Gå til innhold

Mobilstress

Anbefalte innlegg

Gjest Høstløvet
Skrevet

Jeg mener også at det kom frem en del gode poenger i denne artikkelen, iforhold til det å ikke la mobiltelefonen få første prioritet i livet.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

19

• Sør

10

• tonie

2

• Gondor

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

:) ja jeg er skikkelig dårlig på å gjøre to ting, når min mann spør meg om noe når jeg kutter løk, hører jeg skurr i ørene, så stopper jeg kutte løk for å høre hva skurret er :)

Min mann er nok mer som deg, han kjøper og selger aksjer, gjør regnskap på en pc nr 3, lager middag, hjelper med lekser, planlegger kveldens styremøte, sender sms til en venn, forteller meg en spøk, leser avisen, følge fotballkampen og er nesten aldri stressa for det :)

For en velsignelse , det ser ufattelig ut for meg, men det nyter jeg mange goder av. :)

Sånn som jeg suges inn i pc nå og ikke vet om det brenner rundt meg gjør at jeg må velge litt annerledes, Men dagens avis mente at studier viser at barn blir mindre empatiske fordi deres foreldre er så lite tilstedet pga av pc/mobil, Tror studie gjort ved ntnu, står i dagens utgave av aftenposten.

''Men dagens avis mente at studier viser at barn blir mindre empatiske fordi deres foreldre er så lite tilstedet pga av pc/mobil, Tror studie gjort ved ntnu, står i dagens utgave av aftenposten''

For oss som jobber er vi vel mer til stede med en mobil enn uten . Nå kan jo ungene få tak i oss når som helst :-)

Skrevet

Jeg har vanligvis musikk på øret (en liten bluetooth-mottaker) når jeg jobber. Iblant, under tunge møter, tar jeg den ut og legger den i lommen. Hvis jeg jobber på dataen, så har jeg den alltid i øret.

Noen ganger snakker jeg i telefonen på det ene øret, og lytter til Beethoven med det andre! :D

Jeg er i et åpent kontorlandskap, så å ha musikk på øret hjelper meg faktisk å konsentrere meg om jobben, og å overse andre folks samtaler.

Med vennlig hilsen

Hei!

Ja det var en grunn til at SYA mente jeg ikke egnet meg for unicus, de sa de hadde åpent kontrolandskap.

Jeg snakket med en mann som jobber der for noen mnd siden han sa det stemte ikke, han hadde ikke klart å jobbe i åpent landskap.

Ja min datter gjør lekser og hører på Veracini eller Pugnani m.fl. ja så forskjellig er vi. Det hender jeg hører på musikk når jeg er i sentrum av Oslo, men jeg har da nesten blitt påkjørt, så det var ikke så bra, jeg har nemlig et spesielt øre for asfaltknusere, de knuser meg fullstendig, lyden får meg til å stivne/stoppe, jeg blir syk, og mister nærmest kontrollen, det er redselsfullt, jeg har det litt sånn med mjauing og bjeffing også, men barneskrik er verst.

Skrevet

Det høres jo ut som en god egenskap å greie å lukke alle lyder ute. Jeg synes det er fasinerende med folk som kan sitte å lese, og virkelig ikke høre at du snakker til dem. Siden det er vanskelig for meg å forstå, så kan jeg jo bli skuffet også, for hvis det var meg som reagerte slik ville det vært fordi jeg ikke bryr meg.

Hei!

ja men det er vanskelig.

Når min datter vil ha kontakt med meg når jeg er inne i noe, må hun legge hånden forsiktig på meg, da jeg kan skvette og bli redd og oppfarende. derfor har vi våre triks. Jeg vil mest ikke ha det sånn, men når det er sånn må jeg jo gjøre det beste ut av det.

:)

Skrevet

Jeg mener også at det kom frem en del gode poenger i denne artikkelen, iforhold til det å ikke la mobiltelefonen få første prioritet i livet.

Hei!

Fint :) det var det jeg mente noe om.

Gjest melmøll
Skrevet

Jeg har vanligvis musikk på øret (en liten bluetooth-mottaker) når jeg jobber. Iblant, under tunge møter, tar jeg den ut og legger den i lommen. Hvis jeg jobber på dataen, så har jeg den alltid i øret.

