Gå til innhold

"Problemer med sinnemestring"????

Anbefalte innlegg

Gjest Sint og sjokkert
Skrevet

En person jeg kjenner veldig godt, og har kjent i flere år, har nettopp fått vite at h*n har "problemer med å mestre sinne". H*n er innlagt på psykiatrisk avdeling på dps, og ble presset langt forbi det h*n tålte (angst), og reagerte med sinne. H*n hevet stemmen, avbrøt når de ansatte snakket til h*n, gikk bort med raske og bestemte skritt (noen meter unna), kastet noe rett ned i bakken, uten fare for at noen skulle treffes.

Som sagt, dette er en person jeg har kjent i flere år, det siste året+ har vi vært sammen daglig. Dette er andre gang jeg har sett h*n sint, forrige gang (for mer enn et år siden) var det etter alvorlige beskyldninger og sterkt press.

For ordens skyld: Dette er en person som ellers håndterer stress bra, men som denne gangen ble presset alt for langt. Vi var flere til stede som reagerte på måten de ansatte behandlet h*n.

Hva jeg vil: sende en formell klage på behandlingen. Vite hva dere andre tenker; tyder dette på problemer med sinnemestring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil du klage på? At de mener han har problemer med å mestre sinnet?

Han var jo allerede innlagt, og de har vel neppe tvangsinnlagt ham pga. dette?

Med vennlig hilsen

Gjest bippflipp
Skrevet

''tyder dette på problemer med sinnemestring?''

Vil ikke påstå det.

Skrevet

Det tyder ikke på problemer med sinnemestring med på problemer med at vedkommendes behandling kanskje ikke er godt nok tilpasset?

Skrevet

Kanskje folk reagerer med sinne i slike situasjoner...

Gjest Sint og sjokkert
Skrevet

Hva vil du klage på? At de mener han har problemer med å mestre sinnet?

Han var jo allerede innlagt, og de har vel neppe tvangsinnlagt ham pga. dette?

Med vennlig hilsen

Måten h*n ble behandlet på.

Skrevet

Måten h*n ble behandlet på.

Da burde du kanskje heller klage på måten han ble behandlet på?

Skrevet

''En person jeg kjenner veldig godt, og har kjent i flere år, har nettopp fått vite at h*n har "problemer med å mestre sinne". H*n er innlagt på psykiatrisk avdeling på dps, og ble presset langt forbi det h*n tålte (angst), og reagerte med sinne.''

Det skal mye til for å _innlegges_ på DPS, så her er det antakelig en forhistorie du ikker kjenner til. Det skal relativt mye til for å få tilbud fra DPS i det heile tatt, så her er antakelig legeerklæringer, epikriser, henvisninger osv "i boks"

''H*n hevet stemmen, avbrøt når de ansatte snakket til h*n, gikk bort med raske og bestemte skritt (noen meter unna), kastet noe rett ned i bakken, uten fare for at noen skulle treffes. ''

Tja, de ansatte her er nok vant til dette og lang verre agitering, så det er neppe grunn til bekymring...

''Som sagt, dette er en person jeg har kjent i flere år, det siste året+ har vi vært sammen daglig. Dette er andre gang jeg har sett h*n sint, forrige gang (for mer enn et år siden) var det etter alvorlige beskyldninger og sterkt press.

Hva jeg vil: sende en formell klage på behandlingen. Vite hva dere andre tenker; tyder dette på problemer med sinnemestring?¨''

Sende en formell klage kan du alltids: Fylkesmannen, Fylkeslegen eller NAV (om h*n har ytelser derfra) kan være et sted å begynne.

Gjest Sint og sjokker
Skrevet

''En person jeg kjenner veldig godt, og har kjent i flere år, har nettopp fått vite at h*n har "problemer med å mestre sinne". H*n er innlagt på psykiatrisk avdeling på dps, og ble presset langt forbi det h*n tålte (angst), og reagerte med sinne.''

Det skal mye til for å _innlegges_ på DPS, så her er det antakelig en forhistorie du ikker kjenner til. Det skal relativt mye til for å få tilbud fra DPS i det heile tatt, så her er antakelig legeerklæringer, epikriser, henvisninger osv "i boks"

''H*n hevet stemmen, avbrøt når de ansatte snakket til h*n, gikk bort med raske og bestemte skritt (noen meter unna), kastet noe rett ned i bakken, uten fare for at noen skulle treffes. ''

Tja, de ansatte her er nok vant til dette og lang verre agitering, så det er neppe grunn til bekymring...

''Som sagt, dette er en person jeg har kjent i flere år, det siste året+ har vi vært sammen daglig. Dette er andre gang jeg har sett h*n sint, forrige gang (for mer enn et år siden) var det etter alvorlige beskyldninger og sterkt press.

