Gå til innhold

Har alle en rem av huden?

Anbefalte innlegg

Gjest Tror jeg er uenig
Skrevet

Jeg har en venninne som påstår at alle bærer i seg et snev av schizofreni, bipolaritet osv. At alle har en rem av huden for å si det slik. Kan dette virkelig stemme? Jeg synes det er å redusere og å undervurdere de vanskene disse lidelsene medfører. Det er liksom ikke folkesykdommer. Jeg mener at det er såpass mye spesiell biologi i dette i betydningen ubalanse i signalstoffene at det ikke er slik i alle mennesker. Jeg blir faktisk litt provosert over at hun sier at alle mennesker er litt bipolaritet og litt schizofrene. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er usannsynlig at man innimellom kan ha et snev av forskjellige ting, selv om dette ikke gjelder alle og ikke er nok til at man har en diagnose/en personlighetsforstyrrelse.

Skrevet

Jeg tror ikke det er usannsynlig at man innimellom kan ha et snev av forskjellige ting, selv om dette ikke gjelder alle og ikke er nok til at man har en diagnose/en personlighetsforstyrrelse.

''har en diagnose/en personlighetsforstyrrelse''

Det er liksom det samme? :-)

Skrevet

Tror nok alle har litt svingninger, og noen trekk fra forskjellie psykiske (og fysiske?) lidelser. Man må likvel skille mellom slike naturlige svingninger og noen trekk/atm an fyller NOEN av diagnosekriteriene, og det å HA en lidelse/sykdom. Man kan ha noen trekk fra psykiske lidelser, men likevel fungere greit i hverdagen. Man må likvel ta alvorlig og hjelpe de som har så mange trekk at de IKKE klarer å fungere tilfredsstillende.

Skrevet

"The whole world is bipolar" hilsen Charlie Sheen.

Jeg har en bipolar lidelse og synes det er stor forskjell på det og det å ha naturlige svingninger. En som er bipolar har også naturlige svingninger, men det er først syklig når det blir et stort handicap i det daglige liv.

Skrevet

Hei!

Jeg syns mange mennesker har symptomer på asperger syndrom, også min psykiater, hun innrømmet det en gang, men poengterte så ettertrykkelig med strek under svaret at hun ikke har asperger syndrom.

Jeg syns det er fint at mange deler noen av trekkene, også min manns venner gjør det og det får meg til å føle meg mer vanlig/normal. De kan gjenkjenne en rekke ting, at de innrømmer slikt syns jeg er ærlig. Ingen av dem har heldigvis hele syndromet (bra for dem) for det er når mer eller mindre alle symptomer er der det skal settes en diagnose.

Sånn tenker jeg det må være med bipolar og mange andre diagnoser også.

Min mann tuller jeg ofte og sier, "din asperger mann" og da svarer han at "ja man blir jo smittet av å ha en asperger kone" :) men også min mann har en del av trekkene, men han har ikke asperger syndrom.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er enig med deg.

Din venninne har ikke et korrekt bilde av dette.

Skrevet

Jeg er enig med deg.

Din venninne har ikke et korrekt bilde av dette.

Hei!

Okey, men da gjelder dette bipolaritet og schizofreni o.l.?

For asperger syndrom trekk har jo mange mennesker...

Sannsynligvis skyldes det økt testosteronpåvirkning i første trimester. (jeg tror da det var det den der Baron Cohen sa?)

Det er da summen blir autismespekterforstyrrelser.

Både min psykiater, min mann, hans venner har jo det. Og det har ikke jeg sett, men de har sagt det. Vel jeg sa det til min psykiater, men hun hørte det ikke da, men skrev "jeg har IKKE asperger syndrom", men så sa hun " ja ja, selvsagt har jeg det også sånn" det sa hun til en sak jeg spurte om.

Jeg mener ikke at de har syndromet, men hvis det fins 20 kriterier dere psykiatere syns må være der, så har de 2, mens jeg feks kanskje har 17. (dette var et eks bare) De fleste som kommer til min psykiater og mener de har asperger får beskjed om at det har de ikke fordi hun mener kriteriene for diagnosen skal oppfylles, men jeg har feks ikke alle (tror jeg)

På Voksenhabiliteringen er de vist strenge med å sette diagnosen, noe jeg er glad for, men hva hjelper det når man kan mase seg til den andre steder.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei!

Okey, men da gjelder dette bipolaritet og schizofreni o.l.?

For asperger syndrom trekk har jo mange mennesker...

Sannsynligvis skyldes det økt testosteronpåvirkning i første trimester. (jeg tror da det var det den der Baron Cohen sa?)

Det er da summen blir autismespekterforstyrrelser.

Både min psykiater, min mann, hans venner har jo det. Og det har ikke jeg sett, men de har sagt det. Vel jeg sa det til min psykiater, men hun hørte det ikke da, men skrev "jeg har IKKE asperger syndrom", men så sa hun " ja ja, selvsagt har jeg det også sånn" det sa hun til en sak jeg spurte om.

Jeg mener ikke at de har syndromet, men hvis det fins 20 kriterier dere psykiatere syns må være der, så har de 2, mens jeg feks kanskje har 17. (dette var et eks bare) De fleste som kommer til min psykiater og mener de har asperger får beskjed om at det har de ikke fordi hun mener kriteriene for diagnosen skal oppfylles, men jeg har feks ikke alle (tror jeg)

På Voksenhabiliteringen er de vist strenge med å sette diagnosen, noe jeg er glad for, men hva hjelper det når man kan mase seg til den andre steder.

Nettopp du burde jo lese mitt svar helt bokstavelig :-)

Ja, jeg svarer om schizofreni og bipolar lidelse.

Skrevet

Nettopp du burde jo lese mitt svar helt bokstavelig :-)

Ja, jeg svarer om schizofreni og bipolar lidelse.

Hei!

:-)

Skrevet

''har en diagnose/en personlighetsforstyrrelse''

Det er liksom det samme? :-)

''Det er liksom det samme? :-)''

Nei, og jeg ser jeg svarte ALTFOR generelt her. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...