiner.''

Men det er jo et paradoks at medisiner som skal hjelpe deg mot depresjon og suicidalitet nettopp kan gi depresjon og suicidalitet som bivirkninger?

Det henger liksom ikke på greip! Det blir jo som om medisiner mot beinskjørhet skulle gi beinskjørhet som bivirkning.

Skrevet

Men det er jo et paradoks at medisiner som skal hjelpe deg mot depresjon og suicidalitet nettopp kan gi depresjon og suicidalitet som bivirkninger?

Det henger liksom ikke på greip! Det blir jo som om medisiner mot beinskjørhet skulle gi beinskjørhet som bivirkning.

Jeg har beinskjørhet grunnet Kortison bruk. Bruker medisiner som skal redusere beinskjørheten. Vet ikke om det virker, men de som utviklet dette har forsket på dette og dobbel/blindtest. Det tar år. Som alle medisiner..

Skrevet

Hvor mye røyker du? 120 om dagen?

kaffekjerringa
Skrevet

Champix er verstingen - mange har fått psykiske problemer. Er å slutte å røyke så vansklig? Røyka i mange år. Slutta. Det var ikke vanskelig. Men folk er forskjellige.

''Champix er verstingen - mange har fått psykiske problemer. Er å slutte å røyke så vansklig? Røyka i mange år. Slutta. Det var ikke vanskelig. Men folk er forskjellige.''

Ja, folk er heldigvis forskjellige. Og jeg er glad på dems vegne som har greid å slutte.

Men jeg og mange andre greier ikke det siden våre psykiske sykdommer da blusser opp som aldri før. Og jeg mener da at det er selve røykekutten og ikke nødvendigvis medisinen som forårsaker det.

Det er ikke bare nikotin i en sigarett. Dessverre inneholder en sigarett veldig mange stoffer, og noen av dem kan gi verre avhengighet enn det nikotinet gjør.

Jeg har tenkt over om tobakk også kan være en slags medisin i seg selv, og at de som røyker driver med en slags selvmedisinering. Og når denne medisinen taes bort, øker derfor de psykiske symptomene.

I våre dager hvor det er stort (for stort) fokus på røyk og alle de fæle sykdommene du kan få av å røyke, er det ingen som tenker på alle de fæle konsekvensene det kan få når du slutter.

Slike tanker og påstander er i våre dager veldig kontroversielt, men jeg tror det er noe i det.

Jeg påstår dog ikke at det er "sunt" med røyk. Jeg vil bare påpeke at det å slutte å røyke for mange innebærer stor psykisk lidelse. Særlig hvis en fra før av har en dokumentert psykiatrisk sykdom a la depresjon og bipolar lidelse.

Å ha fordommer mot røykere kan da i verste fall være ensbetydende med å ha fordommer mot psykisk syke mennesker. Tenk litt over det.

kaffekjerringa
Skrevet

Hvor mye røyker du? 120 om dagen?

''Hvor mye røyker du? 120 om dagen?''

Hehe, jeg røyker alt fra 7 til 15 om dagen. Alt etter som.

kaffekjerringa
Skrevet

Jeg har beinskjørhet grunnet Kortison bruk. Bruker medisiner som skal redusere beinskjørheten. Vet ikke om det virker, men de som utviklet dette har forsket på dette og dobbel/blindtest. Det tar år. Som alle medisiner..

Hmm... Sjekk i pakningsvedlegget om ikke denne medisinen kan gi beinskjørhet som bivirkning. Skulle ikke forundre meg! ;))

Gjest night bird
Skrevet

''Champix er verstingen - mange har fått psykiske problemer. Er å slutte å røyke så vansklig? Røyka i mange år. Slutta. Det var ikke vanskelig. Men folk er forskjellige.''

Ja, folk er heldigvis forskjellige. Og jeg er glad på dems vegne som har greid å slutte.

Men jeg og mange andre greier ikke det siden våre psykiske sykdommer da blusser opp som aldri før. Og jeg mener da at det er selve røykekutten og ikke nødvendigvis medisinen som forårsaker det.

Det er ikke bare nikotin i en sigarett. Dessverre inneholder en sigarett veldig mange stoffer, og noen av dem kan gi verre avhengighet enn det nikotinet gjør.

Jeg har tenkt over om tobakk også kan være en slags medisin i seg selv, og at de som røyker driver med en slags selvmedisinering. Og når denne medisinen taes bort, øker derfor de psykiske symptomene.

I våre dager hvor det er stort (for stort) fokus på røyk og alle de fæle sykdommene du kan få av å røyke, er det ingen som tenker på alle de fæle konsekvensene det kan få når du slutter.

Slike tanker og påstander er i våre dager veldig kontroversielt, men jeg tror det er noe i det.

Jeg påstår dog ikke at det er "sunt" med røyk. Jeg vil bare påpeke at det å slutte å røyke for mange innebærer stor psykisk lidelse. Særlig hvis en fra før av har en dokumentert psykiatrisk sykdom a la depresjon og bipolar lidelse.

Å ha fordommer mot røykere kan da i verste fall være ensbetydende med å ha fordommer mot psykisk syke mennesker. Tenk litt over det.

Du kan få mange fæle sykdommer av røyk. Jeg kjenner en med kols. Grusomt å se at man gradvis blir kvalt til døde.

Måten du argumenterer på kan sees som en bortforklaring eller unnskyldning til å la være å slutte. Lett er det uansett ikke.

Skrevet

Alle forsvarer det de liker. Ikke sant? Meg inklusiv (røyker ikke). Vel det er nikotin som en blir hetka på. De andre stoffene du nevner er lik - kreft, kols, pyree, ser gammel ut, benskjørhet, slag. Morro det ?

Skrevet

Og sovemedisiner kan gi søvnløshet, hehe :-)

Men det er sikkert sjeldne bivirkninger dette du skriver om.

kaffekjerringa
Skrevet

Du kan få mange fæle sykdommer av røyk. Jeg kjenner en med kols. Grusomt å se at man gradvis blir kvalt til døde.

Måten du argumenterer på kan sees som en bortforklaring eller unnskyldning til å la være å slutte. Lett er det uansett ikke.

''Måten du argumenterer på kan sees som en bortforklaring eller unnskyldning til å la være å slutte. Lett er det uansett ikke.''

Ja, det er synd at en må unnskylde seg fordi en røyker, men sånn er det blitt her i samfunnet.

Jeg bortforklarer ikke, men jeg forklarer hvordan det er for meg og mange andre. Jeg har lett på nettet før jeg la ut dette, og jeg fant flere diskusjonsforum hvor mennesker har akkurat de samme utfordringene som meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...