Gå til innhold

NHD. Livmorhalskreft vaksine (viktig..)

Anbefalte innlegg

Gjest Høstløvet
Skrevet

Er det påstanden om at folk lot være å vaksinere ungene, eller at uvaksinerte unger blir syke som du synes er grov, og du mangler dokumentasjon på?

Det er denne påstanden, for den er direkte usann:

''Følgene ble svært stor økning i dødelighet hos danske spedbarn.''

Se dokumentasjon om barnedødeligheten i Danmark gjennom de siste femti år.

Jeg har sendt linken til deg tidligere, men her er den igjen:

http://www.google.dk/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sh_dyn_mort&idim=country:DNK&dl=da&hl=da&q=b%C3%B8rned%C3%B8delighed

Videoannonse
Annonse
  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• hidi, the scorpion

19

• PieLill

15

• Madelenemie

14

Skrevet

Det finnes ingen tabeller som tilsier at barnedødeligheten i Danmark har steget markant i noen tidsperiode.

Se denne kurven over sannsynligheten for at barn dør før de blir fem år. Det har vært en jevn nedgang i antall barnedødsfall unntatt en periode på midten av åttitallet, hvor kurven var jevn.

http://www.google.dk/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sh_dyn_mort&idim=country:DNK&dl=da&hl=da&q=b%C3%B8rned%C3%B8delighed

Barnedødeligheten gjelder selvsagt for de som ikke er vaksinert. Det var heldigvis ikke så mange som ble lurt av MMR-løgnene til disse to legene at det vises på en statistikk for hele landet.

Skrevet

Hei,

Etter mitt syn er saken langt mer nyansert enn slik Folkehelseinstituttet og "fagfolk" framstiller det. Vaksiner er helt klart viktige når det er behov for det, men de har også en risiko som bør tas alvorlig.

100.000 kr -spørsmålet alle i "målgruppen" bør stille seg er om det er behov for å starte denne vaksinen når jentene er bare tolv år? De må jo ta den igjen etter 5 år...

Dagens samfunn styres av penger og kapital, og for meg lukter dette "skremselspropaganda" og en "billig forretningside" lang vei. Blir som tobakk og Coca Cola, nesten garantert salg i morgen ( om 5 år ) også.

For de som er interessert i mer dybde i desse tema, kan jeg anbefale Dag Vilje Polezynski og Co i Magasinet VOF, ( vitenskap og fornuft ), vof.no

Uansett, lykke til, å ta valg her er absolutt ikke lett, men det er viktig å følge både magefølelse og søke kunnskap i så viktige valg.

Skrevet

Det har ikke på noe tidspunkt vært en økning i antall barnedødsfall i Danmark. Tvert om har dødeligheten for barn under 5 år gått nedover i en jevn kurve i de siste femti årene. Se linken:

Dette er den tredje gangen du spammer med samme statistikk, som er for HELE Danmark - vaksinerte og uvaksinerte.

Skrevet

Hei!

Jeg har også snakket med min datter, vi har valgt en annen løsning, god informasjon om hva sex er og handler om, at det er fint å vente. At sex ikke er noe så enkelt som at man bare har det med den første kjæresten man får, men noe som blir bedre hvis man greier vente.

De fleste foreldre var uenige med oss, men vi tror denne vaksinen blir for enkel, med en god forklaring, med kunnskap, ikke bare om sex, men om alkohol og mye annet tror jeg barn i utgangspunktet er fornuftige, hvis de vokser opp med fornuftige foreldre som snakker med dem.

Dessuten er en vaksine uten samtale om sex, rett og slett et lite overgrep, man sier noe med dette, som man heller burde si med ord.

Jeg er ikke i tvil når jeg ser barna vokse til, når jeg daglig kjenner på samarbeide og gleden ved å være sammen at å snakke sammen, gi videre sine erfaringer, er en mye bedre løsning.

