Gå til innhold

Konsentrasjonssvikt

Anbefalte innlegg

Gjest triste meg
Skrevet

Jeg har en jobb der store deler av arbeidet går ut på å finne informasjon om et emne, lese, bruke det til å skrive rapporter, mailer, referater osv - en typisk rådgiverstilling. Har i tillegg andre oppgaver som informasjon, dialoger og møter osv.

Jeg har trivdes med slike oppgaver lenge, men det siste året - spesielt det siste halve året, så ser jeg at jeg har veldig store problemer med å konsentrere meg. Jeg kan sitte med et dokument og glo i skjermen uten å få ned ett ord. Jeg kan sitte og lese noe, men klarer ikke å få ut essensen og skrive ned det som er viktig. Og nå er det krise fordi jeg holder på med en viktig sak som bør bli ferdig i løpet av en uke eller to. Jeg har hatt lang tid på meg, men kommer omtrent ikke videre. Klarer ikke fokusere. Klarer ikke konsentrere meg.

Jeg går med en stor klump i magen for tiden fordi jeg vet at jeg ikke strekker til på jobb. Er ikke typen til å grine, men hadde jeg vært det, hadde jeg gjort det. Føler jeg har masse triste tanker inni meg som egentlig vil ut, men som ikke kommer ut. Det er flaut å ikke yte som en skal på jobb, og om ikke mange dager må jeg fortelle hvor lite jeg har gjort på den store saken.

Jeg vil jo så gjerne bli ferdig og gjøre det jeg kan - men jeg klarer ikke holde fokus mer enn fem eller ti minutter om gangen - så sporer jeg av. Tenker på ting hjemme, tenker på været, tenker på nyheter, svitsjer innom nyheter på nettet osv.

Hva kan jeg gjøre med dette? Bør jeg snakke med fastlegen? Hva er dette for noe? De siste månedene har vært ille.

Videoannonse
Annonse
Gjest Labolina
Skrevet

Jeg synes absolutt du skal kontakte fastlegen din allerede i morgen, og be om time raskt. Det må jo være utrolig slitsomt for deg å gå slik! Kanskje har du rett og slett tatt deg vann over hodet og trenger litt timeout? Konsentrasjonsproblemer kan komme av flere årsaker. Deriblant depresjon og stressreakjoner. Du vinner i alle fall ikke noe på å gå der å ha det så vondt. Derfor synes jeg absolutt du bør søke hjelp.

Gjest triste meg
Skrevet

Jeg synes absolutt du skal kontakte fastlegen din allerede i morgen, og be om time raskt. Det må jo være utrolig slitsomt for deg å gå slik! Kanskje har du rett og slett tatt deg vann over hodet og trenger litt timeout? Konsentrasjonsproblemer kan komme av flere årsaker. Deriblant depresjon og stressreakjoner. Du vinner i alle fall ikke noe på å gå der å ha det så vondt. Derfor synes jeg absolutt du bør søke hjelp.

Takk for svar. Jeg har tenkt på det du skrev i hele dag. Kanskje er det så ille nå at jeg må få snakket med legen. Har en vond klump i magen som ikke vil forsvinne når jeg tenker på hvor dårlig jeg takler alt akkurat nå. Stress og vanskelige ting i familien ligger nok bak dette, tror jeg. Har ligget lenge nå uten å få sove, så nå stod jeg opp igjen :-(

Jeg skal ringe legen i morgen. Håper jeg får time raskt. Vet jo ikke hvor jeg skal begynne å fortelle, men hun kjenner meg ganske godt (selv om jeg ikke har snakket særlig om jobben før med henne). Vet heller ikke hva hun kan gjøre for å hjelpe meg. Men tror det blir fint å snakke med en profesjonell.

Skrevet

Slike problemer kan ha fysiske årsaker. Iblant så banale som vitamin- eller jernmangel.

Fysiske problemer må utelukkes før man kan fastslå at det er psykisk.

mvh

Gjest triste meg
Skrevet

Slike problemer kan ha fysiske årsaker. Iblant så banale som vitamin- eller jernmangel.

Fysiske problemer må utelukkes før man kan fastslå at det er psykisk.

mvh

Det var lang ventetid hos fastlegen, men jeg fikk komme til bedriftslegen i dag. Hun var veldig fin å snakke med. Har også snakket med lederen min.

Bedriftslegen anbefalte at vi la et løp frem til jul, der jeg får bruke bedriftshelsetjenestens psykolog, samtidig som vi prøver å omrokkere på noen arbeidsoppgaver, samt at fastlegen gir meg en sykemelding på 40%.

Sjansen er nok stor for at det er psykiske årsaker til at jeg ikke fungerer på jobb, men fastlegen kommer sikkert til å ta blodprøver også for å sjekke om det er noe fysisk.

Veldig lettet over å ha fått snakket med noen i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...