Gå til innhold

Er jeg alkoholiker?

Anbefalte innlegg

Gjest trubadurisolen
Skrevet

Jeg drikker nesten hver dag. jeg liker det ikke, men jeg greier ikke håndtere følelsene mine lenger. jeg tenker bare når jeg drikker. hva skal jeg gjøre!!.

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, om du ikke er alkoholiker allerede så er du på full fart til å bli det. Ta grep nå - ring fastlegen din i morgen og be om hjelp!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Begrepet alkoholiker brukes ikke lenger i helsevesenet.

Du har en skadelig bruk av alkohol. Muligens også den alvorligere diagnosen alkoholavhengighet.

Du bør legge dette ærlig frem for fastlegen din. Sammen kan dere finne en god behandling.

Gjest trubadurisolen
Skrevet

Ja, om du ikke er alkoholiker allerede så er du på full fart til å bli det. Ta grep nå - ring fastlegen din i morgen og be om hjelp!

Jeg er bare så redd for å slutte å drikke. Å bli satt på en medisin som gjør med dårlig hvis jeg drikker er min største frykt. Jeg vet ikke om jeg makter det. Skal tenke på det. Takk.

Skrevet

Jeg er bare så redd for å slutte å drikke. Å bli satt på en medisin som gjør med dårlig hvis jeg drikker er min største frykt. Jeg vet ikke om jeg makter det. Skal tenke på det. Takk.

Ringe Anonyme alkoholikere? Tror de har døgnvakt-telefon...

Skrevet

''Jeg er bare så redd for å slutte å drikke. Å bli satt på en medisin som gjør med dårlig hvis jeg drikker er min største frykt. Jeg vet ikke om jeg makter det.''

Du er ikke bare på god vei, du er alt en alkoholiker. Med dette utsagnet viser du det til fulle etter min mening. Vær så snill og søk hjelp!

Annonse

Skrevet

Det høres ut som du er det, ja. Du må ta tak i dette før det går så langt at du ikke lenger greier å gjøre noe med det. Det høres ut som du fortsatt kan komme ut av det hvis du bestemmer deg for det og virkelig vil.

Gjest YotoHama
Skrevet

En ting er sikkert. Hvis du fortsetter med dette skadelige alkoholkonsumet, vil du på sikt bli veldig mye dårligere. Alkohol for å døyve vonde følelser fører ikke til noe godt. Tvert imot.

Skrevet

Kom deg til fastlegen så fort som råd er og legg kortene på bordet. Han eller hun vil sikkert hjelpe deg og henvise deg til riktig instans. Har du en psykiatrisk diagnose er alkohol eksta farlig. Det gjør deg mer sårbar. Og har du barn er det krise.

Hilsen en som har vært i samme båt og kjemper for å holde seg edru. Jeg er selv tilknytt

Skrevet

Kom deg til fastlegen så fort som råd er og legg kortene på bordet. Han eller hun vil sikkert hjelpe deg og henvise deg til riktig instans. Har du en psykiatrisk diagnose er alkohol eksta farlig. Det gjør deg mer sårbar. Og har du barn er det krise.

Hilsen en som har vært i samme båt og kjemper for å holde seg edru. Jeg er selv tilknytt

.... (fortsettelse på forrige innlegg) ... AA. Jeg skal også på et bevisstgjøringskurs for rusmisbrukere som samtidig har en psykiatrisk diagnose på bydelens psykiatriske poliklinikk. Kanskje de har et sånt tilbud der du bor også?

Skrevet

Du blir ikke satt på medisiner med mindre du selv vil. Legen min snakket både om campral og antabus, men jeg er ikke interessert. Ergo blir det ingenting av. Hun skjønte det.

Gjest Labolina
Skrevet

Hvor vidt du er alkoholiker eller ei har jeg ikke lyst til å spekulere i - utover at du har et veldig usunt forhold til alkoholen som du bør gjøre noe med før du virkelig går på en smell.

Men mtp. medikamenter, så finnes det noe som heter Campral. Dette virker ikke slik som Antabus gjør ved å medføre et grusomt ubehag hvis man drikker. Campral virker empende på suget/cravingen etter å drikke. Kanskje kan det føles mindre skremmende? Eneste er at dette DESSVERRE ikke er å få på blåresept. Det koster mye, og man må legge ut for det og søke refusjon i etterkant. På den andre sida koster det virkelig skjorta å drikke tett også. Personlig har jeg ikke erfaring med verken Antabus eller Campral, men en god venn av meg bruker sistnevnte med svært god effekt.

Ellers handler det mye om å ta et oppgjør med seg sjøl. Hva ønsker man egentlig? Hva betyr egentlig alkoholen? Hvorfor bælme i seg noe man egentlig ikke liker noe særlig? Man har gjerne innerst inne en grunn til det. Ofte kan denne være vanskelig å pinpointe. Derfor synes jeg ikke du skal slite med dette aleine mer. Kontakt fastlegen din eller behandleren din i psykiatrien om du har en. Det finnes flere tilbud for rusbehandling, og det er mye bedre å be om hjelp før det er for seint.

Jeg snakker litt utifra erfaring. For et par år siden var jeg svært nær å ved å bli avhengig, drakk store mengder daglig og brukte opp mesteparten av pengene jeg får hver mnd+en del til. Snart nøt jeg ikke vinglassene eller drinkene mine mer, bare heiv det innpå. I starten skylte jeg på alt annet enn meg sjøl, samtidig med at jeg var livredd for å få en streng dom om jeg "bekjente mine synder" til behandleren min. Men til slutt kom jeg bare dit at jeg ikke orka mer, og la meg fullstendig flat. Hva var poenget med å holde på slik. Da jeg begynte å få abstinenssymptomer om jeg ikke holdt meg på en jevn promille ble jeg rett og slett litt redd.

Medikamenter brukte jeg ikke, utover litt for å lindre det verste ubehaget. Angrer ikke ett sekund i ettertid. Det kunne gått veldig galt. Var innlagt i et par uker, og hadde deretter hyppig poliklinisk behandling. Nå drikker jeg alkohol ganske sjeldent, og da i svært beskjedne mengder.

Med andre ord. Campral, Antabus, ingenting? Det er en individuell sak. Ingen kan gi deg medisiner mot din vilje uten videre. Ta imot hva du kan få av behandling. Steder som f.eks. Borgestaklinikken har hjulpet mange. AA kan man kontakte. I det hele tatt: Det finnes flere former for hjelp der ute, og nå har du tatt første skritt ved å spørre om du er alkoholiker. Slik jeg tolker det, så er det kanskje innerst inne et ønske om å komme ut av den situasjonen du nå er i? I alle fall oppfordrer jeg deg på det sterkeste til å søke hjelp nå. Du har ingen som helst grunn til å være flau - helsvesnet er der for å hjelpe deg, ikke dømme deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...