Gå til innhold

Hva er dette? Nhd og andre - Trenger et svar

Anbefalte innlegg

Gjest MinJulius
Skrevet

I dag pratet jeg med kontakten min og jeg fikk vite at jeg står på venteliste for ny utredning, fordi dem ville utrede meg uten medisiner.

Foreløpig så vet jeg at jeg skal ta en evnetest og noen tekstoppgaver.

Dem har bedt om en erfaren psykolog til å gjøre dette.

Fikk vite i dag at det stod i journalen min at jeg hadde paranoid schizofreni eller paranoid psykose.

Men de er nå usikre på dette.

Jeg har slitt med psykosesymptomer i flere år, men de har gradvis avtatt.

De lurer nå på om jeg kan være autist siden jeg ligger en del etter på noen områder.

Hjernen stoppet å utvikle seg i 4 kl på barneskolen.

Nå går jeg på tilrettelagt og har problemer med lyder.

Klarer ikke konsentrere meg om oppgaver så lenge noen snakker/hører musikk osv..

I dag mistet jeg konsentrasjonen og hadde problemer med mattestykker som en 1 klassing hadde klart.

Så for å trene i matte fikk jeg med meg oppgaver hjem.

Helt enkle oppgaver.

Slik som regning av dl og liter og telling av penger osv..

Mange tror jeg er dum, og jeg begynner å tro det selv.

Fordi at når voksne prater til meg, prater dem med barnestemme.

Dem tror ikke jeg forstår når dem prater normalt.

Jeg lever i min egen lille verden.

Når jeg faller inn i denne verden får jeg ikke med meg hva som blir sagt eller gjort og jeg kan svare på noe helt annet.

De på sykehuset ville ha meg på mest mulig medisiner fordi dem tror jeg er alvorlig psykisk syk.

Men her jeg er nå ser dem at jeg var et vrak med så mye medisiner.

Jeg gikk på 30 mg zyprexa, 1 ml trilafon og 100 mg truxal.

Da jeg gikk på så mye medisiner subbet jeg med beina, jeg svarte "hæ?" etter hvert spørsmål og setning og jeg siklet og mye mer...

Jeg vil ha et svar på hva som feiler meg!!!

Er det autisme eller er det paranoid schizofreni/paranoid psykose?

Det var en periode der jeg følte meg ekstremt overvåket og trodde folk forgiftet meg og tv overvåket meg.

Jeg hørte stemmer og så mennesker gå forbi meg og foran meg.

Jeg hadde hukommelsestap og gjorde ting jeg ikke ville.

Som for eksempel truing av kniv osv...

Nå lever jeg et ganske usosialt liv.

Unngår mennesker og er for meg selv.

Når jeg er med mange mennesker, setter jeg meg på et bord for meg selv eller med minst folk.

Jeg klarer ikke trøste andre mennesker, sier bare "går det bra?"

Har ikke lekt med bamser siden jeg var liten.

Men nå har jeg kjøpt meg en bamse som jeg leker med hver dag.

Prater til ham, koser med ham, synger for ham og føler at dette er babyen min.

Jeg tror at han pludrer til meg og svarer meg på sin lille måte.

Jeg er veldig kranglete for tiden og får ofte plutselige utbrudd der jeg skriker osv...

Jeg er lei av å ha det slik og trenger et svar!!!

Er dette psykose eller er det autisme?

Kan dette med bamser være et utrykk for at jeg ikke fikk den kjærlighet jeg behøvde som barn? (mor var pillemissbruker og far var psykisk og fysisk truende) Kan jeg da ha utviklet en form for kjærlighet over døde gjenstander?

Jeg ønsker ikke leve slik lenger!

Av og til vil jeg ikke mer, men Julius (bamsen) trøster meg alltid og får meg i godt humør.

Han tar hånden og klapper meg på kinnet.

Når jeg ser tv føler jeg, jeg forsvinner inn i tven, at jeg er tilstede i filmen.

Blir helt med og snakker som om jeg skulle vært i filmen.

Er dette normalt?

Bør jeg igjen begynne med medisiner? Hvis det er autisme så kan vel ikke det medisineres?

Jeg kan vel ikke begynne med medisiner igjen før utredningen er ferdig?