Å samtale om sex slik du har gjort det er selvsagt svært viktig, så det er bra dere har hatt den samtalen :)

Livmorhalskreft kan man få selv om man har sen debut eller bare en partner hele livet, så sånn sett er det en god ting å vaksinere seg. Det jeg er skeptisk til er at effekten av vaksinen visstnok varer kun i fem år? Og blir jentene da innkalt til ny vaksine?

Grunnen til at eldstejenta mi valgte å droppe den var at hun akkurat hadde tatt vaksinen mot svineinfluensaen, så vi følte vel det ble mye på en gang. Kanskje tar hun vaksinen sammen med lillesøster som nok snart får tilbud om denne vaksinen hun også :)

Skrevet

Det har ikke på noe tidspunkt vært en økning i antall barnedødsfall i Danmark. Tvert om har dødeligheten for barn under 5 år gått nedover i en jevn kurve i de siste femti årene. Se linken:

Økning i barnedødsfall etter meslinger - ikke generelle dødsfall. Skulle ønske jeg fant linken.....

Husker søstra mi var fryktelig syk av meslinger da hun var liten.. Jeg fikk det ikke fordi jeg var vaksinert...

Skrevet

Hei,

Etter mitt syn er saken langt mer nyansert enn slik Folkehelseinstituttet og "fagfolk" framstiller det. Vaksiner er helt klart viktige når det er behov for det, men de har også en risiko som bør tas alvorlig.

100.000 kr -spørsmålet alle i "målgruppen" bør stille seg er om det er behov for å starte denne vaksinen når jentene er bare tolv år? De må jo ta den igjen etter 5 år...

Dagens samfunn styres av penger og kapital, og for meg lukter dette "skremselspropaganda" og en "billig forretningside" lang vei. Blir som tobakk og Coca Cola, nesten garantert salg i morgen ( om 5 år ) også.

For de som er interessert i mer dybde i desse tema, kan jeg anbefale Dag Vilje Polezynski og Co i Magasinet VOF, ( vitenskap og fornuft ), vof.no

Uansett, lykke til, å ta valg her er absolutt ikke lett, men det er viktig å følge både magefølelse og søke kunnskap i så viktige valg.

Grunnen til at de må ta denne vaksinen så tidlig er at den ikke har effekt etter at jenta har debutert seksuelt for første gang..... Det er vel i den alderen jentene får vaksinen mot røde hunder også (pga risikoen for å få dette i et et svangerskap)? Eller kanskje er den vaksinen ved fjortenårsalder?

Gjest Høstløvet
Skrevet

Dette er den tredje gangen du spammer med samme statistikk, som er for HELE Danmark - vaksinerte og uvaksinerte.

Begynner du med personhetsing, når du går tom for saklige argumenter?

Skrevet

Det holder med én seksualpartner for å få HIV, og alt annet.

Den strategien der er veldig risikabel.

Med vennlig hilsen

Hei!

Nei den er ikke det :)

Det er feks ikke livmorhalskreft blant nonner, :)

Hvorfor det tror du?

Og det er allment kjent.

Skrevet

Hei,

Det der med penger og "store firma" som tjener penger:

De tjener fint lite på noen vaksiner sammenlignet med hva de tjener på at de som blir syke må behandles for kreft eller influensa/lungebetennelse. Da er det jo ikke bare snakk om "en vaksine", men medisiner, utstyr, tester, og alt det andre.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Å samtale om sex slik du har gjort det er selvsagt svært viktig, så det er bra dere har hatt den samtalen :)

Livmorhalskreft kan man få selv om man har sen debut eller bare en partner hele livet, så sånn sett er det en god ting å vaksinere seg. Det jeg er skeptisk til er at effekten av vaksinen visstnok varer kun i fem år? Og blir jentene da innkalt til ny vaksine?