Noen ganger snakker jeg i telefonen på det ene øret, og lytter til Beethoven med det andre! :D

Jeg er i et åpent kontorlandskap, så å ha musikk på øret hjelper meg faktisk å konsentrere meg om jobben, og å overse andre folks samtaler.

Med vennlig hilsen

I alle dager, musikk på øret når du er i møter?? Det er det værste jeg har hørt.

På forrige kurs jeg var på var det en som satt og dykket i Dagbladet, og med headsett på. Seriøst.

Min eks mente at han kunne høre hva jeg sa selv om han satt og glodde på pc-skjermen. Jeg ba om å få satt opp time til en samtale uten medier men lyktes ikke med det.

Skrevet

''Men dagens avis mente at studier viser at barn blir mindre empatiske fordi deres foreldre er så lite tilstedet pga av pc/mobil, Tror studie gjort ved ntnu, står i dagens utgave av aftenposten''

For oss som jobber er vi vel mer til stede med en mobil enn uten . Nå kan jo ungene få tak i oss når som helst :-)

Hei!

ja det er jo en annen sak, kanskje de glemte den siden av saken i studien :)

Jeg var jo konstant på mobil da min eldste sønn gikk gjennom en mørk skog forrige helg, jeg viste ganske nøyaktig hvor han var og da han nærmet seg lysene/merkestedet, kjørte jeg for å hente han, da fikk vi jo en hyggelig prat/ikke helt enkel, da han er like ordfattig som meg, hvis det ikke er noe teknisk, men vi sa nå hei og jeg stilte noen spørsmål og det var trygghet å være så nære selv om vi ikke var nære, så mobil har sine mange fordeler.

Skummelt med den Sigrid som forsvant, og jeg ville ikke han skulle gå noe sted nå i mørket alene også tok han veien gjennom skogen? Da ble jeg redd.

Skrevet

I alle dager, musikk på øret når du er i møter?? Det er det værste jeg har hørt.

På forrige kurs jeg var på var det en som satt og dykket i Dagbladet, og med headsett på. Seriøst.

Min eks mente at han kunne høre hva jeg sa selv om han satt og glodde på pc-skjermen. Jeg ba om å få satt opp time til en samtale uten medier men lyktes ikke med det.

Litt etter bedriftskulturen og hva slags møter. Ofte behøver man jo ikke akkurat konsentrere seg gjennom hele møtet (mye omhandler andre ting). Mange steder har folk flest med seg bærbar PC, og da svarer vi på eposter, osv. under de delene av møtet som ikke er relevante for oss.

At jeg har musikk på øret (med en diskret bluetooth-mottaker) plager ingen. Det fjerner uønsket støy, og gjør at jeg kan konsentrere meg.

Gjest melmøll
Skrevet

Men det er jo bare fordi det er relativt nytt, og det er populært å være "mot" eller "skeptisk" til mobiltelefoner.

For 30 år siden trodde man at unger fikk ødelagt øynene av å se TV. De mest ekstreme trodde man fikk firkantede pupiller! ;-)

Så hadde man en periode hvor endel folk var livredd for elektriske ledninger, og fikk "utslett" av dataskjermer.

Dette går over - så snart folk har blitt vant med mobiltelefoner så er det noe annet nytt som blir "suspekt"! ;-)

Med vennlig hilsen

Er det populært å være skeptisk til ny teknologi? Sånn opplever ikke jeg det. Det er mer sånn at man blir beskyldt for å være litt treig og gammeldags om man er litt bevisst på å ikke misbruke denslags. Vi var skeptiske til tv, ja. Men selv om man forstår at tv-titting ikke gir oss firkantete øyne så er det jo sånn at overdreven bruk ikke er bra for oss. På samme måte er mobil et nyttig redskap, men ved overdreven bruk eller ikke bevisst bruk kan det værenegativt.

Skrevet

Er det populært å være skeptisk til ny teknologi? Sånn opplever ikke jeg det. Det er mer sånn at man blir beskyldt for å være litt treig og gammeldags om man er litt bevisst på å ikke misbruke denslags. Vi var skeptiske til tv, ja. Men selv om man forstår at tv-titting ikke gir oss firkantete øyne så er det jo sånn at overdreven bruk ikke er bra for oss. På samme måte er mobil et nyttig redskap, men ved overdreven bruk eller ikke bevisst bruk kan det værenegativt.

