Gå til innhold

Bytting av fastlege-medisiner NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kommet i den situsjonen at jeg må bytte faslege da hun jeg har gått hos de siste tyve årene har sluttet. Skal møte hennes etterfølger på mandag. Og så er jeg så redd hun er av de som vil frelse verden for B-preparater. Jeg har som NHD sikkert husker etter å ha vært på forumet siden 2003, måttet bruke 1 mg xanor og 10 mg valium om dagen på grunn av panikkangst, somatisert GAD, sosialangst og helsangst. Bruker Aurorix og 2,5 mg zyprexa i tillegg. Panikk angst og sosilalangst samt depresjon fikk jeg i forbindelse med cipralex forsøk. Valium har jeg brukt siden jeg var 19, mens xanor fikk jeg av psykiater for 6 år siden i forbindelse med voldsomme abstinenser pga cipralex. Med den medisineringen jeg nå har fungerer dagene for meg. Siden det er psykiater som har gitt meg xanor - kan den nye legen da nekte med denne medisinen????. Du skrev engang til meg NHD at jeg ville fått de av deg og. Jeg er ikke av de som må ha mer og mer. Har stått på samme dose de seks siste årene. Før cipralex brrukte jeg 5-10 mg valium og ikke noe annet. Cipralex gjorde meg ufør. Håper på svar før mandag NHD - dette tar fra meg nattesøvnen. Har gått i terapi fra 2007 til 2010. Dette førte ikke fram. Overstiger en psykiateres medisinering fastlegens meninger om B-preparater???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastlegen kan nekte å fortsette forskrivningen dersom vedkommende mener den ikke er faglig forsvarlig. Dette skjer fra tid til annen, hørte senest om et tilfelle for noen uker siden. Men den nye fastlegen vil vel ha tilgang til den gamle journalen din og der fremkommer det at forbruket ditt er stabilt, noe som er en stor fordel i en slik sammenheng.

Skrevet

Fastlegen kan nekte å fortsette forskrivningen dersom vedkommende mener den ikke er faglig forsvarlig. Dette skjer fra tid til annen, hørte senest om et tilfelle for noen uker siden. Men den nye fastlegen vil vel ha tilgang til den gamle journalen din og der fremkommer det at forbruket ditt er stabilt, noe som er en stor fordel i en slik sammenheng.

Hva gjør jeg da. Jeg er avhengig av de tablettene for å fungere, og etter mange års bruk avhengig også fysisk.Med cipralex seponering godt i minne, orker jeg ikke tenke på noen ny seponering. Psykiateren som jeg fikk de av er også sluttet. Men han holdt fast ved at jeg kunne fortsette å bruke disse medisinene, og det på livstid. Han ville jeg skulle ta 3 mg xanor depot, mens jeg holdt fast ved den ene, og 10 mg valium. Jeg har det skrivet fra han. Hvis jeg ikke får de medisinene er livet over for meg. Jeg fungerer ikke uten, prøv angst av hverste slag de som vil uten medisiner sier jeg bare.

Skrevet

Hva gjør jeg da. Jeg er avhengig av de tablettene for å fungere, og etter mange års bruk avhengig også fysisk.Med cipralex seponering godt i minne, orker jeg ikke tenke på noen ny seponering. Psykiateren som jeg fikk de av er også sluttet. Men han holdt fast ved at jeg kunne fortsette å bruke disse medisinene, og det på livstid. Han ville jeg skulle ta 3 mg xanor depot, mens jeg holdt fast ved den ene, og 10 mg valium. Jeg har det skrivet fra han. Hvis jeg ikke får de medisinene er livet over for meg. Jeg fungerer ikke uten, prøv angst av hverste slag de som vil uten medisiner sier jeg bare.

Du bekymrer deg litt vel mye på forhånd, synes jeg. Først må du jo treffe den nye fastlegen og finne ut hvordan vedkommende tenker om medisineringen. Ikke gitt at det vil komme forslag om endringer.

Skrevet

Du bekymrer deg litt vel mye på forhånd, synes jeg. Først må du jo treffe den nye fastlegen og finne ut hvordan vedkommende tenker om medisineringen. Ikke gitt at det vil komme forslag om endringer.

Det som bekymrer meg er at hun er ung. Og de lærer at B-preparater ikke skal brukes.Da skal skrive ut ssri istedet, noe som var gift for meg. En eldre doktor som var med på å gi ut valium ol, på 60-70 og 80 tallet som medisin mot angst, er mere tolerante. Psykiateren jeg fikk xanor av sa at psykiatrien ville vært hjelpeløs uten disse preparatene. Og enda han jobbet halvt på modum.-- hvor de jo ikke skal bruke b-prep.

ja bekymring tilhører min GAD, håper jeg får sove i natt. Takk for svr forresten Frosken. Jeg hadde håpet at så lenge det var psykiater-dvs spesialist på området som skrev disse ut til meg i en meget sårbar periode-(avvenning fra ssri)-- at spesialisten hadde det siste ordet hvis du skjønner hva jeg mener.

Gjest X-Zyprexa
Skrevet

Ta det med ro, om du må slutte med medisinene skal legen hjelpe deg med å trappe ned på forsvalig måte.

Må også si at jeg skjønner meg ikke på leger som skriver ut sånne medisiner for fast bruk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En klok lege er ydmyk hva gjelder erfaringer som en pasient og en annen lege har gjort seg over tid.

Dessverre er ikke alle leger kloke, men vi kan håpe at din nye lege er det.

En spesialist kan ikke påby en fastlege en bestemt forskrivning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...