Gå til innhold

Vær forsiktig med hvem du spør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom over disse to sidene, med samme spørsmål til to forskjellige nettdoktortjenester: https://www.onlinelege.no/svar/_smitter-herpes-via-klaer-sengetoey-eller-bestikk_ref:bagfdja48 og http://www.lommelegen.no/legesvar/tvangstanker-om-herpes

Meget interessant å se hvor forskjellige svar innsender fikk! Det demonstrerer hvor lite objektiv "virkeligheten" i virkeligheten er. Og at man ikke skal ta fagfolks svar for den fulle og hele sannhet. Hvis man ikke føler for akkurat det, da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det fins god informasjon, jeg syns de burde la være å svare hvis de ikke vet fakta. Dessuten tror jeg det er 20 % av den voksne befolkning som er smittet.

Jeg er livredd for å bli smittet og jeg forventer at de med utbrudd eller som har smitten tar forhåndsregler. Det er virus og virus krever forsiktighet.

Håper du får systemer på bedre behandlingssystemer slik at du ikke får utbrudd igjen, kanskje du kan legge inn noe på din mobil eller pc. Jeg har selv problemer med menstruasjon, jeg glemmer akkurat når jeg har det, det er fortvilende.Men jeg har jo en mann som holder orden på den saken. Men jeg tror det fins et program man kan legge inn på sin mobil , man legger inn sin syklus også kommer en påminner.

Skrevet

Hei!

Det fins god informasjon, jeg syns de burde la være å svare hvis de ikke vet fakta. Dessuten tror jeg det er 20 % av den voksne befolkning som er smittet.

Jeg er livredd for å bli smittet og jeg forventer at de med utbrudd eller som har smitten tar forhåndsregler. Det er virus og virus krever forsiktighet.

Håper du får systemer på bedre behandlingssystemer slik at du ikke får utbrudd igjen, kanskje du kan legge inn noe på din mobil eller pc. Jeg har selv problemer med menstruasjon, jeg glemmer akkurat når jeg har det, det er fortvilende.Men jeg har jo en mann som holder orden på den saken. Men jeg tror det fins et program man kan legge inn på sin mobil , man legger inn sin syklus også kommer en påminner.

Jøss, dette var virkelig en respons ala "har du sluttet å slå din kone"... :-(

Skrevet

Jøss, dette var virkelig en respons ala "har du sluttet å slå din kone"... :-(

Hei!

? nå skjønner jeg ingenting?

Skrevet

Hei!

? nå skjønner jeg ingenting?

At du tror at 20% av befolkningen er smittet av HSV, hvorfor skal det være mer sannsynlig enn hva legen her svarer? Antageligvis er du også smittet, men uten at du har utbrudd (eller har hatt utbrudd som du kan huske). HSV smitter ekstremt lett, det krever ikke engang en rift i huden. De fleste blir smittet som barn, og små barn kan ikke ta forholdsregler slik.

Når man først har fått smitten og er en av dem som får utbrudd, fortsetter man å få utbrudd. Jeg har et system som baserer seg på at jeg skal ta en tablett med en gang jeg merker utbrudd. Jeg prøver huske på å kjenne etter før jeg sovner og når jeg våkner. Men de første signalene er utydelige, og jeg har en "mental sperre" som gjør det vanskelig å "avkode beskjeden". Jeg har forsøkt å ta antivirus forebyggende, men det resulterte bare i ekstremt mange utbrudd. Disse utbruddene kommer i "vinterhalvåret", bortsett fra det er det ingen regelmessighet. Mange kvinner har uregelmessig menstruasjon også, forresten. Det er greit å ha med et par tamponger i veska til enhver tid.

Skrevet

Nå har jeg lest begge stedene du linket til. Synes du at legene gav så veldig ulike svar da? Begge to sa jo at jenta tar de forholdsreglene hun skal, og at sjansen for at kjæresten blir smittet, er minimal. Den ene legen la imidlertid større vekt på at sjansen er stor for at kjæresten allerede er smittet (fordi så stor del av befolkningen er smittet), slik at hun kunne slappe mer av.

Det eneste punktet legene ikke svarte helt likt, var spørsmålet om viruset smitter via klær. Her sa den ene at det var bortimot helt usannsynlig (hvis jeg husker rett) og den andre sa at viruset teoretisk kunne overleve litt på klær, men siden det i praksis var liten sjanse for at han skulle tørke seg på hennes klær rett etter at hun hadde vært bort på såret sitt - så var sjansen der også tilnærmet null.

Jeg synes begge disse to legene beroliger jenta med at sjansen for å bli smittet er svært liten når hun tar de forholdsreglene hun gjør. Og den ene mener at hun bør ta tak i redselen sin for dette, slik at ikke denne redselen styrer livet hennes i så stor grad. Og det synes jeg høres ut som fornuftige råd.

Jeg var forresten ikke klar over at det var så vanlig å være smittet av herpes.

Skrevet

Hei!

Du kan låne en informativ bok jeg har som heter:

Medisinsk mikrobiologi og infeksjonssykdommer av spesialist i mikrobiologi dr Trygve Tjade, han var min foreleser i dette fagområde, det er forskjell på å være en nettdoktor og spesialist innenfor et fagfelt.

Man kan ha en symptomfri primærinfeksjon og også i denne fasen kan man smitte andre da spytt inneholder virus, altså ikke bare selve blemmene når man har utbrudd, derfor jeg mener man skal være veldig nøye med å ikke drikke av noens glass samt mye mer...

Jeg lærte mine barn tidlig, og ikke drikke av glass andre kan ha vært borti, dette viruset er ikke så harmløst som noen later til å tro, det ligger latent i nerveganglier, og for alt man enda med sikkerhet vet kan det vandre til hjernen og forårsake altzheimer, mistenker man hos sårbare personer. Det er funnet HSV dna i 90 % av plakk hos altzheimerpasienter.

HPV virus har jo også en stor del av befolkningen, men feks nonner med mindre seksualpartnere har lite livmorhalskreft, så virus er det best å unngå i de tilfeller man kan ved å ta visse forholdsregler. Noen regler er enkle.

Jeg har hatt lite kontakt med andre mennesker, jeg har testet meg og har ikke viruset, en fordel ved å være mer for seg selv :)

Tampong har jeg aldri brukt og aldri om jeg tør det, det høres kjempeskummelt ut. Jeg har helt regelmessig periode så egentlig er det enkelt bare jeg får et program som varsler, fikk det av vår felles venn, skal lete det opp nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...