Gå til innhold

NHD. Livmorhalskreft vaksine (viktig..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

men også du må som andre forholde deg til de fakta som forekommer ang prevalens for sykdom i forholde til antall seksualpartnere.

Den kunnskapen har man, man vet at risikoen øker likevel gjør man lite med det. Nonner er en gruppe som har bidratt til de fakta man har og nonner har ofte hatt sex, men ikke så mange partnere som andre.

Ja, og det er da ingen som nekter at man selvsagt har redusert sjanse for kjønnssykdommer hvis man har få partnere, men en av partnerens eks-partnere kan ha hatt mange. Uten at du vet det.

Med vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• hidi, the scorpion

19

• PieLill

15

• Madelenemie

14

Skrevet

Det der med penger og "store firma" som tjener penger:

De tjener fint lite på noen vaksiner sammenlignet med hva de tjener på at de som blir syke må behandles for kreft eller influensa/lungebetennelse. Da er det jo ikke bare snakk om "en vaksine", men medisiner, utstyr, tester, og alt det andre.

Med vennlig hilsen

Ja, om alle som ikke tar vaksinen skulle få kreft, har du rett.

Alle som ikke tar vaksinen får selvfølgelig ikke kreft.

De tjener ikke mye på bare 2 vaksiner, det er volumet som teller, og at de også tjener på eventuelle bivirkninger..

Sunn skepsis bør en ha til en tar valget, og glemme hele saken etterpå, for egen del trenger vi ikke ta dette valget før om 15-16 år...

Det går mot høst, noen som skal vaksinere seg mot influensa, forresten? Kjipt å ligge "halvdau" med 41 i feber å alle sluser åpne 1-2 uker :))

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Grunnen til at de må ta denne vaksinen så tidlig er at den ikke har effekt etter at jenta har debutert seksuelt for første gang..... Det er vel i den alderen jentene får vaksinen mot røde hunder også (pga risikoen for å få dette i et et svangerskap)? Eller kanskje er den vaksinen ved fjortenårsalder?

Døtrene mine skal ikke få vaksinen. Rett og slett fordi den er helt ny og for lite utprøvd.

Jeg tror heller ikke at noen av dem har tenkt å debutere i 12 års alderen, ikke ved 16 års alderen heller, for den slags skyld.

Selvfølgelig kan jeg ikke VITE dette men hvis de slekter på foreldrene sine og jeg har lyktes med oppdragelsen så... Og om det så skulle bli slik at de debuterer tidligere enn jeg har trodd så tror jeg ikke faren for livmorhalskreft pga det er så VELDIG stor...

Skrevet

De tjener ikke mye på bare 2 vaksiner, det er volumet som teller, og at de også tjener på eventuelle bivirkninger..

Sunn skepsis bør en ha til en tar valget, og glemme hele saken etterpå, for egen del trenger vi ikke ta dette valget før om 15-16 år...

Det går mot høst, noen som skal vaksinere seg mot influensa, forresten? Kjipt å ligge "halvdau" med 41 i feber å alle sluser åpne 1-2 uker :))

Hei,

Nei, men kostnaden for én kreftbehandling er astronomisk sammenlignet med vaksiner. Og kostnaden til samfunnet (foreldreløs barn, mann som mister samboer/kone) kommer på toppen av det.

Og ja, jeg skal ta influensavaksinen. Det gjør jeg hvert år.

Med vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har du satt deg tilstrekkelig inn i spørsmålene rundt vaksinen?

Har du noen spesiell grunn til å tro at jeg har satt meg mindre inn i dette enn de andre bidragsyterne i denne tråden?

Ja, jeg har fulgt med denne debatten siden vaksinen kom.

Skrevet

Har du noen spesiell grunn til å tro at jeg har satt meg mindre inn i dette enn de andre bidragsyterne i denne tråden?

Kjære deg, du er jo bare medisinsk utdannet. Man kan da ikke forvente at du skal kunne noe som helst om vaksiner, eller hvordan de virker!

:glis:

;-)

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Du skal selvsagt følge rådene fra Folkehelseinstituttet og ikke fra en anonym konspirasjonsgalning.

Jeg støtter sørs svar til deg.

Var du av samme mening når det gjaldt svineinfluensavaksinen? Husker det var hissige diskusjoner her inne da også.

Skrevet

''Har du noen spesiell grunn til å tro at jeg har satt meg mindre inn i dette enn de andre bidragsyterne i denne tråden?''

Jeg trodde ikke at vaksiner var ditt fagfelt, og lurer på om du svarer som fagpersonell, når du gir svar med rød signatur.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Det går mot høst, noen som skal vaksinere seg mot influensa, forresten?''

Js, når jeg får tilbud gjennom jobben min og har 2 minutters gange bort til bedriftslegen for å ta den, ser jeg ingen verdens grunn til ikke å ta den.

Jerg skal ta den i år også.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Så du denne i The Lancet?

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Svineinfluensa-kostet-kvart-million-livet-6911514.html

Det kan altså ha kostet over en halv million mennesker livet.

Med vennlig hilsen

Jeg har ikke lest den tidligere, men jeg tror vaksinen forhindret mange dødsfall her hjemme . Det ble jo meldt om mange døde en periode, så kom vaksinen og det ble bråstopp.