Grunnen til at eldstejenta mi valgte å droppe den var at hun akkurat hadde tatt vaksinen mot svineinfluensaen, så vi følte vel det ble mye på en gang. Kanskje tar hun vaksinen sammen med lillesøster som nok snart får tilbud om denne vaksinen hun også :)

Hei!

Ja på meidisinstudiet snakket en foreleser nettopp om vaksinen og at det fantes jo andre løsninger, da feks livmorhalskreft nesten ikke forekommer blant nonner. Noe jeg kjente til fra før, da søstrene tullet med det.

faren for livmorhalskreft øker med antall seksualpartnere,

Faren for meg er dermed minimal.

Skrevet

Hei!

Nei den er ikke det :)

Det er feks ikke livmorhalskreft blant nonner, :)

Hvorfor det tror du?

Og det er allment kjent.

Jeg skrev én seksualpartner, og ikke null seksualpartnere. Det er svært få mennesker i Norge i dag som lever gjennom livet med null seksuell erfaring. Mange nonner er nok også mer erfarne enn som så.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei!

Ja på meidisinstudiet snakket en foreleser nettopp om vaksinen og at det fantes jo andre løsninger, da feks livmorhalskreft nesten ikke forekommer blant nonner. Noe jeg kjente til fra før, da søstrene tullet med det.

faren for livmorhalskreft øker med antall seksualpartnere,

Faren for meg er dermed minimal.

De fleste mennesker blir ikke nonner, Madelenemie.

De fleste mennesker har mer enn én seksualpartner, og de sekualpartnerne de har har gjerne hatt flere andre seksualpartnere, osv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei!

Hvis du googler finner du masse info om det, men her er en artikkel som skriver om det, det er kjent.

http://www.sykepleien.no/fagutvikling/fagartikkel/534121/ta-hpv-vaksinen!

Har mye i kveld, for alene med barna :)

Skrevet

Begynner du med personhetsing, når du går tom for saklige argumenter?

Det finnes ikke personhetsing der, Høstløv. Du trenger ikke begynne med falske anklager - hold deg til sak. Uten å spamme.

Skrevet

Jeg skrev én seksualpartner, og ikke null seksualpartnere. Det er svært få mennesker i Norge i dag som lever gjennom livet med null seksuell erfaring. Mange nonner er nok også mer erfarne enn som så.

Med vennlig hilsen

Hei!

Nettopp, selv om mange ikke tror det, flere nonner har hatt en eller to seksualpartnere før de tok valget, men de har langt færre enn det som er normalt.

Og livmorhalskreft forekommer nesten ikke!

Det er noe man har kjent til lenge og av den grunn vet man at mange seksualpartnere og mye ulik bakterieflora inn i kvinners vagina trigger livmorhalskreft å utvikle seg.

Selv har jeg kun hatt min mann og da en fornuftig fastlege hørte det, sa også han at selvsagt trenger jeg ikke å gå til regelmessige kontroller, jeg er ikke i noen risikogruppe.

Så et par seksualpartnere er en ganske god beskytter, men jeg vet at de fleste i dag tror det er lykke og sikkert mye mer i å ha mange seksualpartnere, men jeg tror ikke det, jeg ser en forskjell på de mennesker som lever gode og stabile familieliv og de som lever utsvevende og etter sine lyster til en hver tid.

Skrevet

Hei!

Nettopp, selv om mange ikke tror det, flere nonner har hatt en eller to seksualpartnere før de tok valget, men de har langt færre enn det som er normalt.

Og livmorhalskreft forekommer nesten ikke!

Det er noe man har kjent til lenge og av den grunn vet man at mange seksualpartnere og mye ulik bakterieflora inn i kvinners vagina trigger livmorhalskreft å utvikle seg.

Selv har jeg kun hatt min mann og da en fornuftig fastlege hørte det, sa også han at selvsagt trenger jeg ikke å gå til regelmessige kontroller, jeg er ikke i noen risikogruppe.

