Gå til innhold

Asperger og sertifikat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Etter å ha vært i situasjoner der jeg nok handlet galt i trafikken delvis fordi jeg tenkte feil og vurderte det viktigere å parkere bilen for å ikke skape en trafikkfarlig situasjon enn å se hvor det var blitt av syklisten som forsvant(dette enda jeg tenkte meg nøye om i alt stresset jeg følte). Jeg har fortalt om hendelsene til min psykiater, det er ikke så mange, men også da jeg slapp rattet pga av en asfaltknuser som bedrev terror i mine ører, så tenkte jeg etterpå at slikt kan sette meg mer ut av spill en andre mennesker.

Saken med syklisten var slik at det kom en lyd, så ble damen borte, jeg stoppet bilen og tenkte, konklusjonen min ble "få bilen ut av trafikken" etter på da jeg kom tilbake sjekket jeg stedet, men syklisten var borte. Siden det ikke var blod el.l regner jeg med det gikk bra. Men i ettertid har jeg tenkt at jeg tror jeg burde vært mer opptatt av damen enn av trafikkkaos osv... Jeg gjorde dermed en grov feilvurdering.

Den vil jeg ikke gjøre igjen.

Da jeg kjørte uten å stoppe foran en politibil med blålys og sirene som stresset meg, tenkte jeg ikke på at det var meg de ville kontrollere, men det var det, jeg bad om unnskyldning for saken og fikk ingen bot, så kjørte jeg videre.

Det var ikke i mine tanker at politiet var ute etter meg? Jeg tenkte, "kan de ikke kjøre forbi", da jeg tenkte "de kjører ikke forbi så da stopper jeg så de får kjørt forbi" og da ut av bilen kom det politi og de kom mot meg. da ble jeg overrasket

Selv om konklusjonen min ikke er diskutert med noen antar jeg man bør gå ut av bilen før man parkerer? Det var ikke direkte min skyld at det sa dunk, men bildøren åpnet seg i det jeg svingte, og der var damen på sykkelen, men hun forsvant altså.

Jeg leste dette:

''

6.12.1 Aspergers syndrom (AS) og førerkort

AS er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som kjennetegnes av spesifikke vansker med å forstå ikke-verbal kommunikasjon som ansiktsmimikk og kroppsspråk, og pasienter med AS har ofte vansker med å tolke andres følelser, tanker og intensjoner. Som regel foreligger det spesielle særinteresser.

6.12.1.1 Potensielle svikttegn

Mange pasienter med AS har en særlig sårbarhet for stress og kan ha vansker med å gjøre hurtige avveininger i en sammensatt trafikal situasjon. Enkelte kan også ha en hypersensitivitet for sansestimuli som kan utgjøre en distraktor. Evnen til helhetsoppfatning, og vansker med å skille mellom vesentlig og uvesentlig informasjonen i komplekse situasjoner kan også være redusert. Redusert fleksibilitet og svekket mentalt effektivitet/tempo kan vanskeliggjøre hurtige vurderinger i trafikken.

Ved vurdering av egnethet for bilkjøring bør det kartlegges om det foreligger kognitive svikttegn, og da spesielt i forhold til tempo og oppmerksomhetsfunksjoner og rigiditet/mental fleksibilitet som er særlig trafikkfarlige. Det vil også være aktuelt å vurdere om pasientens særinteresser er av en kvalitet og intensitet som går på bekostning av evnen til å være oppmerksom på andre relevante aspekter i trafikken.

6.12.1.2 Særlige utfordringer/anbefalinger

Det er lite forskning direkte relatert til AS og bilkjøring eller trafikkrisiko. For pasientene vil det være viktig å få vurdert pasientens forutsetninger til å danne adekvat trafikal helhetsoppfatning. I forbindelse med trafikkopplæring anbefales avtaleinngåelse med pasient og kjørelærer om en avgrenset utprøvingsperiode for å få vurdert om pasienten fremviser tilfredsstillende evne til å tilegne seg trafikal forståelse og ferdigheter. Dette er viktig for å kunne avbryte kjøreopplæring der det blir klart at det ikke er realistisk å oppnå de ferdigheter som er nødvendig for å få førerett.''