Hva jeg vil: sende en formell klage på behandlingen. Vite hva dere andre tenker; tyder dette på problemer med sinnemestring?¨''

Sende en formell klage kan du alltids: Fylkesmannen, Fylkeslegen eller NAV (om h*n har ytelser derfra) kan være et sted å begynne.

''her er det antakelig en forhistorie du ikker kjenner til.''

Jeg kjenner forhistorien.

Det jeg vil klage på er ikke innleggelsen, den er vi begge enige i at var nødvendig. Det er hvordan h*n ble behandlet i en konkret situasjon jeg reagerer på.

''Tja, de ansatte her er nok vant til dette og lang verre agitering, så det er neppe grunn til bekymring...''

Måten h*n reagerte på bekymrer meg ikke. Det ser jeg som en naturlig reaksjon på sterkt press. For ordens skyld: H*n sa klart i fra at det var for mye press, h*n reagerte også med økende angst og gråt. Dette pågikk en god stund, så de som var med burde forstått at h*n ble presset for hardt lenge før h*n reagerte med sinne.

Jeg kommer til å sende en klage. Personalet på en psykiatrisk avdeling skal ikke oppføre seg på den måten. Og de skal kunne takle et sinneutbrudd fra en pasient, spesielt når det er de selv som har fremkalt det.

Hva skulle poenget med å sende en klage til nav være?

Gjest Sint og sjokkert
Skrevet

Kanskje folk reagerer med sinne i slike situasjoner...

Det samme tenker jeg.

Jeg skjønner ikke hvordan denne ene hendelsen (det har ikke vært flere), fremprovosert av personalet, gir grunnlag for å hevde han har problemer med å mestre sinne.

Gjest Sint og sjokkert
Skrevet

Det tyder ikke på problemer med sinnemestring med på problemer med at vedkommendes behandling kanskje ikke er godt nok tilpasset?

Nettopp. En menneskelig reaksjon på ekstremt press, fra de som egentlig skal hjelpe.

Gjest Sint og sjokkert
Skrevet

''tyder dette på problemer med sinnemestring?''

Vil ikke påstå det.

:-)

Gjest Sint og sjokkert
Skrevet

Da burde du kanskje heller klage på måten han ble behandlet på?

Det har hele tiden vært hensikten.

Skrevet

Fint at du bryr deg.

Hva ønsker din venn?

Rent formelt vet jeg ikke hvordan man klager på behandlingen av andre enn en selv.

Kan være nyttig å kontakte pasientombudet (for psykiatri).

mvh

Skrevet

Det blir vanskelig å sitte å si det ene eller det andre fordi jeg kjenner ikke til alle detaljene og konteksten men av det lille du skriver virker det merkelig og definitivt en vond opplevelse for vedkommende det gjelder. Det jeg mener du bør gjøre er å skrive en "undring og reaksjon" til overhodet på DPS og be om en forklaring, i første omgang. Svaret du får der ville gitt meg en pekepinn på om jeg hadde gått videre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. En voksen personbør klage selv. I det minste må du klage på vegne av på hans oppfordring.

2. Har du sjekket de andres versjon av hendelsen?

Skrevet

Hva var det han kastet ned i bakken? Hvis han har knust eller ødelagt noe, så tar ikke psykiatrien så lett på det.

Gjest Sint og sjokkert
Skrevet

Fint at du bryr deg.

Hva ønsker din venn?

Rent formelt vet jeg ikke hvordan man klager på behandlingen av andre enn en selv.

Kan være nyttig å kontakte pasientombudet (for psykiatri).

mvh

Min venn synes de gikk langt over streken, og vil klage på det, og setter pris på at jeg skriver klagen.

Gjest Sint og sjokkert
Skrevet

Det blir vanskelig å sitte å si det ene eller det andre fordi jeg kjenner ikke til alle detaljene og konteksten men av det lille du skriver virker det merkelig og definitivt en vond opplevelse for vedkommende det gjelder. Det jeg mener du bør gjøre er å skrive en "undring og reaksjon" til overhodet på DPS og be om en forklaring, i første omgang. Svaret du får der ville gitt meg en pekepinn på om jeg hadde gått videre.

"Undring og reaksjon" er vel heller det jeg tenkte på. Det som skjedde var såpass grove overtramp at de ikke skal få fortsette videre uten protester. En formell klage må h*n selv skrive, eller jeg skrive for h*n etter oppfordring.

Skrevet

Min venn synes de gikk langt over streken, og vil klage på det, og setter pris på at jeg skriver klagen.

Da er det altså din venn som skal klage, ikke du. Du bare skriver klagen.

Jeg anbefaler å ta kontakt med pasientombudet.

Skriv klagen så saklig og adjektivfritt som mulig. Unngå for all del kraftuttrykk og raseriutbrudd. Da får din venn mest gjennomslag.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...