Gå til innhold

NHD. Livmorhalskreft vaksine (viktig..)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• hidi, the scorpion

19

• PieLill

15

• Madelenemie

14

Skrevet

Døtrene mine skal ikke få vaksinen. Rett og slett fordi den er helt ny og for lite utprøvd.

Jeg tror heller ikke at noen av dem har tenkt å debutere i 12 års alderen, ikke ved 16 års alderen heller, for den slags skyld.

Selvfølgelig kan jeg ikke VITE dette men hvis de slekter på foreldrene sine og jeg har lyktes med oppdragelsen så... Og om det så skulle bli slik at de debuterer tidligere enn jeg har trodd så tror jeg ikke faren for livmorhalskreft pga det er så VELDIG stor...

Jeg har også tenkt at livmorhalskreft utvikler seg såpass langsomt at dersom man hvert tredje år tar gynekologiske undersøkelser, så vil man oppdage celleforandringer før det går for langt....?

Skrevet

Grunnen til at de må ta denne vaksinen så tidlig er at den ikke har effekt etter at jenta har debutert seksuelt for første gang..... Det er vel i den alderen jentene får vaksinen mot røde hunder også (pga risikoen for å få dette i et et svangerskap)? Eller kanskje er den vaksinen ved fjortenårsalder?

Vil det si at jenter som er sexuelt misbrukt ikke har effekt av den i det hele tatt?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Har du noen spesiell grunn til å tro at jeg har satt meg mindre inn i dette enn de andre bidragsyterne i denne tråden?''

Jeg trodde ikke at vaksiner var ditt fagfelt, og lurer på om du svarer som fagpersonell, når du gir svar med rød signatur.

Spørsmålet er stilt i forum for psykiatri og til meg.

Ja, jeg svarer som fagperson, men ikke som superspesialist på vaksiner (det er vel ikke de andr som diskuterer heller).

Jeg har også kompetanse på å lese medisinske vitenskapelige artikler og vurder dem selv om emnet ikke er psykiatri.

Skrevet

Jeg har ikke lest den tidligere, men jeg tror vaksinen forhindret mange dødsfall her hjemme . Det ble jo meldt om mange døde en periode, så kom vaksinen og det ble bråstopp.

Etterpå bruker motstanderne argumentet om at få døde uten å reflektere over at det kanskje var vaksinen som var årsaken til det.

Nettopp!

Jeg synes det er utrolig at folk ikke ser denne sannsynlige sammenhengen....

Skrevet

Vil det si at jenter som er sexuelt misbrukt ikke har effekt av den i det hele tatt?

Leste en link madelenemie la inn her nå, og ser at det jeg skrev er feil! Vaksinen kan ha mindre effekt dersom man har hatt sex, men den er allikevel anbefalt å ta.

Skrevet

Jeg har ikke lest den tidligere, men jeg tror vaksinen forhindret mange dødsfall her hjemme . Det ble jo meldt om mange døde en periode, så kom vaksinen og det ble bråstopp.

Etterpå bruker motstanderne argumentet om at få døde uten å reflektere over at det kanskje var vaksinen som var årsaken til det.

Hei,

Ja, og jeg forstår fremdeles ikke motivene til de fleste av dem.

Noen motiv forstår jeg - han som var i kampanjen mot det hadde jo sin egen "alternative vaksine" som han solgte på internett.

Men i land hvor det ikke ble vaksinert stort, så døde mange året etter også:

http://www.dagbladet.no/2011/05/25/nyheter/svineinfluensa/storbritannia/norge/16658105/

Med vennlig hilsen

Skrevet

Døtrene mine skal ikke få vaksinen. Rett og slett fordi den er helt ny og for lite utprøvd.

Jeg tror heller ikke at noen av dem har tenkt å debutere i 12 års alderen, ikke ved 16 års alderen heller, for den slags skyld.

Selvfølgelig kan jeg ikke VITE dette men hvis de slekter på foreldrene sine og jeg har lyktes med oppdragelsen så... Og om det så skulle bli slik at de debuterer tidligere enn jeg har trodd så tror jeg ikke faren for livmorhalskreft pga det er så VELDIG stor...

Den er da overhodet ikke ny...???

Hvor har du det fra?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har også tenkt at livmorhalskreft utvikler seg såpass langsomt at dersom man hvert tredje år tar gynekologiske undersøkelser, så vil man oppdage celleforandringer før det går for langt....?

Hei,

Denne vaksinen ble godkjent i Danmark for over 5 år siden.

I Danmark, hvor de screener, så tror jeg 400 dør hvert år av denne typen kreft.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei!

ja men statistikken viser jeg til, ikke enkelttilfeller.

Det fins alltids en sjanse for å dø selv på en stille landevei, og om man står helt stille, men den er mindre enn om du kjører på motorveien i 200 km/h uten sikkerhetsbelte :)

Nettopp.

Men her er en enkel, trygg og utprøvd vaksine som beskytter den begge steder! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Du må jo regne med at når han er utdannet lege er dette også en sak han kanskje har satt seg litt mer inn i enn folk flest'' Uavhengig av spørsmålet til NHD, men dette er jeg ikke enig med deg i. Man bør vel lytte til spesialistene, og "leger i bunnen" eller almennpraktikere er ikke nødvendigvis oppdatert på det siste innenfor alle felt selvfølgelig.

Jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er slik for alle, men det virker da som om NHD er bedre informert om det som foregår innen den medisinske sfæren enn leger flest.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det der er helt feil, tror jeg. Jeg har legevenninner som sier livmorhalskreft kan utvikle seg raskt og som lar seg undersøke to ganger i året.

