Gå til innhold

Autisme vs asperger, noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Gjest MinJulius
Skrevet

Etter jeg har gravd dypere og dypere i meg selv har jeg funnet ut at min sykdom peker mot autisme.

Jeg har en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse på papiret, men har tidligere hatt atypisk autisme.

Jeg har også hatt paranoid psykose og paranoid schizofreni.

Men jeg tror at årsakene til at jeg har vært så redd i sosiale situasjoner og isolert meg er en form for autisme.

Etter svar fra Madelenemie skjenner jeg meg igjen i mange av symptomene hennes.

Jeg kjente meg igjen i at autister kan være var for lyder, slik som jeg er.

Senest i går hørte naboen på musikk, jeg så på tv og klarte ikke konsentrere meg, fordi jeg ikke visste hva jeg skulle høre på, om jeg skulle høre på musikken hans eller tven.

Jeg klaget til personalet flere ganger, men han skrudde aldri ned musikken.. jeg ble mer og mer sint og til slutt truet med å ringe politiet.

Jeg er slik i flere tilfeller at jeg kan overreagere og missforstå.

Når jeg prater er det mange som missforstår meg pga min måte å prate på.

Jeg kan gjenta det jeg sier flere ganger..

Jeg har vanskelig med å forstå helt enkle oppgaver hvis det er den minste antydning til bråk.

Men får jeg tid og ro på meg så klarer jeg ganske mye.

Men sliter i fag som: Matte og Engelsk.

Jeg blir også redd hvis jeg hører sirener.. da tenker jeg at det hele tiden er livstruende og kanskje min egen familie ligger i ambulansen.

Hører jeg en politibil eller ser en så tror jeg dem er ute etter meg.

Ser jeg en brannbil som kjører i mot der jeg bor tror jeg at det brenner i nærområdet.

Jeg har også en dyp hemmelighet som jeg ikke deler med så mange og det er at jeg har tvangstanker/handlinger.

Jeg må telle ting et bestemt antall ganger, for eksempel må jeg telle det jeg tenker oppi hodet mitt 3, 5 eller 9 ganger.. Hvis jeg teller et annet tall så vil det skje noe forferdelig med meg eller familien min.

Når jeg skal tegne, så hvis jeg tegner utenfor streken så visker jeg det bort.

Jeg koser fortsatt med bamser og senest i går var jeg veldig lei meg pga jeg savnet bestefaren min som er død.

Jeg gikk og hentet Julius og la han inntil meg og koste med ham og pratet til ham.

Når jeg bowler (noe som jeg gjør en gang i uken) bowler jeg med gjerde oppe, pga at jeg hiver ofte ut i renna.

Jeg har også tanker om når jeg har gjort noe galt må jeg be til Gud om unnskyldning, ellers så blir jeg straffet.

Jeg glemmer også ganske mye, for eksempel å rydde, og når jeg først rydder må jeg gjøre alt på en bestemt måte.

Jeg klarer ikke forstå vanskelige ord i "voksenbøker" og leser derfor barne/ungdomsbøker selv om jeg nå burde lese voksenbøker.

Jeg har problemer med å forstå når andre er lei seg, så når noen jeg er veldig glad i gråter i telefonen, kan jeg smile.

Men det er ikke for å være slem, jeg er veldig lei meg, men klarer ikke reagere normalt.

Jeg er veldig kreativ.

Jeg kan legge til at jeg har hatt problemer siden jeg var veldig liten og opplevde omsorgsvikt.

Mor var pillemissbruker og far var psykisk og fysisk voldelig.

Alt jeg gjorde var feil og alt måtte skje etter hans vilje.

Mor var psyksik syk og gikk på antideppresiva og jeg måtte ta vare på henne i barndommen.

Jeg måtte bli voksen i tidlig alder.

I en alder av 18 år ble jeg utsatt for frihetsberøvelse da jeg var innlagt på dps.

Jeg var syk og ble lokket med av en mann i skogen, der han bandt meg til et tre slik at jeg hang etter armene i treet.

Jeg fikk en klut i munnen og teip foran munnen og teip foran øynene, slik pågikk det i flere timer.