Jeg har jo sertifikat på både personbil, buss og stor tilhenger så jeg har jo stått alle tester og det på første forsøk, likevel er feilvurderingene i visse situasjoner uheldige, men jeg kan ikke nekte for at slik blir det med forsinket prosisering og alt det andre med å ha asperger syndrom. Det er da tydelig at teoriprøver og oppkjøringer i vanlige trafikkforhold ikke avdekker slike vansker, det er når det uventede skjer at man handler feil.

Jeg kjørte en gang med en person med asperger syndrom, personen gjorde ingen bremseutfall når nærmet seg lyskryss, da jeg sa det der er farlig sa han, "nei jeg hadde grønt lys jeg".

Saken var at en person var på vei ut i veibanen, men selv om denne personen gikk på rødt lys, fokuserte mannen kun på at han hadde grønt, jeg tror dette er en ulempe med å være rigid i tankemønster. Jeg kjenner det igjen selv, men jeg er mere redd for å skade noen og nok mindre rigid enn mange med asperger syndrom. Han formulerte seg sånn at jeg fikk den følelsen at stakkars menneske hvis han kjørte på, for så ville han kjeftet, det var hans rett og trafikkreglene foran noe.

For min del burde kjøreopplæringen vært slik at de spurte:

1) Hvis du kjører mot et lyskryss og noen går i veien selv om du har grønt lys hva gjør du så?

Svarene for de fleste er nok selvsagte men for oss med asperger syndrom tror jeg det er viktig å nettopp tenke mere gjennom mange sammensatte situasjoner før vi er midt i dem.

Jeg bremser alltid, men jeg blir hver gang usikker på om jeg ser feil på fargene, for jeg skjønner jo ikke at noen går på rødt lys, jeg blir liksom så overrasket hver gang det skjer. Da ser jeg samtidig på ALLE lysene i lyskrysset så er det som om jeg et øyeblikk ikke vet hvilket lys som er mitt, det i forvirringen når noen går på rødt lys. At mennesker sånn bare bryter loven uten å bry seg, og går sakte over osv... overrasker meg. Det burde jo kjøreopplæringen opplyse om også ja at mennesker går på rødt lys, så vær obs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk om damen på sykkel forsvant fordi hun lå under bilen din..! Oi...

Trafikk er per definisjon først og fremst uforutsette hendelser og mennesker som handler irrasjonellt.

Så om en asperger er mer opptatt av sin rett og lys, så bør ikke vedkommende kjøre bil...

Skrevet

Tenk om damen på sykkel forsvant fordi hun lå under bilen din..! Oi...

Trafikk er per definisjon først og fremst uforutsette hendelser og mennesker som handler irrasjonellt.

Så om en asperger er mer opptatt av sin rett og lys, så bør ikke vedkommende kjøre bil...

Hei!

Ja og om du ikke forstod det, så var det en del av min begrunnelse for å komme til konklusjonen om at jeg gjorde en grov feilvurdering, jeg skrev jo det!

Men mine "venn" med asperger mente han har full rett til å kjøre fort mot et lyskryss når han har grønt lys og han virket ikke særlig mottakelig for et annet syn på den saken. (men jeg kan jo ta feil)

Skrevet

Hei,

Hadde ingen gjort feil i trafikken ville det aldri blitt ulykker eller vært nødvendig med forsikring.

Det er lite som tyder på at denne syklisten lå under bilen, viss en løs dør føyk opp i en sving, er ikke det nok til å skade en syklist særlig, med mindre du rygger i stor fart og drar med deg syklisten med døra. Når en kjører framover, vil jo bare døra presses tilbake om det kommer hindringer som en syklist, fotgjenger, et tre...