Hei!

Ja det er sånn jeg oppfatter det også.

Men jeg har feks 3 PC med ulike operativsystemer, iphone med alt tilbehør og alle mine greier nå i en icloud, kjøper ikke en gang dvd`er lenger for alt går via iphone. Likevel selv om jeg elsker mye tekniske ting så kan man jo se kritisk på misbruk, og hvis barn savner sine foreldre så kan i vertfall jeg forstå det ut i fra den bevisste bruken jeg må ha for å ikke virke fjern/uinteressert og lite tilstedet. Og det med å la mobil ligge igjen i bilen når man henter på SFO er jo en grei ting, mye hyggeligere å vise hva man har laget til foreldre som ikke blir avbrutt, ikke en gang av et pling eller et dur :)

Skrevet

Men overdreven bruk av ALT kan være negativt. Trening, soving, boklesing, lekselesing, oppvask, dusjing, sitting, osv.

Likevel er det omtrent bare for "nye" ting som mobiltelefoner, TV, osv. at dette nevnes. Årsaken er at dette er ting som forårsaker endringer i være vaner ("kutur") og det er det mange som synes er skremmende.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei!

Ja det er sånn jeg oppfatter det også.

Men jeg har feks 3 PC med ulike operativsystemer, iphone med alt tilbehør og alle mine greier nå i en icloud, kjøper ikke en gang dvd`er lenger for alt går via iphone. Likevel selv om jeg elsker mye tekniske ting så kan man jo se kritisk på misbruk, og hvis barn savner sine foreldre så kan i vertfall jeg forstå det ut i fra den bevisste bruken jeg må ha for å ikke virke fjern/uinteressert og lite tilstedet. Og det med å la mobil ligge igjen i bilen når man henter på SFO er jo en grei ting, mye hyggeligere å vise hva man har laget til foreldre som ikke blir avbrutt, ikke en gang av et pling eller et dur :)

Det er ikke særlig bra å legge mobiltelefonen igjen i bilen, uansett. Hadde det blitt en vane hadde det blitt mange unnbrudd der.

At man ikke snakker i mobilen når man henter ungene er jo greit, men man trenger ikke bli fanatisk! ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest melmøll
Skrevet

Men overdreven bruk av ALT kan være negativt. Trening, soving, boklesing, lekselesing, oppvask, dusjing, sitting, osv.

Likevel er det omtrent bare for "nye" ting som mobiltelefoner, TV, osv. at dette nevnes. Årsaken er at dette er ting som forårsaker endringer i være vaner ("kutur") og det er det mange som synes er skremmende.

Med vennlig hilsen

Det er da _mye_ fokus på at mye stillesitting ikke er bra!

Det er også velkjent at overdreven dusjing ikke er bra men det er kanskje fordi dusjen også er noe relativt nytt? ;-)

Overtrening er absolutt et tema

Jeg tror ikke overdreven boklesing eller lekselesing er noe stort problem i vårt samfunn. Bøker blir da gjerne tatt frem når man har noe lengre dødtid. På buss og tog osv. Jeg tror heller ikke foreldre sitter dypt nedgravd i en bok ved henting av barn, eller ved middagsbordet.

Oppvask er vel ikke tema lenger, vi har maskin. Oppvaskmaskin derimot frigjør tid.

Min vaskemaskin derimot piper når den er ferdig og det misliker jeg. Jeg vil bestemme selv når jeg skal henge opp klærne.

Skrevet

Folk slutter å klage over at man ikke tar telefonen etter en stund. Nesten alle jeg kjenner vet at jeg hater å snakke i telefonen, og det er sjelden noen bebreider meg for det. Man må bare la være å bry seg om at noen ikke takler at de ikke får tak i en på sekundet. På samme måte som de bør godta at vi er som vi er må vi godta at de er annereldes. Mange elsker å snakke i telefonen, og føler seg halve når de er uten telefon eller nettforbindelse. Dagens unger er vokst opp med foreldre som er sammenvokst med telefonen, og får egne i veldig ung alder. Det skulle ikke forundre meg om de vokser opp uten å få varige mén av foreldrenes mobilvaner. Det er andre tider nå enn da vi vokste opp;)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

ja det er jo en annen sak, kanskje de glemte den siden av saken i studien :)

Jeg var jo konstant på mobil da min eldste sønn gikk gjennom en mørk skog forrige helg, jeg viste ganske nøyaktig hvor han var og da han nærmet seg lysene/merkestedet, kjørte jeg for å hente han, da fikk vi jo en hyggelig prat/ikke helt enkel, da han er like ordfattig som meg, hvis det ikke er noe teknisk, men vi sa nå hei og jeg stilte noen spørsmål og det var trygghet å være så nære selv om vi ikke var nære, så mobil har sine mange fordeler.

