Gå til innhold

Barnevernet inn i fedmebekjempelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Ladytron
Skrevet

I denne kronikken i dagbladet mener forfatterene - en psykolog og en klinisk ernæringsfysiolog - at barnevernet bør involveres i barns overvekt. Hva tenker dere om dette?

Selv var jeg overvektig i barndommen som følge av omsorgssvikt (trøstespiste mye), men tror jo det kan være andre årsaker til at andre barn er overvektig (f.eks. dårlige vaner i familien, lavt stoffskifte). Det er trist hvis gode foreldre skal få problemer ved at barnevernet trekkes inn. Samtidig er det jo trist for de barna som sliter med overspisingsproblematikk (og dårlige følelser knyttet til dette) også...

http://www.dagbladet.no/2012/08/31/kultur/debatt/kronikk/barn/fedme/23199623/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det syns jeg høres naturlig ut.

I Japan får arbeidsgiver ansvar for å slanke arbeidstakere med et livmål over en viss grad. Det syns jeg man burde hatt i Norge også. Jeg hørte Japanere si hva de mente om overvektige mennesker på TV de sa det samme som jeg tenker, "stakkars de må være syke"

Enten man trøstespiser eller hva det er som er galt, så er jo overvekt et symptom på noe galt.

Skrevet

Vedr. eksempelet ditt med lavt stoffskifte:

Hvis unger er overvektige pga. udiagnostisert stoffskifteproblem så er det faktisk meget bra at BV tar tak i det og får ungen til en lege, siden foreldrene åpenbart ikke har gjort det.

I tillegg: foreldre får ikke "problemer med BV" - BV er der for å hjelpe, og å komme med råd.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Overvekt hos barn kan noen ganger være å anse som omsorgssvikt, så da syns jeg det er naturlig at barnevernet griper inn. Nesten alle overvektige barn har minst en overvektig forelder, så det er nok lurt med tiltakk som retter seg mot hele familien.

Ellers er jeg en tilhenger av flere statlige reguleringer — á la reguleringene for tobakk og alkohol — for å motvirke overvekt i befolkningen:

- Fjen moms på frukt og grønnsaker.

- Innfør avgift på usunne varer (snacks, brus, etc.).

- Reguler antall steder som selger junkfood (kiosker, bensinstasjoner, etc.).

Gjest Ladytron
Skrevet

Hvis unger er overvektige pga. udiagnostisert stoffskifteproblem så er det faktisk meget bra at BV tar tak i det og får ungen til en lege, siden foreldrene åpenbart ikke har gjort det.

I tillegg: foreldre får ikke "problemer med BV" - BV er der for å hjelpe, og å komme med råd.

Med vennlig hilsen

Barnevernet skal vel være der for å hjelpe og gi råd, men jeg har sett litt for mange tilfeller der barnevernet har gjort situasjonen verre både for barn og foreldre... Det jeg har reagert mest på er hvordan barn blir tatt fra foreldre og satt i fosterhjem uten at andre tiltak har vært prøvd ut i forkant (f.eks. støttekontakt, besøkshjem, annen oppfølging fra barnevernet). Det som har vært gjennomgående med disse foreldrene er at de sliter psykisk og derfor ikke fullt ut makter å ta kampen med barnevernet.

Jeg har ikke barn selv, og forhåpentligvis er dette mer unntak enn regel, men det har likevel farget mitt syn på barnevernet (selv om jeg ønsker og håper at dette er en instans som gjør mer godt enn vondt)...

Skrevet

Barnevernet skal vel være der for å hjelpe og gi råd, men jeg har sett litt for mange tilfeller der barnevernet har gjort situasjonen verre både for barn og foreldre... Det jeg har reagert mest på er hvordan barn blir tatt fra foreldre og satt i fosterhjem uten at andre tiltak har vært prøvd ut i forkant (f.eks. støttekontakt, besøkshjem, annen oppfølging fra barnevernet). Det som har vært gjennomgående med disse foreldrene er at de sliter psykisk og derfor ikke fullt ut makter å ta kampen med barnevernet.

Jeg har ikke barn selv, og forhåpentligvis er dette mer unntak enn regel, men det har likevel farget mitt syn på barnevernet (selv om jeg ønsker og håper at dette er en instans som gjør mer godt enn vondt)...

I Norge er jo problemet generelt akkurat det motsatte - at BV ikke fjerner barn ofte nok (også pga. kronisk mangel på andre steder barnet kan bo), men forsøker og forsøker å la barn bo med voldelige, alkoholiserte, narkomane foreldre.

Her er det dog snakk om hjelpe ungen og familien, og jeg tviler på det blir særlig mange overtakelser pga. dietten. Da er det omsorgssvikt inne i bildet, og overvekten er bare et symptom på noe mer grunnleggende som er galt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

Hei!

Helt korrekt,

og egentlig skal det vel svært mye til før BV griper inn,

Skrevet

Jeg synes det er helt feil fokus å være opptatt av barnevernets rolle så lenge det ikke finnes reelle tilbud til foreldre og barn som sliter med overvekt og som ønsker hjelp. Jeg har tro på den typen tverrfaglige team som de beskriver, men såvidt meg bekjent er det svært vanskelig å få tilgang til kompetent hjelp pr i dag. Kjenner et barn som har hatt et "tilbud" fra OUS sitt spesialtilbud - og dette tilbudet var uhyre spinkelt.

Overvekt handler som regel om andre mekanismer enn manglende kunnskap, og det er synd at motiverte foreldre og barn ikke gis god hjelp de fleste steder!

Gjest night bird
Skrevet

Jeg synes det er helt feil fokus å være opptatt av barnevernets rolle så lenge det ikke finnes reelle tilbud til foreldre og barn som sliter med overvekt og som ønsker hjelp. Jeg har tro på den typen tverrfaglige team som de beskriver, men såvidt meg bekjent er det svært vanskelig å få tilgang til kompetent hjelp pr i dag. Kjenner et barn som har hatt et "tilbud" fra OUS sitt spesialtilbud - og dette tilbudet var uhyre spinkelt.

Overvekt handler som regel om andre mekanismer enn manglende kunnskap, og det er synd at motiverte foreldre og barn ikke gis god hjelp de fleste steder!

Enig.

Gjest hva skal en gjøre?
Skrevet

Jeg har flere pårørende som har fått mye ødelagt av barnevernet. Tantungen min er i fosterhjem og der er hele familien kraftig overvektig. Nå begynner han også å bli større enn hva han har godt av :-(

Skrevet

Det er er en myte at barn med fedme har foreldre som ikke ser overvekten og stapper ungen full av usunn mat. I de fleste tilfellene er problemet langt mer sammensatt.

De fleste foreldre til overvektige barn har fått rikelig med moralske pekefingre. Det hjelper antakelig nøyaktig ingenting at disse suppleres med "...ellers kommer Barnevernet".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...