Det beste du og vi alle som gjør feil fra tid til annen, er å ha fokus og lære av våre feil slik at de ikke gjentas.

Gjest stopper selvfølgelig!
Skrevet

For å være ærlig.... Jeg fatter ikke hva du gjør bak rattet... I allefall ikke nå som reglene er blitt så strenge... Vet du ikke at du skal kjøre aktsomt, speide etter "farer" hele tiden og etter veitrafikkloven være i stand til å stoppe for enhver hindring?

Skrevet

Hei!

Ja og om du ikke forstod det, så var det en del av min begrunnelse for å komme til konklusjonen om at jeg gjorde en grov feilvurdering, jeg skrev jo det!

Men mine "venn" med asperger mente han har full rett til å kjøre fort mot et lyskryss når han har grønt lys og han virket ikke særlig mottakelig for et annet syn på den saken. (men jeg kan jo ta feil)

Nuvel. Jeg vet om flere som kjører "på retten sin" uten å ha noe diagnose, annet enn muligens "egopeis". Så din venn er vel i godt selskap, som det heter. Men bra er det absolutt ikke.

Skrevet

Hei!

Jeg håper virkelig ikke det er veldig mange av hans slag som ferdes i trafikken. Jeg føler uro for ungen min som må over veien flere ganger på vei til og fra skolen når jeg hører om sånt. Det hadde ikke vært meg imot med enda strengere krav til de som skal ta førerkort. Jeg føler meg ikke helt trygg på deg heller, må jeg innrømme. Jeg husker det innlegget du skrev den gangen da du glemte trafikken for å holde deg for ørene. Hvis det var opp til meg ville du ikke få kjøre bil.

Skrevet

Hei,

Hadde ingen gjort feil i trafikken ville det aldri blitt ulykker eller vært nødvendig med forsikring.

Det er lite som tyder på at denne syklisten lå under bilen, viss en løs dør føyk opp i en sving, er ikke det nok til å skade en syklist særlig, med mindre du rygger i stor fart og drar med deg syklisten med døra. Når en kjører framover, vil jo bare døra presses tilbake om det kommer hindringer som en syklist, fotgjenger, et tre...

Det beste du og vi alle som gjør feil fra tid til annen, er å ha fokus og lære av våre feil slik at de ikke gjentas.

Hei!

Ja jeg har lært av mine feil, jeg er svært redd for å skade noen.

Derfor ber jeg andre ikke forvente svar når jeg kjører da jeg har så mye å konsentrere meg om.

Men jeg ble så redd at jeg nok mente hele mitt sertifikat burde revurderes, men det var ikke min psykiater enig i, hun mente også at feil gjør jo alle.

Skrevet

For å være ærlig.... Jeg fatter ikke hva du gjør bak rattet... I allefall ikke nå som reglene er blitt så strenge... Vet du ikke at du skal kjøre aktsomt, speide etter "farer" hele tiden og etter veitrafikkloven være i stand til å stoppe for enhver hindring?

Hei!

Jo jeg vet det, men som Skipohoi skriver, alle gjør feil.

Jeg er ellers en høflig bilst, jeg er nemlig opptatt av trafikkglid.

Skrevet

Jeg håper virkelig ikke det er veldig mange av hans slag som ferdes i trafikken. Jeg føler uro for ungen min som må over veien flere ganger på vei til og fra skolen når jeg hører om sånt. Det hadde ikke vært meg imot med enda strengere krav til de som skal ta førerkort. Jeg føler meg ikke helt trygg på deg heller, må jeg innrømme. Jeg husker det innlegget du skrev den gangen da du glemte trafikken for å holde deg for ørene. Hvis det var opp til meg ville du ikke få kjøre bil.

Hei!

Du kan nok føle deg trygg, for min psykiater syns vist dette er bagateller, og mener jeg har for mye samvittighet eller noe, ja jeg klarer ikke helt forklare hva hun egentlig mente...

Jeg står ikke på min rett, jeg stopper for mennesker, og billister, det heter trafikkglid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...