Skummelt med den Sigrid som forsvant, og jeg ville ikke han skulle gå noe sted nå i mørket alene også tok han veien gjennom skogen? Da ble jeg redd.

''Skummelt med den Sigrid som forsvant, og jeg ville ikke han skulle gå noe sted nå i mørket alene også tok han veien gjennom skogen? Da ble jeg redd''

Huff ja, sønnen min også jogger i skogen her sent om kvelden og jeg liker det ikke. Han sier han kan blende dem i øynene med lommelykten for så å løpe avgårde, men det er jo ikke sikkert han rekker det.

Men han er snart 19 år da, så kan liksom ikke bestemme hva han skal gjøre :-) Han må få leve sitt eget liv, men er lettet når han er i hus igjen.

Gjest melmøll
Skrevet

Folk slutter å klage over at man ikke tar telefonen etter en stund. Nesten alle jeg kjenner vet at jeg hater å snakke i telefonen, og det er sjelden noen bebreider meg for det. Man må bare la være å bry seg om at noen ikke takler at de ikke får tak i en på sekundet. På samme måte som de bør godta at vi er som vi er må vi godta at de er annereldes. Mange elsker å snakke i telefonen, og føler seg halve når de er uten telefon eller nettforbindelse. Dagens unger er vokst opp med foreldre som er sammenvokst med telefonen, og får egne i veldig ung alder. Det skulle ikke forundre meg om de vokser opp uten å få varige mén av foreldrenes mobilvaner. Det er andre tider nå enn da vi vokste opp;)

Skadelig eller ikke, vanlig folkeskikk kan vel gjelde også for mobilbruk?

Skrevet

Skadelig eller ikke, vanlig folkeskikk kan vel gjelde også for mobilbruk?

Det er jeg enig i. Jeg hadde ikke blitt lei meg hvis jeg slapp å bli pådyttet andres svært private samtaler på toget, og jeg synes det er ganske ufint å ta telefonen når man for eksempel er ute og spiser med noen. Altfor mange gjør det.

Skrevet

Hei!

:) ja mine får mobil når de begynner på skolen :)

ja fordi jeg da enkelt får gitt beskjeder, der er av de første som får det :) men det er så som så med ladingen.

Siden de går på privatskole er det lenger unna hjemmet og da er det enda viktigere.

Skrevet

''Skummelt med den Sigrid som forsvant, og jeg ville ikke han skulle gå noe sted nå i mørket alene også tok han veien gjennom skogen? Da ble jeg redd''

Huff ja, sønnen min også jogger i skogen her sent om kvelden og jeg liker det ikke. Han sier han kan blende dem i øynene med lommelykten for så å løpe avgårde, men det er jo ikke sikkert han rekker det.

Men han er snart 19 år da, så kan liksom ikke bestemme hva han skal gjøre :-) Han må få leve sitt eget liv, men er lettet når han er i hus igjen.

Hei!

:) da er vi litt i samme båt :)

Min eldste er 14 år, men svart som natten i klærne og sier han skremmer alle, på sett og vis sant nok, svarte klær og svart stil, men alt for snill under frakken, så jeg vet ikke jeg om han skremmer noen...

Også glad når han er hjemme, puh...

Han har autisme og tror godt om alle, tror på alle og gjennomskuer ikke ondsinnethet, derfor er jeg litt ekstra redd når han er ute, men han har gode klassekamerater.

Skrevet

'' la den ligge bilen osv.''

Det er vel ikke anbefalt å la verdisaker ligge igjen i bilen? Jeg lar aldri mobil, lommebok, nøkler eller veske ligge igjen i bilen. Aldri. Har hatt innbrudd i bilen to ganger når jeg har vært og hentet barn i sfo

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...