Jeg var kald og sliten da jeg endelig ble sluppet løs.

Jeg ble tvunget til å kle av meg slik at jeg hadde kun truse og bar overkropp under regnklærne.

Jeg måtte vise politiet bevisene jeg hadde og det var ganske mange.

Jeg måtte møte opp i retten senere og måtte gå igjennom alt på nytt og saken endte opp med å bli henlagt pga bevismangel.. jeg fikk ikke en gang erstatning.

Jeg har nesten ikke tillit til mannfolk lenger og hver gang jeg ser denne mannen blir jeg redd og gjemmer meg.

Jeg ble også mobbet i over 10 år 1 kl til videregående.

Kan dette være årsaken til at jeg har det slik som jeg har det nå.

Jeg gjenopplever mange minner og hver gang noen ler, så tror jeg dem ler av meg, og hver gang mor høres ruset ut, blir jeg redd.

Jeg gråter ganske ofte fordi jeg har det vanskelig.

Men ingen forstår.

Ringer jeg mor når jeg er lei meg og gråter blir far sint og sier at hun ikke skal snakke med meg.

Jeg er alene, alene om alt.

Jeg må takle alt alene, ingen støtter meg.

Alt jeg har er en psykiater som kommer inn 5-10 min hver 3 helg.

Jeg trenger en psykolog, men får det ikke.

Det eneste jeg venter på er en utredning.

Kan dette være en form for autisme eller er det bare en vanskelig barndom som har gjort det slik?

Har jo hatt det slik siden jeg var født.

Helsesøster trodde jeg var blind da jeg var liten pga jeg manglet blikk-kontakt.

Kanskje noen med autisme kan fortelle meg om mine symptomer ligner autisme og om dem opplever noe lignende?

Og kanskje psykiateren kan svare på hva dette kan være?

Jeg har sendt inn flere spørsmål til psykiateren, men uten svar.

Jeg begynner å tro at han også ignorerer meg og ikke ønsker å hjelpe meg.

Jeg er desperat, men han gir meg ikke svar, noe jeg synes er trist.

Han tror vel jeg lyver, men det gjør jeg ikke.

Jeg hadde ikke sittet her gang på gang og skrevet min historie hvis alt var løgn.

Jeg er bare desperat, desperat etter hjelp.

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

'' Jeg har sendt inn flere spørsmål til psykiateren, men uten svar. Jeg begynner å tro at han også ignorerer meg og ikke ønsker å hjelpe meg. ''

Det er ikke alltid fagsvar på en nettside vil kunne være til noen reell hjelp. Du beskriver så sammensatte og komplekse problemer, at jeg jeg tror du er nødt til å forholde deg til de som forsøker å hjelpe deg utenfor nettet. Fortalte ikke du for noen dager siden at du skulle gjennom en ny utredning?

Gjest MinJulius
Skrevet

'' Jeg har sendt inn flere spørsmål til psykiateren, men uten svar. Jeg begynner å tro at han også ignorerer meg og ikke ønsker å hjelpe meg. ''

Det er ikke alltid fagsvar på en nettside vil kunne være til noen reell hjelp. Du beskriver så sammensatte og komplekse problemer, at jeg jeg tror du er nødt til å forholde deg til de som forsøker å hjelpe deg utenfor nettet. Fortalte ikke du for noen dager siden at du skulle gjennom en ny utredning?

Jo, skal til en ny utredning.

Fikk vite i dag at jeg står på venteliste til psykolog som skal utrede meg.

Regner med jeg får prate om mine problemer da.

Jeg blir bare så skuffet når jeg ser gang på gang at nhd ikke svarer meg.

Gjest MinJulius
Skrevet

Gjest MinJulius
Skrevet

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her er det så mange ulike symptomer at det er helt umulig å ha en fornuftig og berettiget mening om det ene eller det andre.

Det er fullt mulig å ha ulike sykdommer samtidig.

Å stille en eller flere sikre diagnoser på deg vil kreve en meget grundig utredning i RL - helst ved en innleggelse.

Så til overskriften din: Asperger er autisme med normal intelligens.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...