Gå til innhold

Bipolaritet og menn

Anbefalte innlegg

Skrevet

NHD; kan du ikke skrive litt om hvordan menn opplever sin psykdom? De har vel andre utfordringer enn kvinner? Jeg tror at i en familiesituasjon ønsker menn fremdeles være den store, sterke og trygge. Og så faller alt i grus når en episode kommer. Skikkelig egoknuser. Vi vet at samlivsbrudd og rusmisbruk er vanlig bant bipolare. Hvordan opplever menn dette? Det er jo ofte de som må flytte ut av huset og blir redusert til helgepappa. Jeg er nysgjerrig. Det er mer akseptert at en kvinne er deprimert, men desto mer fordømmende at hun er hypoman, drikker som en svamp, snakker høyt og raskt og driver med seksuelle indiskresjoner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De menn jeg har sett blir aggresive og humørsyke i perioder ihvertfall.

Skrevet

De menn jeg har sett blir aggresive og humørsyke i perioder ihvertfall.

Jeg kjenner ingen bipolare menn. Ingen kvinner heller for den saks skyld. Lurer på hvordan det ville være å ha en venninne som var bipolar. Felles skjebne felles trøst? Men jeg skjuler det så godt jeg kan.

Skrevet

Jeg kjenner ingen bipolare menn. Ingen kvinner heller for den saks skyld. Lurer på hvordan det ville være å ha en venninne som var bipolar. Felles skjebne felles trøst? Men jeg skjuler det så godt jeg kan.

Har snakket med mange bipolare og har bipolaritet i nær familie. Vi sitter ikke å snakker sykdom hele tiden nei. Ikke er vi så veldig like heller, det har jo også med personlighet å gjøre.

Skrevet

Har snakket med mange bipolare og har bipolaritet i nær familie. Vi sitter ikke å snakker sykdom hele tiden nei. Ikke er vi så veldig like heller, det har jo også med personlighet å gjøre.

Det har du vel rett i. Når jeg tenker meg om har jeg en tante som er bipolar. Vi snakker ikke om det. Hun sier bare at hun og jeg er familiens tandre sjeler.

Skrevet

Det har du vel rett i. Når jeg tenker meg om har jeg en tante som er bipolar. Vi snakker ikke om det. Hun sier bare at hun og jeg er familiens tandre sjeler.

Tror dette er arvelig ja. Ikke enkelt å få operert inn en "annen" sjel heller. Ikke som med andre organer og sykdommer liksom...

Gjest fruitcake
Skrevet

Jeg er mann og bipolar. Ville vel tro at hvilken type bipolar sykdom man har er mer avgjørende for egen sykdomsopplevelse, enn kjønn?

Skrevet

Jeg er mann og bipolar. Ville vel tro at hvilken type bipolar sykdom man har er mer avgjørende for egen sykdomsopplevelse, enn kjønn?

Hvordan opplever du dine hypomane/maniske faser hvis jeg kan få spørre om det?

Gjest fruitcake
Skrevet

Hvordan opplever du dine hypomane/maniske faser hvis jeg kan få spørre om det?

Selvsagt. Har kun hypomanier, og i seg selv så synes jeg det er svært så behagelig. Da vil jeg ha mest mulig inntrykk og har lyst til å gjøre mange ting på en gang. Har mer kreativitet. Heldigvis har jeg medisiner, uten dem hadde det nok vært vanskeligere å være i jobb.

Skrevet

Selvsagt. Har kun hypomanier, og i seg selv så synes jeg det er svært så behagelig. Da vil jeg ha mest mulig inntrykk og har lyst til å gjøre mange ting på en gang. Har mer kreativitet. Heldigvis har jeg medisiner, uten dem hadde det nok vært vanskeligere å være i jobb.

Da jeg var hypoman (nå er det medisinert bort. Buhu), var verden vidunderlig. Jeg elsket alle mennesker og alle farver var klarere. Jeg kommuniserte med trær. Litt skremmende faktisk. Jeg pratet mer og var ikke redd for mennekser. Jeg følte meg absolutt på toppen av verden. Trodde jeg kunne få til alt. Var overoptimistisk, Folk rundt meg sa jeg så forelsket ut. I siste fase av hypomanien ble jeg irritert og redd. Så kom depresjonen.

Gjest fruitcake
Skrevet

Da jeg var hypoman (nå er det medisinert bort. Buhu), var verden vidunderlig. Jeg elsket alle mennesker og alle farver var klarere. Jeg kommuniserte med trær. Litt skremmende faktisk. Jeg pratet mer og var ikke redd for mennekser. Jeg følte meg absolutt på toppen av verden. Trodde jeg kunne få til alt. Var overoptimistisk, Folk rundt meg sa jeg så forelsket ut. I siste fase av hypomanien ble jeg irritert og redd. Så kom depresjonen.

Godt beskrevet. Kjenner igjen mye av dette. Har ikke pratet med trær ennå da. ;)

Skrevet

Godt beskrevet. Kjenner igjen mye av dette. Har ikke pratet med trær ennå da. ;)

Ikke det? Det har jeg gjort, de har vært mine beste venner :-). Ikke helt normalt da kanskje, var syk da.

Gjest fruitcake
Skrevet

Ikke det? Det har jeg gjort, de har vært mine beste venner :-). Ikke helt normalt da kanskje, var syk da.

:) Man kan visst "kommunisere" med det meste.

Skrevet

:) Man kan visst "kommunisere" med det meste.

Hahaha :-). Dette har jeg enda tilgode :)

Gjest fruitcake
Skrevet

Hahaha :-). Dette har jeg enda tilgode :)

:) Det der kvalifiserer sikkert for tyngre diagnoser enn bipolar lidelse.

Skrevet

Enig med deg. Synd at ikke menn "får lov" til å være like åpen om sine problemer som kvinner. Dette håper jeg vil forandre seg i framtiden. Det er nok flere menn som tenker som deg som kunne ønske å høre andre menns erfaringer på området. Dette har nok med de dumme kjønnsrollene å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...