Gå til innhold

NHD. Livmorhalskreft vaksine (viktig..)

Anbefalte innlegg

Gjest bæreslynge
Skrevet

Er ei mor som sliter psykisk og derfor blir jeg ekstra påvirket i negativ forstand av det som skrives her inne. Det er skrevet på åpent forum at ingen jenter på 12 burde ta livmorhalskreft vaksine da dette kan være svært skadelig..

Hva bør jeg gjøre? Følge folkehelseinstittutes råd eller høre på innsender av innlegget? Leste brosjyren vi fikk av helsesøster og fikk inntrykk at det er en viktig grunn til å ta vaksinen..

Har ei datter på 12 så dette er veldig aktuelt for meg. Ble lei og bekymret når jeg leste dette på åpent. Hadde tenkt å gi dattra mi vaksinen, men nå vet jeg ikke..

Håper du kan svare meg!

Mvh

Videoannonse
Annonse
  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• hidi, the scorpion

19

• PieLill

15

• Madelenemie

14

Gjest vanskelige valg
Skrevet

Jeg forstår deg godt, blir bekymret jeg også av alt som skrives.

Men, vi valgte å høre på folkehelsa og helsesøster samt fastlegens råd.

Så dattera fikk den forrige uke.

Skrevet

Du bør følge Folkehelseinstituttes råd (de vet hva de snakker om, og har absolutt ingen interesse i å be folk gjøre noe som er farlig), og ikke anonyme tullinger (unnskyld ordbruken) på internett, som har fått det for seg at det er en verdensomspennende konspirasjon rundt vaksiner, mobiltelefoner, TV, knaskegulrøtter og alt annet.

Man tar vaksiner for det er MYE større sjanser at man skal bli syk/skadet av det man vaksinerer seg mot - i dette tilfellet en krefttype.

Med vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du skal selvsagt følge rådene fra Folkehelseinstituttet og ikke fra en anonym konspirasjonsgalning.

Jeg støtter sørs svar til deg.

Skrevet

Du skal selvsagt følge rådene fra Folkehelseinstituttet og ikke fra en anonym konspirasjonsgalning.

Jeg støtter sørs svar til deg.

Har du satt deg tilstrekkelig inn i spørsmålene rundt vaksinen?

Skrevet

Jeg syntes selv det var fryktelig vanskelig å ta et valg da min tolvåring fikk tilbud om vaksinen. Vi diskuterte dette hjemme og hun var ganske klar selv på at hun ikke ønsket å ta den siden hun nettopp hadde tatt svineinfluensavaksinen.

Når Folkehelseinstituttet anbefaler en vaksine - og du har hatt en klar formening om at vaksinering er ok, så synes jeg du skal gå for dette:)

For mange år siden var det massehysteri rundt MMR-vaksinasjon av spedbarn i Danmark, så mange lot være å vaksinere barna sine. Følgene ble svært stor økning i dødelighet hos danske spedbarn.

Det er sunt å være skeptisk mot vaksiner i utgangspunktet, men man bør ikke lytte til fantatikere som leter etter alle mulige grunner til ikke å ta vaksine - skulle man hørt på disse, så hadde nok mange menneskeliv gått tapt...

Gjest Høstløvet
Skrevet

Jeg syntes selv det var fryktelig vanskelig å ta et valg da min tolvåring fikk tilbud om vaksinen. Vi diskuterte dette hjemme og hun var ganske klar selv på at hun ikke ønsket å ta den siden hun nettopp hadde tatt svineinfluensavaksinen.

Når Folkehelseinstituttet anbefaler en vaksine - og du har hatt en klar formening om at vaksinering er ok, så synes jeg du skal gå for dette:)

For mange år siden var det massehysteri rundt MMR-vaksinasjon av spedbarn i Danmark, så mange lot være å vaksinere barna sine. Følgene ble svært stor økning i dødelighet hos danske spedbarn.

Det er sunt å være skeptisk mot vaksiner i utgangspunktet, men man bør ikke lytte til fantatikere som leter etter alle mulige grunner til ikke å ta vaksine - skulle man hørt på disse, så hadde nok mange menneskeliv gått tapt...

''For mange år siden var det massehysteri rundt MMR-vaksinasjon av spedbarn i Danmark, så mange lot være å vaksinere barna sine. Følgene ble svært stor økning i dødelighet hos danske spedbarn.''

