Gå til innhold

Helsesektoren m/psykoselidelse

Anbefalte innlegg

Gjest Nytt jobbområde?
Skrevet

Hvilke områder innen helsesektoren vil det være "forsvarlig" og egnet å søke seg til når en har en psykoselidelse? Jeg har dog en "lightvariant" og har klart meg i arbeidslivet før.

Jeg er velfungerende, sosial og liker andre mennesker. Har tidvis problemer med hukommelse, konsentrasjon og flyt i tankene. Kan også ha litt problemer i forhold til "grenser" mellom meg selv og andre. Men ikke så ofte.

Jeg ønsker en jobb som er utfordrende men med rammer og tydelige rutiner (kanskje ikke den letteste kombinasjonen).

Er det noen som har betraktninger hva angår begrensninger, råd og erfaringer så blir jeg glad for det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Hvilke områder innen helsesektoren vil det være "forsvarlig" og egnet å søke seg til når en har en psykoselidelse? ''

Jeg mener at det ikke bør være aktuelt å ta noen form for jobb som innebærer kontakt med pasienter - med unntak av mer "mekanisk kontakt" som sentralbord, resepsjonsarbeid etc.

Hvis du absolutt vil jobbe innen helsesektoren så bør du finne en eller annen kontorjobb innen administrasjonen.

Gjest Nytt jobbområde?
Skrevet

''Hvilke områder innen helsesektoren vil det være "forsvarlig" og egnet å søke seg til når en har en psykoselidelse? ''

Jeg mener at det ikke bør være aktuelt å ta noen form for jobb som innebærer kontakt med pasienter - med unntak av mer "mekanisk kontakt" som sentralbord, resepsjonsarbeid etc.

Hvis du absolutt vil jobbe innen helsesektoren så bør du finne en eller annen kontorjobb innen administrasjonen.

Assistent på tannlegekontor? En mulighet? Kort utdannelse og garantert jobb :o)

Skrevet

Assistent på tannlegekontor? En mulighet? Kort utdannelse og garantert jobb :o)

Krever nok hukommelse og konsentrasjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg støtter froskens svar fullt ut.

Skrevet

Du skriver tannlegeass. under her, dette er et av de yrkene som jeg mener er absolutt godkjent for mennesker med din type problematikk. All nærkontakt med mennesker i omsorg/pleie yrke bør naturligvis unngåes. Jeg lurer litt på hvorfor du akkurat må innen helseyrket, om det er derfra du har tidligere utd. så kan i mange tilfeller NAV hjelpe til med en omskolering. Det du bør tenke på er at du skal finne noe som faktisk gir deg jobb. Som tannlegeass er svært mye administrativt, du vil komme til å ta deg av regnskap, kalle inn pasienter, holde orden på møter, ha ansvar for varelager, samt og assistere og tilrettelegge for tannlegen. Det er mye jobb via pc så dette bør du ha litt kjennskap til fra før men du får selvsagt også trening i dette via utdannelsen.

Skrevet

''Jeg mener at det ikke bør være aktuelt å ta noen form for jobb som innebærer kontakt med pasienter ''

Hvorfor det?

Folk med psykoselidelse går jo ikke rundt og er psykotiske, ikke når de tar medisiner.

Skrevet

''Jeg mener at det ikke bør være aktuelt å ta noen form for jobb som innebærer kontakt med pasienter ''

Hvorfor det?

Folk med psykoselidelse går jo ikke rundt og er psykotiske, ikke når de tar medisiner.

Fordi pasienter trenger å møte stabile mennesker.

Skrevet

Fordi pasienter trenger å møte stabile mennesker.

Det er vel folk som går på medisiner?

Er vel ikke noe mer ustabil de enn andre folk.

Skrevet

Det er vel folk som går på medisiner?

Er vel ikke noe mer ustabil de enn andre folk.

Pasienter er jo så mangt så der kunne jeg vært mer detaljert. Mennesker, ustabile, med alvorlige psykiske lidelser har ingenting med "mennesker i krise" og pleie/omsorgsyrke å gjøre. En skal være stabil for å jobbe nær andre mennesker.

Skrevet

Pasienter er jo så mangt så der kunne jeg vært mer detaljert. Mennesker, ustabile, med alvorlige psykiske lidelser har ingenting med "mennesker i krise" og pleie/omsorgsyrke å gjøre. En skal være stabil for å jobbe nær andre mennesker.

ok.

Gjest det går faktisk an
Skrevet

Jeg kjenner en dame med psykoselidelse, hun er godt medisinert og har vært ute av sykehus i årevis. Hun jobber med folk og er hjelpepleier. Jobben klarer hun med glans og er godt likt blant kolleager.

Gjest Nytt jobbområde
Skrevet

Jeg kjenner en dame med psykoselidelse, hun er godt medisinert og har vært ute av sykehus i årevis. Hun jobber med folk og er hjelpepleier. Jobben klarer hun med glans og er godt likt blant kolleager.

Jeg kom plutselig til å tenke på Åshild Lauveng som etter år med alvorlig schizofreni nå er blitt psykolog.

Skrevet

Her er det ekstremt viktig å skille mellom friskhet og stabilitet og fortsatt ustabil/syk.

Skrevet

Jeg kom plutselig til å tenke på Åshild Lauveng som etter år med alvorlig schizofreni nå er blitt psykolog.

''Jeg kom plutselig til å tenke på Åshild Lauveng som etter år med alvorlig schizofreni nå er blitt psykolog.''

Ja, men hun begynte ikke å jobbe som psykolog mens hun fortsatt var syk. Vesentlig poeng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...