Etterpå bruker motstanderne argumentet om at få døde uten å reflektere over at det kanskje var vaksinen som var årsaken til det.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Har du noen spesiell grunn til å tro at jeg har satt meg mindre inn i dette enn de andre bidragsyterne i denne tråden?''

Jeg trodde ikke at vaksiner var ditt fagfelt, og lurer på om du svarer som fagpersonell, når du gir svar med rød signatur.

''Jeg trodde ikke at vaksiner var ditt fagfelt, og lurer på om du svarer som fagpersonell, når du gir svar med rød signatur''

Du må jo regne med at når han er utdannet lege er dette også en sak han kanskje har satt seg litt mer inn i enn folk flest.

Skrevet

Ja, og det er da ingen som nekter at man selvsagt har redusert sjanse for kjønnssykdommer hvis man har få partnere, men en av partnerens eks-partnere kan ha hatt mange. Uten at du vet det.

Med vennlig hilsen

Hei!

ja men statistikken viser jeg til, ikke enkelttilfeller.

Det fins alltids en sjanse for å dø selv på en stille landevei, og om man står helt stille, men den er mindre enn om du kjører på motorveien i 200 km/h uten sikkerhetsbelte :)

Skrevet

Dersom jeg hadde hatt en jente hadde jeg anbefalt henne å ta den. Jeg anbefaler dessuten guttemødre å oppmuntre guttene til å ta den siden den bidrar til å forhindre en rekke av HVP-virusartene, feks den som forårsaker kjønnsvorter. Det er en myte at det er forsent å ta den etter at de er blitt seksuelt aktive, selv om det selvsagt er en fordel siden de da garantert sikkert ikke er blitt smittet.

Skrevet

Hei,

Nei, men kostnaden for én kreftbehandling er astronomisk sammenlignet med vaksiner. Og kostnaden til samfunnet (foreldreløs barn, mann som mister samboer/kone) kommer på toppen av det.

Og ja, jeg skal ta influensavaksinen. Det gjør jeg hvert år.

Med vennlig hilsen

Hei!

Hvis du mener det bør du vise noen tall.

Kreftbehandling gis til noen få, vaksinasjonsprogrammer inngår i lands helseprogrammer.

Skrevet

Pst. Man kan vite hvordan en selv agerer seksuelt, men ikke hvordan ens barn gjør det... ;-)

Skrevet

''Jeg trodde ikke at vaksiner var ditt fagfelt, og lurer på om du svarer som fagpersonell, når du gir svar med rød signatur''

Du må jo regne med at når han er utdannet lege er dette også en sak han kanskje har satt seg litt mer inn i enn folk flest.

''Du må jo regne med at når han er utdannet lege er dette også en sak han kanskje har satt seg litt mer inn i enn folk flest'' Uavhengig av spørsmålet til NHD, men dette er jeg ikke enig med deg i. Man bør vel lytte til spesialistene, og "leger i bunnen" eller almennpraktikere er ikke nødvendigvis oppdatert på det siste innenfor alle felt selvfølgelig.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Du må jo regne med at når han er utdannet lege er dette også en sak han kanskje har satt seg litt mer inn i enn folk flest'' Uavhengig av spørsmålet til NHD, men dette er jeg ikke enig med deg i. Man bør vel lytte til spesialistene, og "leger i bunnen" eller almennpraktikere er ikke nødvendigvis oppdatert på det siste innenfor alle felt selvfølgelig.

''Man bør vel lytte til spesialistene, og "leger i bunnen" eller almennpraktikere er ikke nødvendigvis oppdatert på det siste innenfor alle felt selvfølgelig''

Jeg er enig i det, men jeg bare går ut i fra at en lege kanskje er mer interesert enn gjennomsnittbefolkningen i å sette seg inn i dette også, slik som jeg er inetersert i vite litt om hva som foregår i andre avdelinger på jobben min enn bare den lille biten jeg selv jobber med ;o)

Skrevet

Hei!

Ja på meidisinstudiet snakket en foreleser nettopp om vaksinen og at det fantes jo andre løsninger, da feks livmorhalskreft nesten ikke forekommer blant nonner. Noe jeg kjente til fra før, da søstrene tullet med det.

faren for livmorhalskreft øker med antall seksualpartnere,

Faren for meg er dermed minimal.

Ja, nå husker jeg at den øker med antall seksualpartnere!

Det handler antagelig om at man da lettere utsettes for kjønnsykdommer etc?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Man bør vel lytte til spesialistene, og "leger i bunnen" eller almennpraktikere er ikke nødvendigvis oppdatert på det siste innenfor alle felt selvfølgelig''

Jeg er enig i det, men jeg bare går ut i fra at en lege kanskje er mer interesert enn gjennomsnittbefolkningen i å sette seg inn i dette også, slik som jeg er inetersert i vite litt om hva som foregår i andre avdelinger på jobben min enn bare den lille biten jeg selv jobber med ;o)

Gurimalla så mange skrivefeil det er på meg i kveld. Har drukket litt hvitvin, men er da ganske edru likevel ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...