Kan du dokumentere denne påstanden?

Skrevet

''For mange år siden var det massehysteri rundt MMR-vaksinasjon av spedbarn i Danmark, så mange lot være å vaksinere barna sine. Følgene ble svært stor økning i dødelighet hos danske spedbarn.''

Fant dessverre ikke dette, men husker selv godt at jeg så et program om det på tv for noen år siden. Mener jeg har lest det på nett også, men er ikke verdens beste googler :P

Meslinger er iallefall en sykdom som kan være potensielt dødelig.

Skrevet

Dødeligheten med MMR er nær null.

Når man slutter å vaksinere mot disse tre sykdommene, derimot, så begynner barn å dø. Også de som pga annen sykdom ikke kan vaksineres, blir smittet og dør.

Så hva skjer - ta Bulgaria:

''Beginning in April 2009 there was a large outbreak of measles

in Bulgaria, with over 24,000 cases including 24 deaths.''

"M"

''Mumps viral infections in adolescent and adult males carry an up to 30% risk that the testes may become infected (orchitis or epididymitis), which can be quite painful; about half of these infections result in testicular atrophy, and in rare cases sterility can follow.[32]

Spontaneous abortion in about 27% of cases during the first trimester of pregnancy.[32]

Mild forms of meningitis in up to 10% of cases[32] (40% of cases occur without parotid swelling)''

Eller R for Rubella:

''There was a pandemic of rubella between 1962 and 1965, starting in Europe and spreading to the United States.[32] In the years 1964-65, the United States had an estimated 12.5 million rubella cases. This led to 11,000 miscarriages or therapeutic abortions and 20,000 cases of congenital rubella syndrome. Of these, 2,100 died as neonates, 12,000 were deaf, 3,580 were blind and 1,800 were mentally retarded. In New York alone, CRS affected 1% of all births''

Dette er ikke alvorlig nok?

Gjest Høstløvet
Skrevet

Når man slutter å vaksinere mot disse tre sykdommene, derimot, så begynner barn å dø. Også de som pga annen sykdom ikke kan vaksineres, blir smittet og dør.

"M"

''Mumps viral infections in adolescent and adult males carry an up to 30% risk that the testes may become infected (orchitis or epididymitis), which can be quite painful; about half of these infections result in testicular atrophy, and in rare cases sterility can follow.[32]

Spontaneous abortion in about 27% of cases during the first trimester of pregnancy.[32]

Mild forms of meningitis in up to 10% of cases[32] (40% of cases occur without parotid swelling)''

Eller R for Rubella:

''There was a pandemic of rubella between 1962 and 1965, starting in Europe and spreading to the United States.[32] In the years 1964-65, the United States had an estimated 12.5 million rubella cases. This led to 11,000 miscarriages or therapeutic abortions and 20,000 cases of congenital rubella syndrome. Of these, 2,100 died as neonates, 12,000 were deaf, 3,580 were blind and 1,800 were mentally retarded. In New York alone, CRS affected 1% of all births''

Jeg spurte spesifikt etter dokumentasjon fra Danmark.

Jeg har googlet dette, men finner ikke noen informasjon.

Skrevet

Jeg spurte spesifikt etter dokumentasjon fra Danmark.

Jeg har googlet dette, men finner ikke noen informasjon.

Man kan nok trygt anta at tallene er tilsvarende der, tror du ikke?

Med vennlig hilsen

Skrevet

"M"

Eller R for Rubella:

Hei!

Det var en kikhosteepidemi i Sverige for noen år siden, merkelig nok ble de vaksinerte barna syke :)....det overrasket de svenske helsmyndigheter.

Folkehelseintituttet vil sikkert alles beste, man har likevel lov til å bruke hodet.

Sykdomshysteri er en god industru det også.

Men i travelheten er sikkert vaksinering på mange måter effektiv.

Når det gjelder livmorhalskreft fins det imidlertid andre grep man kan ta, feks bedre seksualundervisning, man kan være lykkelig uten X antall seksualpartnere, kanskje lykkeligere egentlig.

Det har dessuten vært snakk om at dette også øker presset på barn om ang å ha sex, jenter på 12 år burde vente mange år før de har sex.

Jeg skriver ikke som religiøs nå, jeg tror man får et langt bedre og roligere liv hvis man klare vente med noe og ikke gå til sengs straks man får seg kjæreste.