Skrevet

Det der er helt feil, tror jeg. Jeg har legevenninner som sier livmorhalskreft kan utvikle seg raskt og som lar seg undersøke to ganger i året.

Jøss, såpass.... fikk vite av min gynekolog at det holdt å vente i tre år selv om jeg ikke et i et fast forhold...

Skrevet

''Man bør vel lytte til spesialistene, og "leger i bunnen" eller almennpraktikere er ikke nødvendigvis oppdatert på det siste innenfor alle felt selvfølgelig''

Jeg er enig i det, men jeg bare går ut i fra at en lege kanskje er mer interesert enn gjennomsnittbefolkningen i å sette seg inn i dette også, slik som jeg er inetersert i vite litt om hva som foregår i andre avdelinger på jobben min enn bare den lille biten jeg selv jobber med ;o)

Det er nok der vi er ulike; min erfaring er at jeg ikke nødvendigvis skal ta slikt for gitt ;-) Da jeg hadde prolaps foreksempel, sa vikaren til min fastlege at jeg ikke hadde en prolaps men en skiveutgidning. Det høres jo skummelt ut ikke sant, og da var det temmelig greit å komme til en spesialist som fortalte at 1. Prolaps er ufarlig og går tilbake i løpet av +/- seks måneder, og 2. Prolaps og skiveutgidning er det samme, hehe... Ikke alle er oppdatert (eller gode) selv om de bestod eksamen mao. :)

Skrevet

Jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er slik for alle, men det virker da som om NHD er bedre informert om det som foregår innen den medisinske sfæren enn leger flest.

Med vennlig hilsen

Jeg uttalte meg - som jeg sa - uavhengig av tråden og nhd. Når det kommer til nhd har jeg ikke noe grunnlag for å uttale meg om hvilke felt nhd er opplest på ut over psykiatri.

Skrevet

Det er nok der vi er ulike; min erfaring er at jeg ikke nødvendigvis skal ta slikt for gitt ;-) Da jeg hadde prolaps foreksempel, sa vikaren til min fastlege at jeg ikke hadde en prolaps men en skiveutgidning. Det høres jo skummelt ut ikke sant, og da var det temmelig greit å komme til en spesialist som fortalte at 1. Prolaps er ufarlig og går tilbake i løpet av +/- seks måneder, og 2. Prolaps og skiveutgidning er det samme, hehe... Ikke alle er oppdatert (eller gode) selv om de bestod eksamen mao. :)

Jeg visste faktisk at prolaps og skiveutglidning var det samme.

Slår seg på brystet. :)))

Skrevet

Jøss, såpass.... fikk vite av min gynekolog at det holdt å vente i tre år selv om jeg ikke et i et fast forhold...

''Jøss, såpass.... fikk vite av min gynekolog at det holdt å vente i tre år selv om jeg ikke et i et fast forhold...''

De sier hvert 3. år og jeg undersøker meg hvert 3. år, men jeg mener egentlig selv at det er for sjelden. Mye kan skje på 3 år.

hidi, the scorpion
Skrevet

Du skal selvsagt følge rådene fra Folkehelseinstituttet og ikke fra en anonym konspirasjonsgalning.

Jeg støtter sørs svar til deg.

Jeg støtter barnevaksiner, men der går grensen for meg.

Vi blir vaksinert ihjel, fordi helsemyndighetene vil at vi skal vaske hus og hud, slik at vi ikke lenger er motstandsdyktige mot vanlige bakterier og virus.

Jeg har aldri hatt infuensa eller andre alvorlige sykdommer. Legen min ville undersøke hvorfor, men hadde ikke tid.

Huset jeg vokste opp i, var mer enn hundre år gammelt. Begge foreldrene mine røkte, uten at noen vinduer kunne åpnes.

Min mor gjorde huset rent, men det ert grenser for hva man kan gjøre i et slikt gammelt hus, med mus som kravlet rundt i veggene og under sengene våre.

Min mor er 87, min tante 89, og min bestefar ble 92, og han røkte og drakk alkohol.

Hva sier du til det, NHD?

Skrevet

''Jøss, såpass.... fikk vite av min gynekolog at det holdt å vente i tre år selv om jeg ikke et i et fast forhold...''

De sier hvert 3. år og jeg undersøker meg hvert 3. år, men jeg mener egentlig selv at det er for sjelden. Mye kan skje på 3 år.

Det tror jeg nok.....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg støtter barnevaksiner, men der går grensen for meg.

Vi blir vaksinert ihjel, fordi helsemyndighetene vil at vi skal vaske hus og hud, slik at vi ikke lenger er motstandsdyktige mot vanlige bakterier og virus.

Jeg har aldri hatt infuensa eller andre alvorlige sykdommer. Legen min ville undersøke hvorfor, men hadde ikke tid.

Huset jeg vokste opp i, var mer enn hundre år gammelt. Begge foreldrene mine røkte, uten at noen vinduer kunne åpnes.

Min mor gjorde huset rent, men det ert grenser for hva man kan gjøre i et slikt gammelt hus, med mus som kravlet rundt i veggene og under sengene våre.

Min mor er 87, min tante 89, og min bestefar ble 92, og han røkte og drakk alkohol.

Hva sier du til det, NHD?

Til det sier jeg :

1. Det var hyggelig for din familie.

2. Jeg velger ikke å basere mine anbefalinger på erfaringer fra familie HtS, men på vitenskapelige studier basert på store grupper.

En kan lese om erfaringene her:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,1223:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:95905::1:5567:20:::0:0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...