Er jeg syk?

Jeg kan bekrefte at det jeg sier er 100 prosent sant og at jeg ikke er et troll.

Så vær så snill NHD og andre, gi meg et svar på hva dette kan være!

Det bekymrer meg så veldig!!!

MVH MinJulius

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde fått en psykolog el.l som kunne trygge deg litt og som du kunne snakke åpent med om disse tingene. Autister kan få psykose, og barn som vokser opp med omsorgssvikt kan utvikle lærevansker og miste troen på seg selv (jeg mistenker at det siste er det viktigste i ditt tilfelle). Medisiner kan være til hjelp ved psykotiske symptomer, men de kan også gi alvorlige bivirkninger, derfor må riktig type og dosering bestemmes i tett samråd med lege.

Lurer på om Pasientombudet kan hjelpe deg?

Gjest MinJulius
Skrevet

Du burde fått en psykolog el.l som kunne trygge deg litt og som du kunne snakke åpent med om disse tingene. Autister kan få psykose, og barn som vokser opp med omsorgssvikt kan utvikle lærevansker og miste troen på seg selv (jeg mistenker at det siste er det viktigste i ditt tilfelle). Medisiner kan være til hjelp ved psykotiske symptomer, men de kan også gi alvorlige bivirkninger, derfor må riktig type og dosering bestemmes i tett samråd med lege.

Lurer på om Pasientombudet kan hjelpe deg?

Skal klage på den behandlingen jeg fikk.

Med alle de medisinene jeg gikk på, har jeg fått beskjed om at jeg aldri ville blitt gammel.

Jeg fikk en hestedose som norsk helsevesen aldri burde ha gitt.

Jeg ødela hjernen min og slet med alvorlige bivirkninger i flere måneder

Skrevet

Virker som dette er noe psykotisk, kjenner meg igjen i noe og har en psykoselidelse. Jeg er heller ikke flink på skolen, men ingen har vært inne på autisme.

Skrevet

Hei!

Tror ingen andre enn en god utredning vil gi deg svar på dette.

Jeg hadde som barn infantil psykose, der kommer jo psykose-ordet inn, mens i dag kaller man det barneautisme. Og i dag er hele saken redusert til asperger syndrom, som snart blir fjernet.

''Klarer ikke konsentrere meg om oppgaver så lenge noen snakker/hører musikk''

Jeg har selv så store vansker med å oppfatte et enkelt spørsmål når det er lyder i et rom (ellers også, dette heter forsinket prosisering) at jeg i dag bare svarte noe jeg viste var feil på en labøvelse fordi ordene klarte jeg ikke finne samtidig som jeg skulle oversette, tenke, sette sammen ord til mening m.m. Min foreleser som vet jeg kan en del om emnet, ble så overrasket at han ble taus, jeg selv tenkte " å så dumme mennesker som stiller meg spørsmål i et rom med lyder"

Jeg "faller også inn i TV" dvs jeg lever meg ikke engentlig inn i det jeg ser, jeg bare SER og noe gjør at jeg blir fjern og borte, omtrent som når et hjul snurrer mens det sier tikktrikktikk, sånn som sykkelhjul gjør når man snur sykkelen opp ned.

Noen ganger vet jeg ikke hva som skjer på TV, jeg faller bare bort og ut, det er så mange farger og så mye lys og så alt for fort går det. Derfor syns min psykiater det er umulig for meg å bli lege, hun sa "du vil jo henge deg fullstendig opp i apparatene på overvåkingen", det tror hun, og litt rett har hun, selv mener jeg det kunne gått bra.

Tror det med psykose har noen overlappingen med symptomer på autisme for noen har fått feil diagnose skrev professor Gildberg, men dette var menn som hadde svart feil på diverse sentrale spørsmål som eks, "hører du stemmer?" hvis man svarer ja på det spørsmålet selv om man hører stemmer så kan man få psykosediagnose, for de greier ikke alltid tenke at de stemmene vi snakker om og som vi hører er stemmene rundt oss. de presiserer med andre ord dårlig det de spør om.

Be om en utredning, for autisme fins det ingen medisiner mot, men psykose har en jo effektiv og god behandling mot. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...