Så et par seksualpartnere er en ganske god beskytter, men jeg vet at de fleste i dag tror det er lykke og sikkert mye mer i å ha mange seksualpartnere, men jeg tror ikke det, jeg ser en forskjell på de mennesker som lever gode og stabile familieliv og de som lever utsvevende og etter sine lyster til en hver tid.

At man kan redusere forekomsten av kjønnssykdommer vet alle.

Poenget er at én seksualpartner er nok, og at man ikke er garantert stort om historien til vedkommende. Sånn er det bare.

Med vennlig hilsen

Skrevet

De fleste mennesker blir ikke nonner, Madelenemie.

De fleste mennesker har mer enn én seksualpartner, og de sekualpartnerne de har har gjerne hatt flere andre seksualpartnere, osv.

Med vennlig hilsen

Hei!

Jeg tror selv det å ha to seksualpartnere eller tre gir såpass liten risiko at vi ikke ville sett de problemene vi i dag har med denne kreftformen. Men en dame fortalte meg at på hennes arbeidsplass husket ikke damene hvor mange menn de hadde hatt ?? ja ja siden den gang har jeg lest at mange lever svært utsvevende liv.

Kanskje skulle vi hatt "vent med sex" rocken, for å sette fokus på at mye blir bedre ved å vente. I Nordnorge har de klamydiarocken, man kommer gratis inn på et utested hvis man lar seg teste for klamydia. Det er et greit tiltak, men det burde samtidig gi oss noen andre tanker, men dem tilhører jeg nok en minoritet.

Å vente med sex handler ikke bare om å vente, det handler om noe mye mer, om oppøvelse av selvdisiplin som er svært verdifullt, vi trenger ikke leve for våre drifter slik andre dyr gjør. :)

Men det blir vi nok ikke enige i :)

Skrevet

At man kan redusere forekomsten av kjønnssykdommer vet alle.

Poenget er at én seksualpartner er nok, og at man ikke er garantert stort om historien til vedkommende. Sånn er det bare.

Med vennlig hilsen

Hei!

men også du må som andre forholde deg til de fakta som forekommer ang prevalens for sykdom i forholde til antall seksualpartnere.

Den kunnskapen har man, man vet at risikoen øker likevel gjør man lite med det. Nonner er en gruppe som har bidratt til de fakta man har og nonner har ofte hatt sex, men ikke så mange partnere som andre.

Skrevet

Hei!

Jeg tror selv det å ha to seksualpartnere eller tre gir såpass liten risiko at vi ikke ville sett de problemene vi i dag har med denne kreftformen. Men en dame fortalte meg at på hennes arbeidsplass husket ikke damene hvor mange menn de hadde hatt ?? ja ja siden den gang har jeg lest at mange lever svært utsvevende liv.

Kanskje skulle vi hatt "vent med sex" rocken, for å sette fokus på at mye blir bedre ved å vente. I Nordnorge har de klamydiarocken, man kommer gratis inn på et utested hvis man lar seg teste for klamydia. Det er et greit tiltak, men det burde samtidig gi oss noen andre tanker, men dem tilhører jeg nok en minoritet.

Å vente med sex handler ikke bare om å vente, det handler om noe mye mer, om oppøvelse av selvdisiplin som er svært verdifullt, vi trenger ikke leve for våre drifter slik andre dyr gjør. :)

Men det blir vi nok ikke enige i :)

Poenget er ikke hva vi mener om sex, og antall partnere. Det er helt irrelevant, fordi folk har sex enten vi liker det eller ei.

Å si "det løses ved at folk bare har sex med den de er gift med" er som å si "vi forhindrer kriminalitet ved å si at folk ikke må bryte loven". Joda, det er selvsagt sant, men du og jeg vet at virkeligheten er ikke slik.

Selvsagt er det mindre sjanse hvis man har få seksualpartnere, men det er fremdeles en sjanse, og den er ikke null.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...