Gå til innhold

Secon opinion.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan blir en second opinion foretatt når det gjelder psykisk sykdom? Selv har jeg hatt en diagnose som emosjonell ustabil personlgihetsforstyrrelse, men ny psykiater mener jeg er manisk depressiv og at jeg har blitt feil behandla og feil medisinert i over 10 år. Jeg har og ved flere tilfeller sagt at jeg mener jeg er manisk depressiv men ingen har liksom villet høre på det jeg har og si.. Så hvordan vil da en klare å sjekke om det er manisk depressiv jeg er og ikke emosjonell ustab. pers. forstyrrelse jeg har? Må en bli innlagt over tid da? (Noe jeg er sterkt i mot) eller er det nok med en samtale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke bli innlagt fordet, men det er kanskje en fordel. Da får de se deg over tid, men hvis de er proffesjonelle er det fort gjort.

Gjest Labolina
Skrevet

Fra behandlerhold i seinere tid har jeg fått høre at de som får pf-diagnoser (so eupf) ikke sjelden viser seg egentlig å ha bipolar lidelse.

Personlig hadde jeg diagnosen uspesifisert pf. etter en innleggelse. To år seinere ble jeg på nytt innlagt pga. depresjon, og da mente psykiateren jeg fikk tildelt at hun følte den diagnosen ikke stemte. Derfor ble jeg seriøst utreda for det - bla. via et grundig intervju som heter SKID 2. For å gjøre en lang historie kort, fikk jeg bipolar-diagnosen min da jeg ble så hypoman at det nesten bikka over i en full mani. Pf diagnosen ble tatt bort og erstatta med personlighetsmessig sårbarhet ift. slik og slik pga. sånn og sånn.

At jeg var innlagt da, var en fordel på den måten at ting ble fanga opp fort og sett sammenhengende over tid. Imidlertid tror jeg ikke det er noen absolutt nødvendighet med innleggelse. Imidlertid synes jeg EN samtale er i minste laget til å stille en god og sikker diagnose med mindre symptomene er så klare at ingen ting annet er spesielt sannsynlig.

Jeg tenker at iom at du føler deg hjemme med bipolar lidelse i seg sjøl er en meget god grunn til å få det utreda. Ta imot psykiaterens tilbud om dette, og vær åpen om alt du tenker rundt det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...