Gå til innhold

Overgripere i hvitt

Anbefalte innlegg

Gjest verste sort
Skrevet

Denne leste jeg i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/2012/07/12/nyheter/innenriks/overgripere_i_hvitt/22490023/

Det er på tide at slike overgrep blir tatt på alvor av rettsystemet og politikere. Jeg har selv opplevd overgrep gjennom flere år. Jeg gikk til en psykolog (professor endatil). Jeg var i et tillitsforhold til han og var veldig avhengig av han. Jeg hadde ingen andre i hele verden og var veldig psyk.

Blir kvalm av at fagpersoner kan utnytte pasienter på en slik måte. At de ikke forstår at de ødelegger liv.

Overgrep begått av helsepersonell er dobbelt overgrep. Ikke bare er det fysisk overgrep men også følelsesmessig/psykisk og et alvorlig brudd på tilliten til helsevesenet.

Det er en tragedie at dette ikke blir tatt mer på alvor av politiet.

Min fhv psykolog mistet autorisasjonen for alltid i Helsetilsynet, men politiet trodde meg ikke... Jeg har lenge hatt planer om å gå ut med saken. Den har ikke gått ut til offentligheten ennå. Det er vondt å tenke på at hn slapp unna. Men jeg tenker også på alle de andre offerene i slike saker. Kanskje ville det hjulpet andre og ført til generelt mer bevissthet om slike saker kom opp.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For å være helt tydelig på forskjellen mellom behandler og venn/kjæreste, har en blant annet yrkesetiske standarder om klemming og annen kroppskontakt som nevnt i en tråd fra i går.

Det er slikt alle behandlere skal ha fått opplæring og veiledning i.

Gjest verste sort
Skrevet

For å være helt tydelig på forskjellen mellom behandler og venn/kjæreste, har en blant annet yrkesetiske standarder om klemming og annen kroppskontakt som nevnt i en tråd fra i går.

Ja og jeg tror de fleste overholder yrkesetikken, men jeg tror også at det er store mørketall. Kvinner utsatt for dette tør ikke melde fra fordi det i mange tilfeller ikke blir tatt alvorlig. I tillegg kan en av folk rundt seg bli "anklaget" for å ikke ha brutt ut av relasjonen når den ble overskridende. Men det er en avsporing. Det finnes pasienter som ser på sin behandler som en Gud som skal hjelpe. Og dette er jo som regel et symptom på det skjeve maktforholdet mellom pasient og psykolog. Og noen pasienter blir veldig avhengige av terapeutene sine av ulike årsaker. Mange oppsøker hjelp i fortvilelse, det skal ikke utnyttes.

Skrevet

Hei!

Da overholder min psykiater yrkesetikken helt, siden jeg kun får en klem til jul og en til sommeren. :) Noe jeg liker godt.

Det er passe, men jeg skulle ønske jeg kunne ta på min psykiaters genserkant, men på genseren, jeg vet ikke hvorfor, men jeg liker ta på ting jeg liker, tror jeg sånn vet helt sikkert om det fins. selv om jeg ser jo min psykiater, likevel liker jeg kjenne på, men sånt gjør man jo ikke. Jeg ville tatt på så ikke hun merket noe, for jeg vil ikke da bli sett på, jeg vil bare kjenne på.

Håndtrykket går så fort at jeg ikke rekker føle det. Det er kanskje noe av det fine med håndtrykk, men jeg liker noen store mannehender, sånne litt harde som holder litt lenger, kanskje det minner meg om noe hyggelig, da forsvinner hånden min helt inn og det kiler sånn at man smiler.

Når jeg er på tur med min barndomsvenn får jeg holde i jakkekanten, jeg liker det, det er kanskje det at jeg da føler vi er sammen, sånn er det å bli kjent når man er 3 år.

Tenk om min psykiater viste dette, da ville hun nok blitt forundret, men hvis hun sa jeg kan ta på armen hennes, ville jeg ristet på hodet, for det tørr jeg ikke, tror jeg ville bli flau, min psykiater blir aldri flau, snakker om alt når jeg sitter der, plutselig, kan prate om sex uten å bli stamme. Og tenk om min psykiater følte ubehag, det kan jo hende for også min psykiater har jo sine grenser for hvor nær kan være med pasient.

Dette har jeg tenkt ut selv.

Skrevet

Da er det vel kanskje et overgrep fra psykologen å plante informasjon om at han er interssert i en "mer personlig relasjon" med agenda for å skuffe pasient alvorlig...men jeg var jo smart, så jeg skjønnte jo opplegget.. og kroppspråket som skulle gjemme river`n som han liksom skulle i første omgang late som om han hadde... Når jeg da latet som om jeg gikk i fella...og gav han den infoen som han ville ha... hehe..så skjellte jeg han ute etterpå... hehe.. Når jeg ringte og skjellte han ut på telefon..så satte han telefonen på høytaler.. Det er da man lurer på hvem i alle dager som sliter mest her i verden ;-)))

Gjest Ammaline
Skrevet

Da er det vel kanskje et overgrep fra psykologen å plante informasjon om at han er interssert i en "mer personlig relasjon" med agenda for å skuffe pasient alvorlig...men jeg var jo smart, så jeg skjønnte jo opplegget.. og kroppspråket som skulle gjemme river`n som han liksom skulle i første omgang late som om han hadde... Når jeg da latet som om jeg gikk i fella...og gav han den infoen som han ville ha... hehe..så skjellte jeg han ute etterpå... hehe.. Når jeg ringte og skjellte han ut på telefon..så satte han telefonen på høytaler.. Det er da man lurer på hvem i alle dager som sliter mest her i verden ;-)))

Hvorfor i all verden skulle en behandler oppføre seg slik, og ha agendaer mot deg?

Hva ønsker han å oppnå med det?

Jeg tror du lager deg fantasier og tanker rundt hendelser som ikke er der.

Skrevet

Hvorfor i all verden skulle en behandler oppføre seg slik, og ha agendaer mot deg?

Hva ønsker han å oppnå med det?

Jeg tror du lager deg fantasier og tanker rundt hendelser som ikke er der.

Jeg tenkte det samme som deg... Hadde vært interessant å se denne situasjonen utenfra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...