Noe er det virkelig fint å vente med og nettopp det trenger barn og unge i dag mer informasjon om.

Gjest Høstløvet
Skrevet

Med vennlig hilsen

Nei, jeg har ikke hørt om svært stor økning i dødelighet blant spedbarn i Danmark pga dette.

Togli skrev:

Jeg synes faktisk at påstanden er veldig grov.

Gjest Høstløvet
Skrevet

Hei!

Det var en kikhosteepidemi i Sverige for noen år siden, merkelig nok ble de vaksinerte barna syke :)....det overrasket de svenske helsmyndigheter.

Folkehelseintituttet vil sikkert alles beste, man har likevel lov til å bruke hodet.

Når det gjelder livmorhalskreft fins det imidlertid andre grep man kan ta, feks bedre seksualundervisning, man kan være lykkelig uten X antall seksualpartnere, kanskje lykkeligere egentlig.

Det har dessuten vært snakk om at dette også øker presset på barn om ang å ha sex, jenter på 12 år burde vente mange år før de har sex.

Jeg skriver ikke som religiøs nå, jeg tror man får et langt bedre og roligere liv hvis man klare vente med noe og ikke gå til sengs straks man får seg kjæreste.

Noe er det virkelig fint å vente med og nettopp det trenger barn og unge i dag mer informasjon om.

Jeg er helt enig med deg i det du skriver.

Skrevet

Hei!

Jeg har også snakket med min datter, vi har valgt en annen løsning, god informasjon om hva sex er og handler om, at det er fint å vente. At sex ikke er noe så enkelt som at man bare har det med den første kjæresten man får, men noe som blir bedre hvis man greier vente.

De fleste foreldre var uenige med oss, men vi tror denne vaksinen blir for enkel, med en god forklaring, med kunnskap, ikke bare om sex, men om alkohol og mye annet tror jeg barn i utgangspunktet er fornuftige, hvis de vokser opp med fornuftige foreldre som snakker med dem.

Dessuten er en vaksine uten samtale om sex, rett og slett et lite overgrep, man sier noe med dette, som man heller burde si med ord.

Jeg er ikke i tvil når jeg ser barna vokse til, når jeg daglig kjenner på samarbeide og gleden ved å være sammen at å snakke sammen, gi videre sine erfaringer, er en mye bedre løsning.

Skrevet

Hei!

Dette har jeg aldri hørt om!

Men Japan er et fremgangsrikt land med mange kloke mennesker. :)

I Japan venter man med vaksinasjon av barn til de er 2 år.

Dette syns jeg er klokt

De hadde neppe ventet med det hvis det var fare for økt spebarnsdødelighet :)

Gjest Høstløvet
Skrevet

Med vennlig hilsen

Det finnes ingen tabeller som tilsier at barnedødeligheten i Danmark har steget markant i noen tidsperiode.

Se denne kurven over sannsynligheten for at barn dør før de blir fem år. Det har vært en jevn nedgang i antall barnedødsfall unntatt en periode på midten av åttitallet, hvor kurven var jevn.

http://www.google.dk/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sh_dyn_mort&idim=country:DNK&dl=da&hl=da&q=b%C3%B8rned%C3%B8delighed

Gjest Høstløvet
Skrevet

Fant dessverre ikke dette, men husker selv godt at jeg så et program om det på tv for noen år siden. Mener jeg har lest det på nett også, men er ikke verdens beste googler :P

Meslinger er iallefall en sykdom som kan være potensielt dødelig.

Det har ikke på noe tidspunkt vært en økning i antall barnedødsfall i Danmark. Tvert om har dødeligheten for barn under 5 år gått nedover i en jevn kurve i de siste femti årene. Se linken:

http://www.google.dk/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sh_dyn_mort&idim=country:DNK&dl=da&hl=da&q=b%C3%B8rned%C3%B8delighed

Skrevet

Nei, jeg har ikke hørt om svært stor økning i dødelighet blant spedbarn i Danmark pga dette.

Togli skrev:

Jeg synes faktisk at påstanden er veldig grov.

Er det påstanden om at folk lot være å vaksinere ungene, eller at uvaksinerte unger blir syke som du synes er grov, og du mangler dokumentasjon på?

Skrevet

Hei!

Det holder med én seksualpartner for å få HIV, og alt annet.

Den strategien der er veldig risikabel.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...